Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Rusland: Lenta opent eerste groentebewaarloods

VK: meer winst voor Co-op

Portugal: Pingo Doce richt zich opnieuw op online
Vijftien jaar nadat Pingo Doce de eerste online supermarkt van Portugal moest sluiten, blaast de Portugese keten zijn online activiteiten nieuw leven in. De keten valt onder de retailgroep Jerónimo Martins, dat in 2003 zijn online supermarkt sloot. Jerónimo Martin werkte slechts vijf jaar online, maar kapte deze activiteiten destijds af wegens slechte winstmarges. Pingo Doce maakt nu echter zijn online rentree. Jornal de Negocios meldt dat de retailer is gaan samenwerken met het online retailplatform Mercadão, dat thuisbezorging verzorgt in de regio's van Lissabon, Sintra, Porto en Matosinhos.
Bron: esmmagazine.com

Nederland: Coop heeft meer omzet, breidt uit

Coop heeft in Nederland voor het eerst een groepsomzet behaald die hoger is dan €1 miljard. De omzet van 2017 nam jaar op jaar met 5,3% toe. Volgens het bedrijf komt het resultaat door de voortdurende uitbreidingen van het winkelnetwerk in combinatie met media-campagnes. Het bedrijf gaf echter ook toe dat de winst vorig jaar wegens deze aanhoudende investeringen iets lager was uitgevallen. Coop heeft in Nederland vijf nieuwe vestigingen geopend. Daarnaast werden 70 locaties gerenoveerd, werd het programma voor thuisbezorging uitgebreid en werd een nieuwe winkel-app gelanceerd. Het bedrijf verwacht dat de huidige groei aan zal houden. In de eerste 12 weken van 2018 nam de omzet jaar op jaar met 5% toe.
Bron: esmmagazine.com  

Meer retailomzet in Tsjechische Republiek dan verwacht
De omzet van de Tsjechische retailsector nam in februari meer toe dan verwacht, zo blijkt uit informatie van het Tsjechische bureau voor de statistieken. De retailomzet steeg in februari jaar op jaar met 6%, terwijl analisten waren uitgegaan van een toename van 5,6%. De omzettoename viel echter lager uit in vergelijking met januari. In die maand werd een omzetgroei van 8,4% genoteerd. Op maandbasis is de omzet in februari feitelijk nauwelijks toegenomen. De omzet van voedingsmiddelen steeg met 0,6%, terwijl die van brandstof en non-food-producten daalde met respectievelijk 0,8% en 0,4%.
Bron: markets.businessinsider.com   

Rusland: Lenta opent eerste groentebewaarloods
De Russische retailer Lenta gaat voor het eerst opslagfaciliteiten openen, die uitsluitend gericht zijn op groente. De faciliteiten worden opgezet in de Ryazan-regio ten zuidoosten van Moskou en beslaan een oppervlak van 6.786 vierkante meter. De locatie is opgedeeld in zestien kamers, samen met kantoren voor stafleden en administratieve afdelingen. De faciliteiten krijgen de capaciteit om voor 8.000 ton aan aardappelen en voor 7.500 ton aan andere wortelgroenten op te slaan. De locatie gaat voornamelijk gebruikt worden voor opslag in de winter, waarbij aardappelen, wortelen, kool en uien worden opgeslagen. 12 van de kamers worden op dit moment gebruikt voor koelopslag, terwijl de overige vier worden gebruikt als pakstations.
Bron: esmmagazine.com  

VK: Aldi breidt hoofdkantoor uit
Aldi gaat zijn hoofdkantoor in het Verenigd Koninkrijk uitbreiden. Het nieuwe kantoor moet meer ruimte bieden voor medewerkers bij de afdelingen inkoop, marketing, logistiek en IT. Aldi investeert £57 miljoen (€65,3 miljoen) om het kantoor in Warwickshire met 11.000 vierkante meter uit te breiden. Het bedrijf heeft eerder op hetzelfde terrein al uitgebreid met zo'n 14.000 vierkante meter, wat de keten ongeveer £70 miljoen (€80,2 miljoen) heeft gekost. De nieuwe faciliteiten zijn volgens Aldi nodig de snelle uitbreiding in de Britse sector te ondersteunen. Op dit moment heeft Aldi een netwerk van 750 filialen, maar streeft het bedrijf er ook naar om met 2022 op in totaal 1.000 vestigingen uit te komen.
Bron: cityam.com  

