Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
François Moran, Tropibana

"Op Rungis is herkomst van fundamenteel belang"

François Moran is de directeur van Tropibana, een bedrijf in exotische AGF dat gevestigd is op de Rungis International Market in Parijs. François: "We werken op de grootste markt ter wereld. Wat betreft de verscheidenheid aan producten is dit een enorm voordeel." Het belangrijkste product van Tropibana zijn bananen uit Martinique.



"De Parijse markt heeft altijd al een voorkeur voor bananen van Martinique gehad ondanks het feit dat bananen uit Afrika of Zuid-Amerika goedkoper zijn. Als gevolg van de schade die orkaan Maria heeft veroorzaakt, ontvingen we in negen maanden niet meer dan een kilo bananen van Martinique. Ik moest werken met bananen uit Colombia en Panama. Pas een maand geleden kon ik weer bananen uit Martinique inkopen en nadat deze binnen waren, vroegen onze klanten om niets anders meer. Op de markt in Parijs is herkomst van fundamenteel belang." Volgens François zal de bananenmarkt tot eind april zeer goed blijven.




Naast bananen levert Tropibana ook een breed assortiment aan exotische groenten en fruit. "Onze klanten zijn groothandelaren en retailers. We doen geen zaken met discounters meer omdat ze te prijsgericht zijn en dat vinden we de moeite niet waard."

De markt voor exotische AGF floreert en er komen steeds meer leveranciers bij. François: "Mensen gaan naar het buitenland op vakantie. Eenmaal terug in Frankrijk willen ze dezelfde smaakbeleving als die ze hadden in bijvoorbeeld Mexico, Santo Domingo of de Caraïben. Er is ook een groeiende vraag naar mango's, ananas, zoete aardappelen en kokosnoten. Momenteel reizen veel mensen naar Thailand, waar ze verse kokos eten. De vraag is met wel 400% toegenomen ten opzichte van drie jaar geleden en dat is echt uitzonderlijk!"

"Op het gebied van zoete aardappelen maken steeds meer mensen onderscheid tussen rassen met roze, wit of oranje vruchtvlees. Aziaten vragen om roze en wit, moslims geven de voorkeur aan roze en Fransen aan wit en oranje vruchtvlees."




"De vraag naar exotische groenten en fruit is het sterkst in de periodes rondom Kerst en Pasen. Dankzij de Aziaten groeit de vraag ook in februari explosief vanwege het Maanfeest en Chinese Nieuwjaar. Er is veel vraag naar mini-bananen, papaja's en alle andere min of meer exotische producten. Helaas was dit jaar minder omdat het drie maanden sneeuwde en koud was."

Tropibana maakt onderdeel uit van de M-Group waartoe ook het exportbedrijf Atom behoort. François: "We exporteren naar bijna alle Europese landen. We leveren niet alleen groenten en fruit maar ook Franse luxe producten zoals champagne en foie gras."

Tropibana werd opgericht door Grégoire Moran, de vader van François. 



Voor meer informatie: 
Tropibana
François Moran
+33.620.17.20.13

Publicatiedatum: