Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

"Europa en Turkije zouden minder steenfruit moeten produceren"

Aanvang Spaans steenfruitseizoen met lagere volumes

Binnen enkele weken zal het Spaanse seizoen van steenfruit op gang komen met de eerste oogsten in Murcia. De oogst zal kleiner zijn dan geraamd was. Dit vanwege de vorst, die ook in andere gebieden van Spanje en in Europa in het algemeen invloed gehad heeft.

"De volumes steenfruit van 2018 zullen lager zijn dan die van 2017. Vooral die van nectarine, perzik en abrikoos vanwege de zware vorst van de afgelopen maanden die gebieden in Murcia, Valencia, Lérida, Frankrijk en Italië heeft aangetast", zegt Jesús Gómez, manager van Frutas Esther in Murcia. De teelt van dit bedrijf werd ook aangetast door de vorst. "Aangezien we zeer recent ook nog vorst gehad hebben, is het op dit moment nog moeilijk om cijfers te noemen, maar het is zeker dat er minder fruit beschikbaar is", voegt hij toe.



Aan de andere kant verzekert hij dat, met uitzondering van de vorst, "het weer goed geweest is voor de ontwikkeling van het fruit. Het zal van hoge kwaliteit zijn".

Wat zal de sector doen om het productieoverschot in Europa te boven te komen?
Het vorige seizoen was rampzalig voor een groot deel van de sector in geheel Europa. Daarom worden er noodzakelijke veranderingen opgesteld om de sector te herstructureren en het aanbod op orde te brengen.

"Het seizoen van 2017 was verwoestend voor het platteland vanwege het overschot van product in heel Europa. Het ministerie en de beroepsorganisaties en vakbonden proberen nu een document op te stellen om een werkelijk duurzame voedselketen te kunnen vormen, waarbij de teler recht in de ogen gekeken kan worden. Het is niet gemakkelijk, maar het wordt geprobeerd. De sluiting van de Russische markt is een zeer bepalende factor geweest voor de sector, die al rekening had gehouden met deze markt in de planning van de aanplanten. Het is echt moeilijk om dat nu weer ongedaan te maken. Er zou moeten worden overeengekomen dat Europa, inclusief Turkije, minder fruit gaat leveren, maar dat lijkt me onmogelijk", zegt de teler en exporteur.



"Het steenfruit van Murcia is voldoende concurrerend. Het fruit is heel goed te eten, zeer veilig en duurzaam en wordt tegen zeer toegankelijke prijzen verkocht", vervolgt Jesús Gómez. "Wat ontbreekt, is het toekennen van waarde aan het fruit zodat iedereen in de keten, vanaf het land tot de winkel, genoeg verdient om te kunnen overleven. De oplossing ligt niet in het goedkoper aanbieden van het fruit, maar in de bewustwording dat er voor iedereen waarde gecreëerd moet worden. Ondanks dat Murcia beschikt over de beste en grootste transportvloot van Europa is het transport iets wat in het nadeel van Spanje werkt. De Europese transportwetgeving is opgesteld voor Centraal-Europa, voor trajecten van 600-800 km. Er wordt daarbij geen rekening gehouden met de situatie van landen met een perifere ligging, zoals Spanje".



De rol van niet-EU landen
De pruim is de soort steenfruit dat het meest naar derde landen wordt geëxporteerd. Deze vrucht heeft een langere houdbaarheid en kan daarom over grotere afstanden vervoerd worden. China is de nieuwste bestemming, hoewel de koudebehandeling en de logistiek tot nu toe een belemmering geweest zijn om grote volumes te kunnen verzenden. Dit jaar is er de mogelijkheid om het fruit direct per vliegtuig naar China te verzenden, zonder tussenlandingen. Toch blijft vervoer per trein de beste optie.

"Een van de grote problemen met het protocol van China is de vereiste koudebehandeling van ongeveer 20 dagen. Ook al vindt de verzending per vliegtuig plaats, dan duurt het nog minstens 25 dagen voor het fruit de schappen bereikt. Daarom zien we meer in grondtransport, waarbij de koudebehandeling tijdens het vervoer toegepast kan worden, dan in transport per vliegtuig. Uiteindelijk verstrijkt er dan namelijk evenveel tijd vanaf de oogst tot de aankomst op de eindbestemming, maar tegen veel lagere kosten", geeft Jesús Gómez aan.



"De trein zou een goede middenweg kunnen zijn tussen het vliegtuig en het schip. Het kost niet zoveel als het vervoer per vliegtuig, en hoewel het vermoedelijk wat duurder is dan transport per schip, is het tegelijkertijd iets sneller. Bovendien is het mogelijk om de transporttijd te gebruiken om de koudebehandeling uit te voeren. We denken dat vervoer per trein de beste manier zou zijn om ons fruit in China te doen aankomen", voegt hij toe.

Frutas Esther exporteert sinds vele jaren ook naar Zuid-Afrika. Het gaat om zowel druiven als steenfruit, in min of meer stabiele hoeveelheden. Gómez: "Hoewel het een dichtbevolkt land is zijn de cijfers misleidend, aangezien slechts een beperkt deel van de bevolking -minder dan 10 %- voldoende koopkracht heeft om geïmporteerd fruit te kunnen kopen. Bovendien, op het moment dat ons eerste fruit daar aankomt is het daar midden in de winter. Tegen het einde van ons seizoen, wanneer de lente daar begint, neemt de vraag iets toe, maar dan is er meteen lokaal fruit beschikbaar. Verder is er sprake van een exportprotocol waar niet gemakkelijk aan te voldoen is en dan is er uiteraard nog de factor van de transporttijd, die bijna een maand bedraagt. Het is als met alle markten, deze bestemming heeft haar voor- en nadelen, en er moet een inspanning geleverd worden om het te doen functioneren".


Voor meer informatie:
Jesús Gómez Yelo
Frutas Esther, S.A.
Ctra Estación km 1,9
30550 Abarán. Murcia
T: +34 968770000
M: +34 676481177

jesus@frutasesther.es

www.frutasesther.es


Publicatiedatum :



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018