VK: meer winst voor Co-op
De Britse Co-operative Group had in het afgelopen jaar een toename in winst van 25%. Dit jaar gaat het bedrijf zijn buurtwinkelnetwerk uitbreiden en actief worden in nieuwe sectoren. Co-op herstelt zich nog steeds van de crisis van zijn bankafdeling in 2013. Door deze crisis ging de organisatie bijna failliet. Nu heeft Co-op echter een jaarwinst verkregen van £65 miljoen (€74,5 miljoen), dat voornamelijk is gelukt door op kosten te besparen. De keten wil dit jaar 100 nieuwe buurtwinkels openen, ondanks dat er felle concurrentie binnen de Britse supermarksector heerst.
Bron: esmmagazine.com 

Mexico: Walmex heeft 13,5% meer vergelijkende winkelomzet
De grootste supermarktketen van Mexico, Walmart de Mexico, zag in maart zijn vergelijkende winkelomzet toenemen met het grootste marge van de afgelopen twaalf jaar. De omzet bij Mexicaanse vestigingen die langer dan een jaar open zijn steeg in maart jaar op jaar met 13,5%. De statistieken van Walmex worden sinds januari 2006 bijgehouden. Er is sindsdien nooit zo'n sterke omzettoename geweest.
Bron: nasdaq.com  

VS: Earth Fare lanceert nieuw huismerk
Earth Fare heeft onder de naam Handpicked, Discovered by Earth Fare een nieuw huismerk geïntroduceerd. Het huismerk wordt uitgebreid toegelicht in de tweede editie van het eigen magazine The Clean Plate. Het assortiment bestaat uit een speciaal samengestelde groep producten met een verfijnd smaakprofiel, waarvoor van over de hele wereld inspiratie is opgedaan. Het assortiment komt overeen met de strenge eigen filosofie van Earth Fare omtrent voeding. "Consumenten zouden niet hun behoefte aan avontuurlijke voedingskeuzes op moeten offeren om maar te beantwoorden aan de gezondste opties qua voeding," zegt Earth Fare-CEO Frank Scorpiniti. "Ons Handpicked-assortiment is geheel vrij van kunstmatige ingrediënten en schadelijke toevoegingen. Net als al onze andere huismerkproducten zijn deze producten tot stand gekomen zonder gebruik te maken van genetisch gemodificeerde ingrediënten. Het resultaat is een uniek, smaakvol en authentiek product, dat je met gerust hart kun gebruiken om je gezin van een maaltijd te voorzien."
Bron: progressivegrocer.com  

VS: Price Chopper en Interactions breiden programma uit
Price Chopper breidt zijn samenwerking met Interactions uit. Interactions is een in San Diego gevestigd experimenteel marketingbureau dat onderdeel is van het bedrijf Daymon. Samen werkten de beide bedrijven aan demonstraties van producten binnen vestigingen van Price Chopper, zoals onder andere van alcoholische dranken. Aan de hand van de uitgebreidere samenwerking worden nu ook nationale merken en huismerken aan de demonstraties toegevoegd. In februari begon Interactions met zijn Sample Spot-programma bij de keten market 32. Dit programma wordt nu ook toegepast op Price Chopper-locaties.
Bron: progressivegrocer.com   

VS: KTA Express geopend in Kealakekua

KTA Super Stores heeft een KTA Express-vestiging geopend in Kealakekua te Hawaii. Het is voor KTA de eerste nieuwe vestiging sinds 1990 en de derde locatie op West-Hawaii. De KTA Express-winkel is een buurtwinkel voor inwoners van Zuid-Kona en toeristen. De winkelmanager is de in Kealakekua opgegroeide Hawaiiaan Hoku Kamakau. De nieuwe winkel is geopend op een locatie die voorheen werd gebruikt door Kamigaki Market, dat in de regio een bekend familiebedrijf was.
Bron: progressivegrocer.com   

VS: consument had meer verwacht van thuisbezorging
Hoewel steeds meer ketens mogelijkheden voor thuisbezorging bij consumenten aanbieden, lijkt het erop dat de verwachtingen van de consument ten opzichte van thuisbezorging niet worden waargemaakt. Er is een verschil tussen hoe snel een bestelling aan huis wordt afgeleverd en hoe snel de consument zelf zou willen dat dit gebeurt. Dit is een van de conclusies van een enquête van de Texaanse thuisbezorger Dropoff. 64% van de ondervraagde consumenten gaf aan ze de bestelling op de dag zelf aan huis bezorgd wilde zien, terwijl slechts 19% van de consumenten daadwerkelijk op de dag zelf de bestelde boodschappen in ontvangst nam. Het grootste verschil tussen verwachting en uitkomst was te zien bij de Midwest-regio (64% tegenover 17%).
Bron: progressivegrocer.com   

Publicatiedatum: 10-4-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: