Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rebecca Lyons:

“Supermarkten opgetogen over nieuwe, felrode Cosmic Crisp appel”

In het najaar van 2019 ligt er in de Amerikaanse supermarkten een nieuwe appel, een jaar later is het nieuwe ras ook voor exportmarkten beschikbaar. De Cosmic Crisp is een uitbreiding op het bestaande aanbod, legt Rebecca Lyons van Washington Apple Commission uit. Kleur, smaak, houdbaarheid; het zijn factoren die de appel onderscheiden, legt ze uit. Daarnaast is bewust gekozen om het ras wel als merk, maar niet als clubras in de markt te zetten.

Het ras, dat oorspronkelijk de naam WA38 droeg, is ontwikkeld door het fruitbomenveredelingsprogramma van Washington State University. Cosmic Crisp is een kruising van Honeycrisp en Enterprise. "Daardoor is het een grote, sappige appel met een stevige crispy textuur," beschrijft Rebecca. "De smaak is zoetzuur. Ook heeft de appel de natuurlijke eigenschap om langzaam bruin te kleuren nadat de appel gesneden is."



De laatste jaren zijn er veel nieuwe rassen bijgekomen. Waar onderscheidt de Cosmic Crisp zich op? Consumenten worden overspoeld met de keuze tussen de vele beschikbare appelrassen, geeft Rebecca toe. "De meeste van deze nieuwe rassen zijn beschermde clubrassen, met een beperkte productie bij een klein aantal telers en de verkoop via één verkoopkantoor," legt ze uit. De Cosmic Crisp is een merk, maar in tegenstelling tot de beschermde rassen is de variëteit beschikbaar voor alle telers in de staat Washington. "Dat betekent ook dat het ras bij de meeste, zo niet alle, verkooporganisaties in de staat beschikbaar zal zijn."



Jaarrond beschikbaar
Tijdens de ontwikkeling van het ras zijn verschillende testboomgaarden geplant. De eerste commerciële boomgaarden werden in 2017 in de grond gezet, toen 626.000 bomen geplant werden. Voor dit jaar zijn 5,2 miljoen Cosmic Crisp-bomen besteld en voor 2019 zijn er tot nu 4,1 miljoen orders binnen. De eerste commerciële oogst wordt in het najaar van 2019 verwacht. "Het eerste jaar zullen we een beperkt volume hebben, maar in 2021 verwachten we 5,1 miljoen dozen (40lbs/18 kg) op de markt te brengen." Met het beschikbare volume in combinatie met de interesse die internationale retailers al tonen voor de appel, zal naar verwachting in 2020 ook de export opgepakt worden.



September en oktober zijn de oogstmaanden voor deze appel met een of twee plukken. Een andere positieve eigenschap is de goede bewaarbaarheid, vertelt ze. De appelen kunnen een jaar in de opslag gehouden worden zonder smaak- of textuurverlies. "Met deze goede bewaareigenschappen is import niet nodig. Daarnaast zal de wereldwijde aanplant van de Cosmic Crisp de eerste tien jaar beperkt zijn en hebben de telers in Washington State het grootste commerciële volume om wereldwijd in de markt te zetten."

Rode blikvanger
Ook vanuit de retail wordt er lof geoogst voor de nieuwe appel. "Supermarkten reageren opgetogen op de Cosmic Crisp," vertelt Rebecca. Dat is ook te danken aan de rode kleur, waardoor de appel een blikvanger vormt in het schap en een "mooie" afwisseling is met de tweekleurige rassen die veel beschikbaar zijn.



Op dit moment wordt er hard gewerkt aan een marketingstrategie voor de appel. "Washington State University heeft Properietary Variety Management (PVM) aangesteld om de appel te commercialiseren." In samenwerking met een sectoradviescommissie worden nu verpakkingen, labels en promotiemateriaal ontwikkeld. Rebecca sluit niet uit dat er naast de standaard doos (40 lbs per doos) ook in Euro-dozen verpakt zal worden. "Omdat het een merk is, is het wel belangrijk dat de individuele verpakkers en exporteurs een consistent ontwerp gebruiken. Het moet voor de consument duidelijk zijn dat het een Cosmic Crisp is."

Meer informatie:
Washington Apple Commission
Rebecca Lyons
T: (509) 663-9600
E: rebecca.lyons@waapple.org
W: www.bestapples.com
w: www.cosmiccrisp.com