Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Sterkste groei in zes jaar voor dagelijkse boodschappen

Het bedrag dat Europeanen uitgeven aan boodschappen steeg in het laatste kwartaal van 2017 met 4,4%, de grootste stijging sinds begin 2012, zo blijkt uit detailhandelscijfers van Nielsen.

Deze stijging van 4,4% van de kassaomzet Ė in de 21 gemeten Europese landen Ė was het gevolg van het feit dat klanten 1,8% meer artikelen kochten en 2,6% meer betaalden per artikel dan een jaar eerder. De hogere prijzen waren een combinatie van prijsinflatie en een actieve keuze van de klant voor duurdere producten.

"Na enkele moeilijke jaren kreeg heel Europa in 2017 een dynamisch economisch klimaat, met een positief consumentenvertrouwen voor de hele regio en hoogtepunten in verschillende landen", aldus Olivier Deschamps, Senior Vice President Retailer Services Europe. "Dit heeft bijgedragen aan een goed jaar voor de supermarkten, vooral indrukwekkend gezien de op besparingen gerichte klanten wat zich uitte in koopjesjagen en een grotere voorkeur voor discounters."

"Een van de redenen voor de groei in dit klimaat zijn de prestaties van lokale merken in plaats van de toonaangevende internationale spelers. Zij profiteren van de opleving van de 'lokale trots' en maken gebruik van de voorkeur van klanten en winkels voor duurdere, lokale winnaars, en vooral de focus op gezondheid en welzijn via biologische producten en producten zonder bepaalde stoffen ('free from'). Gezondheid is nu een van de twee belangrijkste thema's voor Europeanen."

Als we naar Nederland kijken, zien we dat de betaalde prijzen in het vierde kwartaal met +3,2% zijn gestegen, terwijl het volume met -0,3% afnam. Dit betekent dat de totale uitgaven voor boodschappen Ė of wat in de sector ook wel 'fast-moving consumer goods' wordt genoemd Ė zijn gestegen met +2,9%.

"De prijs blijft in Nederland een sterke bepalende factor voor groei, terwijl het volume van de verkopen afneemt", zegt Pedro Lima, Managing Director van Nielsen Benelux. "De volumetrend is deels het gevolg van de goede ontwikkeling van de horeca en de verschuiving naar e-commerce in diverse categorieŽn. In deze context laten supermarkten nog steeds goede groei zien, hoofdzakelijk gedreven door prijs en hoogwaardige producten."

Landen ten opzicht van elkaar
Turkije liet de grootste groei in kassaomzet zien (+16,8% jaar-op-jaar), gevolgd door Hongarije (+8,2%) en Slowakije (+7,5%). Zwitserland (+1,6%), Finland (+1,7%) en BelgiŽ (+1,8%) boekten daarentegen de laagste groei. Op de lijst van 21 landen neemt Nederland een 13e plaats in.

Van de vijf grote West-Europese markten was het groeicijfer in Spanje (+5,3%) het hoogst, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (+4,0%). Frankrijk (+2,8%) had het laagste groeicijfer binnen deze groep.

"Ondanks de lichte vertraging in de bbp-groei in enkele grotere economieŽn van de eurozone komt de bbp-groei voor 2018 volgens het IMF op 2%, wat aangeeft dat de economische stabiliteit de levensmiddelenverkopen in Europa blijft ondersteunen", merkt Deschamps op. "Twee groeigebieden om in de gaten te houden zijn e-commerce en huismerken. Retailers blijven hun eigen merken vernieuwen, verbeteren het productaanbod en investeren in marketing om in te spelen op de behoefte van de consument aan een goede prijs-kwaliteitverhouding."

Bron: Nielsen

 

Publicatiedatum: 6-4-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: