Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Bijna geen afval meer bij Ocado

Carrefour begint online marktplaats in Spanje

VAE: JMA Group investeert in supermarktketen
De in de Verenigde Arabisch Emirarten gevestigde JMA Group heeft AED 60 miljoen (€13,2 miljoen) geïnvesteerd in een eigen supermarktketen. De keten van 20 filialen moet met het einde van 2018 in Dubai in bedrijf zijn. Door de nieuwe winkels worden zo'n 1.000 banen gecreëerd. Verder is de JMA Group van plan om met 2020 ongeveer 100 buurtwinkels te openen in het Midden-Oosten en in Azië. De supermarkten krijgen een assortiment van dranken, voedingsmiddelen, elektronica, kleding en verzorgingsproducten. Onder het assortiment zijn ook biologische producten en kant-en-klaarmaaltijden inbegrepen. Verder maken de winkels gebruik van self-checkout, zodat lange kassarijen worden vermeden. Ook worden er mogelijkheden geïmplementeerd voor online retail via mobiele apps.
Bron: arabianbusiness.com

Deense retailsector heeft opnieuw omzetgroei
De Deense retailomzet is in februari voor de tweede maand op rij toegenomen, zo blijkt uit cijfers van bureau voor de statistieken in Denemarken. De retailomzet steeg maand op maand met 0,5%. Dit was trager dan de omzettoename van 1,3% in januari. De omzet van voedingsmiddelen en andere boodschappen steeg met 1,0% in februari. De retailomzet van kleding steeg met 1,1%, terwijl die van andere categorieën daalde met 0,1%.
Bron: markets.businessinsider.com

Filipijnen: Robinsons Retail neemt Rustan Supercenters over
Robinsons Retail Holdings, Inc. staat op het punt om een aandeel van 100% over te nemen in de Filipijnse supermarktketen Rustan Supercenters, Inc. De overname kost Robinsons P1,8 miljard (€27,7 miljoen). Rustan Supercenters is een dochteronderneming van Mulgrave Corporation B.V. De raad van bestuur van zowel Robinsons als van Mulgrave hebben toesteming gegeven voor de overname, die plaats zal vinden door de aandelen van Rustan om te wisselen met die van Robinsons.
Bron: cnnphilippines.com

Carrefour begint online marktplaats in Spanje
Carrefour is van plan om in Spanje een online marktplaats te beginnen. Het idee is dat de marktplaats verbonden gaat zijn met de Spaanse hypermarktketen van Carrefour. Hierdoor krijgen Carrefour-klanten online toegang tot een assortiment van 2 miljoen producten. Carrefour heeft eerder soortgelijke sites gelanceerd in Frankrijk en Polen. Binnenkort wordt een nieuwe online marktplaats geopend in België. De plannen voor de online marktplaats in Spanje werden onthuld door e-commerce-directeur Rafael Sánchez-Sendarrubias tijdens het Retail Forum 2018. Hij gaf verder niet veel details over de plannen, maar zei wel dat de site in de komende maanden vorm gaat nemen.
Bron: ecommercenews.eu

China: Aeon Stores lijden verliezen
De in Hong Kong gevestigde tak van de Japanse supermarktketen Aeon Stores had in 2017 een verlies van HK$54,7 miljoen (€5,6 miljoen). In 2016 was sprake van een verlies van HK$23,2 miljoen (€2,4 miljoen). Aeon Stores heeft in 2017 de Kornhill- en Whampoa-winkels gerenoveerd tot de zogeheten Aeon Style, dat een nieuw Japans format is. De omzet steeg in 2017 met 7% van HK$9,03 miljard in 2016 tot HK$9,66 miljard in 2017 (van €929,9 miljoen tot €994,7 miljoen). Het bruto winstmarge steeg tijdens 2017 tot 31,3%, terwijl dit in 2016 nog 31,2% was.
Bron: thestandard.com.hk

