Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Inkijkje in de Poolse retail- en voedselmarkt

Met een inwonertal van ruim 38 miljoen, goede economische indicatoren en een stijgend inkomensniveau zijn de vooruitzichten voor de Poolse voedsel- en retailmarkt positief. Hoewel de vraag naar premium voedingsmiddelen toeneemt, blijft de Poolse consument prijsgevoelig en dit resulteert in een retaillandschap waar sterk op prijzen geconcurreerd wordt. 

De economische groeiprognose bedraagt in 2018 meer dan 4% en is een vervolg op de positieve groeicijfers van 2016 (2,6%) en 2017 (4,1%). De aanjagers achter deze groei zijn particuliere consumptie en publieke investeringen dankzij de instroom van EU-gelden. De groeiende consumptie is te danken aan de hogere inkomens, het historisch lage werkloosheidscijfer (ongeveer 5% in 2017) en sociale subsidiëringsprogramma's van de regering (zoals het 500+ programma). Dit heeft tot een groei van 3,1% van de FMCG-markt ((Fast Moving Goods Company) geleid naar een waarde van €62,4 miljard. De FMCG-markt zal naar verwachting jaarlijks met ongeveer 3% blijven groeien en in 2022 een waarde van €72 miljard bereiken. 

Dankzij de prijsgevoeligheid van de Poolse consument hebben discounters het grootste marktaandeel binnen de Poolse retail. De grootste Poolse retailformule is Bierdronka, waarvan de jaaromzet in 2017 op €11 miljard werd geschat. Andere retailers zijn veel kleiner, zoals de op één na grootste retailer in Polen, Lidl (€3,3 miljard), Tesco (€2,5 miljard), Kaufland (€2,4 miljard), Auchan (€2,4 miljard) en Carrefour (€2,3 miljard). In vergelijking tot andere landen kent het Poolse retaillandschap een grote verscheidenheid aan retailmerken. De vier grootste retailers in Polen hebben een marktaandeel van slechts 33%, terwijl dit in bijvoorbeeld Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk meer dan 70% is. Belangrijke groothandelaren en franchisespelers in Polen zijn Eurocash, Specjal, Mid Europa Partners (met de merken Zabka en Freshmarket) en Makro.



Een relatief klein deel van de retail heeft betrekking op moderne handel. Het aantal traditionele winkels bedraagt ongeveer 80.000, en dat van moderne winkels ongeveer 7.000. Hierdoor kent Polen het hoogste aantal winkels per 1.000 inwoners, namelijk bijna 2,5, terwijl het Europese gemiddelde op 0,5 per 1.000 inwoners ligt. 

Consumentengedrag
Polen heeft een bevolking van ruim 38 miljoen, waarvan 40% in plattelandsgebieden woont, 49% in kleine of middelgrote steden en 11% in grote steden. Aangezien de prijs een bepalende factor is bij de aankoop van voedingsmiddelen in Polen zijn Poolse consumenten gevoeliger voor aanbiedingen (Bierdronka en Lidl genereren 30% tot 40% van hun afzet via aanbiedingsacties) en minder trouw aan specifieke retailmerken. Dit heeft indrukwekkende cijfers tot gevolg: gemiddelde bezoeken Polen maandelijks 6 à 7 verschillende retailers. Ze brengen gemiddeld 46 keer per maand een bezoek aan een winkel. In andere EU-landen liggen deze cijfers aanmerkelijk lager. 

Evenals in overige Europese landen is ook op de Poolse markt sprake van voedseltrends. Gezonde, biologische en lokaal geteelde (voortvloeiend uit vaderlandsliefde, wat ook een pijler van de Poolse retailformule is) kunnen zich in een groeiende populariteit verheugen.Tegelijkertijd wordt dankzij buitenlandse reizen de internationale keuken steeds populairder, en dan met name de Italiaanse en Aziatische. Minder populair zijn online-kruideniers die langzaam groeien en 0,7% van de afzet vertegenwoordigen. Het grote aantal winkels, de ruime openingstijden (met uitzondering van de zondag zijn veel winkels bijna 24 uur per dag geopend) en de problemen met bezorging staan de verdere ontwikkeling van dit segment in de weg. 

Wettelijke voorschriften hebben impact op retaillandschap
De Poolse regering heeft, of is van plan, verschillende maatregelen in te voeren die van invloed zijn op het retaillandschap. Onlangs werd de handel op zondag verboden, waardoor er in 2018 alleen op de eerste en laatste zondag van de maand gewinkeld mag worden en vanaf 2019 uitsluitend nog op de laatste zondag van de maand, waarna in 2020 een volledig verbod op koopzondagen geldt. Deze maatregel zal de meeste retailers raken. 

Andere voorgenomen maatregelen zijn de beperking van de verkoop van alcoholische dranken, een belasting voor winkeleigenaren en een wet aangaande voedselverspilling (die retailers verplicht informatiecampagnes te voeren). Reeds ingevoerd maar tijdelijk opgeschort is de belastingwet voor retailers. In september 2016 voerde Polen een belasting op winkels in maar na een onderzoek van de Europese Commissie met betrekking tot de overeenstemming met EU-verdragen moest de Poolse regering de wet in oktober 2017 tijdelijk opschorten. 





Publicatiedatum: