De Piñabar is een geautomatiseerde ananasschiller, die binnen 20 seconden een ananas van zijn schil kan ontdoen. "De Piñabar geeft je echt een stukje selfservice binnen de supermarkt," zegt Michel van Keeken van Dutch Food Technology. Na het schillen plaatst de machine de ananas handig in een schaal, waarna de klant bij de kassa voor de ananas betaalt.
Piñabar bij Whole Foods Market
Beschikbaar in Californië en Atlanta
De Piñabar is ontwikkeld door het Nederlandse Dutch Food Technology (DFT). De machine is nu over de hele wereld beschikbaar. DFT breidde aanvankelijk uit in Duitsland, Frankrijk en Spanje bij retailers als Edeka, REWE, Conad, K-Supermarket, Kaufland, Carrefour en Walmart, die de Piñabar direct van het bedrijf afnamen. Ook werkt DFT in verschillende samen met lokale ananastelers, via welke de machine zijn weg naar nog meer supermarkten heeft gevonden. "In de VS werd de Piñabar aanvankelijk namens ons door Chestnut Hill Farms geïntroduceerd," zegt van Keeken. "Nu werken we echter direct samen met Whole Foods Market." Op dit moment is de Piñabar te vinden in een Whole Foods-vestiging in El Segundo te Californië. Daarnaast worden de Piñabars ook binnenkort ingezet in de omgeving van Atlanta.
"De VS biedt enorm veel mogelijkheden, omdat consumenten daar bereid zijn om te betalen voor gebruiksgemak," legt van Keeken uit. "De winkelervaring speelt een steeds belangrijkere rol en de Piñabar past daar goed bij. Daarnaast denken we dat de infrastructuur van de VS en de aanwezigheid van grote supermarktketens zullen zorgen voor meer vraag naar de Piñabar."
Verdubbeling van omzet
Winkels, die gebruik maken van de Piñabar, zien hoe de omzet van ananas drastisch toeneemt. "De omzettoename komt doorgaans neer op ergens tussen de 200% en 400%," zegt van Keeken. "We kunnen bijna wel garanderen dat de omzet verdubbelt. In sommige unieke gevallen nam de ananasomzet zelfs toe met zoveel als 1.000%."
Klik op de video om te zien hoe de Piñabar werkt.