Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"De presentatie moet klanten lokken, smaak en kwaliteit moeten binden"



Tholen - Wie Jumbo Koornneef in Oud-Beijerland binnenloopt kan niet om het schap met SanLucar fruit heen. De supermarkt hoort bij de eerste winkels die de 'vruchten plukken' van de start van SanLucar in Nederland. "We voorzien nu een aantal winkels van dagelijks vers product, promotiemateriaal en winkelbegeleiding. Dat doen we nu nog allemaal zelf, maar zodra we met onze partner voor de logistieke dienstverlening starten, zijn we klaar voor een verdere uitrol op de Nederlandse en Belgische winkelvloer."



SanLucar is ontstaan als verkooporganisatie vanuit drie Spaanse telers en een Italiaanse teler. De organisatie is in 1993 gestart en telt inmiddels 2.500 medewerkers. "We richten ons bij de winkels op een opvallende presentatie van fruit dat zich onderscheidt op smaak en kwaliteit. De schappresentatie moet kopers lokken, de kwaliteit en smaak van het fruit moeten de consumenten binden en zorgen voor herhalingsaankopen", vertelt Daan.



"Daarom zoeken we ook echt naar een assortiment dat aanvullend is op de rest van het schap voorkomen we doublures. Met name aan het begin en het einde van het seizoen maken we het verschil. Zo hadden we begin januari al Tango/Nadorcott -mandarijnen, ruim drie weken voor de grootste hausse losbarstte. Binnen Europa zijn we één van de grootste spelers op het gebied van Nadorcott- en Orri-mandarijnen. SanLucar is zelf de grootste Orri-teler van het zuidelijk halfrond. Aangevuld met Clemenules kunnen we door een strenge kwaliteitsselectie echt het verschil maken.".



"De Nederlandse supermarktondernemers met wie we werken zijn erg enthousiast. Zij mogen van hun formule vaak voor een deel 'vreemd' bijkopen tot een bepaald percentage van de omzet. De actieve ondernemers zie je daarbij de grenzen opzoeken om met lokale of andere kwalitatief hoogwaardige producten het verschil te maken", vertelt de salesmanager. Naast het concept via de Nederlandse supermarkten heeft SanLucar met Vroegop en Fresh2You in Nederland en Superfruit en Sebrechts in België nog vier exclusieve verdelers in het groothandelskanaal.




Het aantal merken binnen het AGF-schap is beperkt. Toch ziet Daan grote kansen voor een uitrol van het SanLucar-concept. "In de AGF-categorie mogen merken dan geen gemeengoed zijn, in de supermarkt kennen we in feite niet anders. Maar in de AGF als belangrijkste categorie voor de supermarkt is de focus heel prijsgedreven geworden. Wij geloven dat het ook anders kan. Zo heeft het totaalconcept van SanLucar zich in Duitsland en Oostenrijk als succesvol bewezen. Met private label word je toch snel als generalist gezien, terwijl je met een merk veel meer als specialist wordt benaderd. Dat merken we goed aan de directe feedback die we krijgen in de winkels."



Hoewel SanLucar internationaal maar liefst 90 producten uit dertig landen aanbiedt, ligt de focus in Nederland vooral op citrus, druiven, zachtfruit en exoten, in de zomer aangevuld met steenfruit. "Natuurlijk willen we graag een compleet schap invullen, maar we concentreren ons op dit moment op de producten waarmee we kwalitatief en qua smaak echt iets toevoegen aan het assortiment. We willen niets bestaands vervangen, maar het verschil maken. Daarbij willen we niet alleen uniek zijn met onze producten, maar ook de service die we leveren, inclusief winkelbegeleiding, proeverijen, POS-materiaal en speciale verpakkingen", zegt de sales manager. En volgens hem is de consument bereid om daar wat meer geld aan uit te geven. "Natuurlijk zit daar een grens aan, maar een meerprijs van 10-20% blijkt dan mogelijk."



"De paar Nederlandse winkels waar we nu aan leveren, voorzien we elke dag zelf vers met eigen koelauto's vanuit het DC van SanLucar. Alleen al door mond-tot-mondreclame van supermarktondernemers krijgen we nu al meer aanvragen dan we op deze manier kunnen voorzien. Dat is sneller gegaan dan we hadden verwacht, maar daaruit blijkt ook dat je met een merk iets kunt opbouwen. We zien ook dat het een boost geeft aan de totale AGF-afdeling. Uiteindelijk valt of staat het succes grotendeels bij AGF-medewerkers die enthousiaste ambassadeurs zijn van je merk. We zijn nu aan het oriënteren om de logistiek aan een partner over te laten en dan kunnen we ook in het aantal winkels verder groeien."