Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Eurofresh, pionier in biologische teelt van exotisch fruit

Eurofresh, 16 jaar geleden opgericht door Francisco Claros, afkomstig uit Málaga en met een familietraditie op het gebied van avocadoteelt, is een bedrijf met 100 % Spaans kapitaal. Het bedrijf is gevestigd in Málaga, met filialen in Peru en de Dominicaanse Republiek, en heeft plannen om zich ook in Colombia uit te breiden.

"We werken met lokale telers die volledig geïntegreerd zijn. Daarnaast hebben we ook onze eigen teelt. We beschikken over 1.200 hectare aan biologische teelt in Peru, meer dan 1100 hectare in de Dominicaanse Republiek, waarvan bijna 500 hectare aan eigen teelt, 90 hectare in Colombia, en 55 hectare in Málaga in Spanje. Daarnaast hebben we onze eigen verwerkingsbedrijven in al deze landen, en in Nederland, in de haven van Rotterdam", vertelt Silvia Madrueño, hoofd van de afdeling commerciële coördinatie en marketing management van Eurofresh.



"We hebben onszelf in al deze landen gevestigd met als doel om supermarktketens gedurende bijna het hele jaar van onze eigen avocado te kunnen voorzien. Alleen af en toe, als het echt nodig is om de stabiliteit van de levering te kunnen garanderen, importeren we uit landen als Mexico, Kenia of Brazilië om mogelijke tekorten in volume aan te vullen", legt Madrueño uit.

Momenteel verhandelt het bedrijf biologische avocado uit Peru, waarvan de oogst in januari begonnen is.

"We hebben gekozen voor Marokko en Colombia als plaatsen van oorsprong van biologische teelt. De Colombiaanse avocado kent een steeds grotere acceptatie in Europa hoewel hij nog steeds erg onbekend is. We investeren veel in Colombia, omdat we geloven dat het een belangrijke rol zal gaan spelen. De omstandigheden van het land maken het gewasmanagement van biologische teelt vaak moeilijk. Ons grote voordeel is de infrastructuur die we al hebben en onze decennialange ervaring in het telen van avocado", aldus Silvia Madrueño.

Meer dan 80 % van de huidige teelt van Eurofresh is biologisch. De Hass avocado is het vlaggenschip van het bedrijf, samen met tropische avocado, en de Fuerte in mindere mate. Daarnaast teelt Eurofresh zelf ook gember en kurkuma, mango en citroen. Het bedrijf houdt overal in de waardeketen toezicht, vanaf de teelt en oogst tot de bewerking, verpakking, logistiek en verhandeling.



Volgens Silvia Madrueño was het Spaanse bedrijf, zowel in Peru als in de Dominicaanse Republiek, pionier in de teelt van biologische avocado. "We waren een van de eersten die biologische teelt naar deze landen brachten, op een moment dat de teeltpraktijken voor biologische avocado nog onbekend waren".

De belangrijkste bestemmingen voor de biologische avocado van Eurofresh in Europa zijn Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Scandinavië. "Het is moeilijker om biologische avocado op de Spaanse markt te verkopen, maar we hebben ons snel op andere markten kunnen positioneren, zoals Duitsland en Zwitserland, die de eersten waren die, meer dan 20 jaar geleden, waardering toonden voor biologische teelt en de bijbehorende waarden. Spanje is in die zin, net als bijvoorbeeld Frankrijk en Italië, nog minder ver ontwikkeld". 

Buiten Europa verovert het bedrijf markten als de Verenigde Staten, Canada, Centraal-Amerika en China. Sinds enkele jaren exporteert Eurofresh biologische avocado naar enkele van de belangrijkste exploitanten in de VS, en momenteel positioneert het bedrijf zich op de Aziatische markt. "Onze infrastructuur in Latijns-Amerika is een groot voordeel, zowel voor het waarborgen van de kwaliteit van het fruit voor de klant, als voor het krijgen van toegang tot deze bestemmingen", aldus Madrueño.

Tropische avocado: veel groter en met een zachtere smaak
Onder tropische avocado's worden de variëteiten verstaan die groter van stuk zijn, een hoger waterpercentage hebben en daardoor minder vet bevatten. Grote merken in de VS en Spanje hebben zelfs marketingcampagnes gehouden waarin deze soort werd aangeprijsd als een avocado met weinig calorieën.



"We hebben de rassen Carla, Lula en Semil, die gezien worden als de meest smaakvolle soorten. De tropische avocado is een zeer populair product in de VS en daarom, vanwege de grote volumes die we hebben, verschepen we dit product grotendeels naar deze markt, naast een deel dat naar Europa gaat. Deze avocado verschilt van de Hass avocado en kan op andere manieren geconsumeerd worden. Hij is romiger en heeft een zachtere smaak".
 
Kleinere maten worden nu meer gewaardeerd
"Terwijl enkele jaren geleden avocado's met kleinere maten gezien werden als moeilijk om te verkopen, is er momenteel soms een tekort aan kleine exemplaren om tegemoet te kunnen komen aan de vraag", vertelt Silvia Madrueño. De belangstelling voor de kleine maten is vooral een prijskwestie. "Het is logisch dat de maat de prijs beïnvloedt. Bovendien is er de factor van voedselverspilling, waar men juist in de biologische sector zeer bewust mee bezig is. Zo komt het bijvoorbeeld voor dat een grote avocado niet in een keer volledig geconsumeerd wordt, waardoor de helft in de koelkast bewaard wordt en uiteindelijk bij het afval terechtkomt. In het geval van kleinere avocado's wordt de hele vrucht gemakkelijker in een keer geconsumeerd. De kleine avocado's zijn ook veelzijdiger en worden gebruikt als snack of in combinatie met andere gerechten. We zien avocado niet als handelswaar of een modeproduct, maar als een voedzaam levensmiddel, waarachter bepaalde waarden liggen die we respecteren".

Voor meer informatie:
Silvia Madrueño
EUROFRESH V&F SL
T: 00 34 951 204 049
M: 00 34 673 561 678
silvia.madrueno@eurofresh.net
www.eurofresh.net

Publicatiedatum: 18-4-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: