Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Waaraan danken zijn hun populariteit en wat brengt de toekomst?

De evolutie van biologische producten

Het beeld dat het publiek heeft van biologische voeding veranderde in de eerste jaren van de eenentwintigste eeuw sterk, omdat consumenten zich in toenemende mate bewust werden van het verband tussen voeding, gezondheid en milieu. Tegenwoordig kiezen consumenten voor 'schone' merken en eisen zij transparantie over de producten die ze eten en drinken. Bioproducten zijn ideaal gepositioneerd om aan deze eisen tegemoet te komen terwijl zij de noodzakelijke groei van de sector aanjagen. 

De afzet van biologische voeding bedroeg in de Verenigde Staten in 2016 €35 miljard, een stijging van €2,7 miljard ten opzichte van het jaar daarvoor, zo blijkt uit de meest recente cijfers van de Organic Trade Association. In totaal vertegenwoordigden bioproducten 5,3% van de totale afzet van voeding.

Het ziet er niet naar uit dat deze groei op korte termijn zal vertragen. Een onlangs verschenen onderzoeksrapport raamt de samengestelde jaarlijkse groei van de wereldwijde markt voor biologische voeding tussen 2016 en 2021 op meer dan 14%. 

"We zien innovatie op het gebied van baby- en kindervoeding en de trend voor verantwoorde snacks blijft groeien," legt Laura Batcha, directeur van de Organic Trade Association, uit aan Food Dive. "Er zijn in de Verenigde Staten nog steeds volop mogelijkheden om de markt uit te breiden en dit geldt ook voor de export van bioproducten, met name voor versproducten. Als men kijkt naar de retail, ziet men dat retailers hun investeringen in de bio-afdelingen van hun winkels blijven uitbreiden."

Voordelen van biologisch
Het streven naar biologische landbouwmethoden, waarbij minder chemicaliën worden toegepast en biodynamische methoden worden gebruikt, is niet nieuw. Deze trend begon al in de jaren veertig van de twintigste eeuw. Bio betekent meer een terugkeer naar hoe het vroeger was maar dan met betere voorzieningen, een toeleveringsketen die gestroomlijnder is en de voordelen die moderne marketing te bieden heeft. 

Smaak heeft echter de grootste bijdrage aan de huidige biotrend geleverd. Consumenten zijn van mening dat conventionele groenten en fruit qua smaak onderdoen voor bioproducten. 

Ook de voedingswaarde is een factor die bijdraagt aan de populariteit van bio, hoewel de discussie over het verschil in voedingswaarde tussen conventionele en bioproducten nog altijd voortduurt. Andere consumenten hebben juist belangstelling voor producten die zonder synthetische gewasbeschermingsmiddelen zijn geteeld. 

De vraag naar biologische voedingsmiddelen en dranken zal ongetwijfeld blijven groeien en producenten zullen creatieve manieren ontwikkelen om hun aanbod verder uit te breiden. De biosector verandert met nieuwe bepalingen, certificaten, producten, beleid en ook zijn er nieuwe groepen consumenten die voor bio kiezen. 

"Ik denk dat we een sterke groei zullen blijven zien en dat is begrijpelijk gezien de demografie," vervolgt Batcha. "Ik denk dat nieuwe grenzen voor bio vervagen dankzij de toegankelijkheid en verkrijgbaarheid van producten, het groeiende bewustzijn van waar bio voor staat en de behoefte aan meer verantwoorde keuzes onder bewuste consumenten."


Publicatiedatum: