Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Citroenprijzen gedaald

"Telers moeten dit als het 'nieuwe normaal' leren beschouwen"

Zuid-Afrika heeft met twee extremen te maken op dit moment: de aanhoudende droogte in Westkaap en de overvloedige regenval in het noorden. De regen is op zichzelf geen slechte zaak maar alleen is het tijdstip wat ongelukkig omdat het de oogst van citroenen en grapefruit vertraagt.

"Enerzijds is het goed voor de markt want een laag aanbod houdt de prijzen in stand," legt Cobus van Graan van FruitOne uit. "Het betekent ook dat de aanvoer van citroenen uit de vroege teeltgebieden samen zal vallen met het vroege afzetvenster van Oostkaap, waar de grootste citroenproductie in Zuid-Afrika plaatsvindt."



Gedurende de laatste jaren zijn er ongekend veel citroenplantages bijgekomen in Zuid-Afrika. Wereldwijd groeide de vraag en het aanbod was ontoereikend waardoor de prijzen naar recordhoogte stegen. Deze situatie is nu genormaliseerd en de prijzen zijn gedaald. 

Volgens Cobus is de prijsdaling niet zozeer het gevolg van een afnemende vraag maar eerder van het overaanbod op de markt. "Het aanbod is sterk gegroeid dankzij de vele nieuwe plantages. Argentinië produceert ook weer op volle kracht en het lijkt erop dat wanneer Argentinië niest de rest van de wereld kou vat! Maar eigenlijk is het gewoon het stabiliseren van de markt. 

"Als men kijkt naar de prijzen van 6 à 7 jaar terug, voordat de gekte begon, dan zitten we nu weer terug op hetzelfde niveau. Ik denk dat telers aan het idee zullen moeten wennen dat dit het 'nieuwe normaal' is."

"De maten van de citroenen zijn dit seizoen kleiner, zeker in Limpopo. Er is echter meer fruit beschikbaar wat voornamelijk te danken is aan de nieuwe plantages in het noorden," vertelt Cobus. 

Op de Europese markt zijn name Spaanse maar ook nog wat Turkse citroenen verkrijgbaar. Er is dus op dit moment geen aanleiding om de eerste vroege Zuid-Afrikaanse citroenen naar deze markt te exporteren. "We verladen kleine volumes naar Rusland en vanwege de kleine maten hopen we dat deze markt nog wat langer goed zal blijven. Het fruit is echter vooral voor het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië bestemd omdat deze markten telers zo vroeg in het seizoen de beste inkomsten opleveren."

De grote aanvoer uit Zuid-Afrika zal binnenkort op gang komen en tegen die tijd is Spanje van de markt verdwenen. De citroenen zijn bestemd voor Europa, het Verenigd Koninkrijk en Canada. 

Grapefruit

De kwaliteit van de grapefruit is goed maar de maten zijn kleiner omdat het gedurende de eerste fase van het groeiseizoen erg droog was. "We zijn nu met plukken begonnen en de volumes maat 45 pieken, wat een prima maat is. Omdat we pas net met de pluk begonnen zijn, kan het ook zo zijn dat de maten groter worden dankzij de recente regenval. We zullen dit af moeten wachten."



"Over het algemeen heeft het citroen- en grapefruitseizoen ongeveer 2 à 3 weken vertraging opgelopen. In dit stadium zijn we zeer tevreden over de kwaliteit en volumeramingen in de regio Limpopo. Onze eerste Tango mandarijnen zullen over 5 weken worden geplukt en we kijken er naar uit om dit nieuwe product aan ons citrusaanbod toe te kunnen voegen."

Voor meer informatie: 
Cobus van Graan
FruitOne South Africa
Email: cobus@fruitone.com
Mobile: +27 (0) 83 640 5722
Office: +27 (0) 21 8833447
Publicatiedatum: