Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groentengemakassortiment van Albert Heijn nader bekeken

Tholen - Het voedingscentrum adviseert om minimaal 250g groente per dag te eten, maar ondanks dit advies stijgt de groentenconsumptie in Nederland niet. Door het eten van groenten makkelijker en lekkerder te maken, worden consumenten geholpen om hun groentenconsumptie te verhogen. Albert Heijn zet daar via de categorie Groentegemak ook op in. "We helpen graag een handje", zegt de catagory manager Cristina Calceanu.

De categorie bestaat uit producten die de klant verder bereidt en is onder te verdelen in de segmenten: kookgroente, wok- en roerbakgroenten, soepgroenten, sla, rauwkost en kruiden bakjes. De groentenproducten in deze categorie worden vanwege kwaliteit gekoeld. Het zijn veelal. Kant-en-klaar maaltijden en fruitsalades die ook in de koeling te vinden zijn, vallen buiten de categorie.



3 smaken pureersoep van Albert Heijn

Innovaties en uitdagingen

De Groentengemak categorie groeit jaar op jaar, vertelt Cristina. "Consumenten hebben steeds minder tijd om te koken en zoeken naar oplossingen die het makkelijker maken een voedzame maaltijd op tafel te zoeken. Onze gesneden groenten bieden een oplossing in deze drukke levensstijl en dat zien we ook terug in de resultaten. Deze groei behalen we enerzijds door sterke innovaties op het schap te zetten, zoals verse pureesoepen of pasta en rijst van groenten, maar ook door het bestaande assortiment te laten groeien. Door een hoog roterend assortiment op het schap te zetten kunnen we onze ruimte optimaal benutten. Er zijn natuurlijk ook uitdagingen: de verpakking in plastic en de uitstraling van de koeling. Daarnaast bestaan er nog altijd misvattingen over het assortiment, bijvoorbeeld dat er 'iets' met de groenten is gedaan om de houdbaarheid te verlengen. Niets is echter minder waar. Onze groenten worden vers gewassen in ijskoud drinkwater, gesneden met vlijmscherpe messen en vervolgens verpakt. Per product weten we wat de beste balans in de verpakking is tussen CO2 en zuurstof. Dit heet 'verpakken onder beschermende atmosfeer'. En met dit vakmanschap zijn we in staat om onze producten lekker en goed te houden."

Verbreden en verdiepen
De Groentengemak categorie groeit ook in omvang. "We proberen het assortiment zowel te verbreden als te verdiepen. Breder door productgroepen uit te breiden, zoals de Verse Pureesoepen binnen soepgroenten. Maar binnen de productgroepen bieden we meer keuze, zoals snoepgroente. Dit zit 'm in nieuwe varianten, maar ook nieuwe inhoudsmaten (kleinverpakkingen, voordeelverpakkingen)."
De klant is altijd het startpunt bij de samenstelling van het assortiment en innovaties. "We onderzoeken onder andere hoe de klant haar week menu bepaalt, de manier waarop zij boodschappen doet, hoe zij tegen ons assortiment aankijkt en welke behoeften zij heeft. Deze inzichten vertalen wij naar oplossingen die verder gaan dan alleen een nieuwe groentesoort. Zo leerden we dat veel consumenten graag soep eten omdat het een lekkere en makkelijke manier is om veel groenten te eten. Vaak hebben consumenten een gebrek aan tijd en inspiratie om zelf soep te bereiden. Zo is het succesvolle concept Verse pureersoepen ontstaan waar we onlangs de jaarprijs voor goede voeding voor hebben gekregen. Natuurlijk houden we bij de ontwikkeling van onze producten de ontwikkelingen binnen de losse verkoop in de gaten. Nieuwe groenten proberen we op een aantrekkelijke manier te verwerken in onze producten en voor groenten met hoge afzet binnen losse verkoop zoeken we oplossingen die meer gemak bieden, niet alleen door het te snijden, maar ook door ze aan te bieden in relevante hoeveelheden of in lekkere combinaties. Consumenten willen graag variƫren en verrast worden. Dat geldt ook voor de consument die koopt binnen het groentengemak schap. Inspelen op trends, zoals verschillende kleuren groenten, is hierin van groot belang. Om voorop te blijven lopen in de markt werken we nauw samen met onze partners in de keten. Zaadveredelaars zijn hier een belangrijk onderdeel van."


Snoepgroenten in kleinverpakking voor onderweg

Spelen met inhoudsmaten
Door te spelen met inhoudsmaten en inhoud kan Albert Heijn veel verschillende doelgroepen aanspreken binnen de categorie. "Met onze kleinverpakkingen maken we ons assortiment relevanter voor de kleinere huishoudens (1 persoons) en met de voordeelverpakkingen juist voor huishoudens met kinderen. Daarnaast bieden we ook producten aan voor consumenten met een verschillend bestedingspatroon. Onze nasi/bami en macaroni/spaghetti pakketten spreken de budget koper meer aan, terwijl onze Excellent wokgroenten populairder zijn onder klanten met een ruimer budget. Tot slot zijn er consumenten die traditioneel koken en consumenten die experimenteren in de keuken. Door naast bekende groente(combinaties) ook spannendere producten aan te bieden spreken we verschillende doelgroepen aan. Een mooi voorbeeld hiervan is ons wok- en roerbak assortiment. De liefhebber van rode pastasaus komt al snel terecht bij de AH Italiaanse roerbakgroente courgette en rode paprika, de liefhebber van de nieuwe Italiaanse keuken komt uit op de AH Italiaanse roerbakgroente met cavolo nero en kastanje champignons."



Meer groenten eten
Over het algemeen eet de gemiddelde Nederlander te weinig groente er fruit. Probeert Albert Heijn dat bij te sturen? "Absoluut. Met ons assortiment maken we het niet alleen makkelijker meer groenten te eten, maar ook leuker en lekkerder. Leuker, door verrassende en relevante oplossingen te bieden. Lekkerder doordat we smakelijke combinaties bij elkaar zoeken met goede bereidingsadviezen. Om dit te kunnen bewerkstelligen werken we samen met culinair chefs. Doordat we de groenten wassen en verpakken worden ze ook een stuk handzamer om mee te nemen. Hiermee maken we het voor de consument makkelijker ook op momenten buiten de avondmaaltijd groenten te eten. Zo hebben we diverse snoepgroenten, verpakt in zakjes van 100-150g, die je makkelijk meeneemt voor onderweg. Een van de hardlopers zijn de geschrapte worteltjes, een mooi teken dat Nederland meer gezond snoept. Daarnaast ook bv ijsbergsla, rucola, spinazie, boerenkool, sperziebonen, andijvie, en natuurlijk diverse roerbakmixen. Over een aantal weken maken we meer innovaties bekend die de consumptie van groenten verder kan stimuleren."