VK: Bijna geen afval meer bij Ocado

De Britse online supermarkt Ocado heeft zijn voedselverspilling bijna tot het nulpunt gereduceerd. Volgens eigen zeggen heeft Ocado als bedrijf nu de minste hoeveelheid voedselverspilling van de gehele Britse sector. In 2017 werd bij Ocado ongeveer 0,02% aan producten weggegooid. Dat komt neer op slechts een op de 6.000 producten. "Ons bedrijfsmodel is gebaseerd op efficiëntie en zo weinig mogelijk verspilling," zegt Suzanne Westlake van Ocado. Het bedrijf verklaarde het resultaat door aan de hand van een efficiënte leveringsketen. Gekoelde producten worden tijdens het traject van de leverancier tot de consument constant op de juiste temperatuur gehouden, waardoor de producten langer vers blijven.
Bron: fdfworld.com

Zimbabwe: meer marktaandeel voor nieuwe groothandelaar
De groothandelsketen Gain Cash and Carry krijgt in rap tempo een steeds groter marktaandeel binnen de groothandelssector van Zimbabwe. Deze sector wordt traditioneel gezien gedomineerd door grote ketens als Mahomed Mussa. Volgens Gain Cash and Carry komt de snelle marktpenetratie door de service die door het bedrijf is ingesteld. Zo kan er gebruik worden gemaakt van alle vormen van betaling en wordt gebruik gemaakt van persoonlijke service bij de klanten. Gain heeft eerder $1 miljoen (€810 miljoen) geïnvesteerd in renovaties. Het bedrijf is van plan om bij alle vestigingen een compleet assortiment te implementeren, dat onder andere bestaat uit groente en fruit.
Bron: allafrica.com

Frankrijk: Casino's Monoprix werkt met Amazon aan bezorgdienst
Monoprix gaat via Amazon Prime Now zijn producten online aanbieden in de omgeving van Parijs. Monoprix is een van de grootste ketens van Frankrijk en is een dochteronderneming van de Casino Group, "Dankzij deze unieke samenwerking tussen Amazon en Monoprix versterkt de Casino Group zijn strategie voor distributie via meerdere kanalen," aldus Casino-CEO Jean-Charles Naouri in een verklaring samen met Amazon.
Bron: nasdaq.com

VS: Online consument niet loyaal aan enkele sites

Amerikaanse consumenten blijken zich niet te ontwikkelen tot vaste klanten van een bepaalde, enkele online supermarkt. Uit nieuw onderzoek van RichRelevance blijkt dat 36% van de consumenten zijn boodschappen doet bij verschillende online retailers. Meer dan 60% van alle consumenten die nu nog niet online boodschappen doen zijn bereid om bij nieuwe online supermarkten te kijken, mochten ze ervoor kiezen om dit ooit wel te doen. Wat online supermarkten betreft trekt Amazon twee keer zoveel consumenten (60%) als traditionele supermarkten (27%) of als grootschalige retailers (27%). Amazon trekt vier keer zoveel consumenten als groothandelaars die gebruik maken van een lidmaatschap, zoals Costco (15%). Er zijn echter nog veel mogelijkheden in de online sector te vinden. Zo'n 56% van alle Amerikaanse consumenten heeft nog nooit online zijn boodschappen gedaan. 60% van alle online consumenten geeft aan slechts zeer zelden online boodschappen te doen.
Bron: fooddive.com

VS: Whole Foods teelt champignons in eigen winkel
Whole Foods heeft bij een nieuwe vestiging in Bridgewater, New Jersey faciliteiten ingezet, waarmee ter plekke champignons gaan worden geteeld. De champignontuin bevindt zich op de uitgebreid opgezette versafdeling van het filiaal. "We denken dat de tuin zorgt voor een mate van innovatie die consumenten erg interessant gaan vinden," zegt Chris Manca van Whole Foods. "De champignons zullen het meest verse product zijn dat je mogelijk zou kunnen kopen. We weten zeker dat onze klanten daar enthousiast over gaan zijn." 
Bron: supermarketnews.com

VS: Mitchell neemt Winn-Dixie-vestigingen over
De groothandelaar Mitchell Grocery Corp. heeft een overeenkomst gesloten om drie Winn-Dixie-vestigingen in Alabama over te nemen van het moederbedrijf van de keten, Southeastern Grocers. De drie winkels bevinden zich in het noordoosten van Alabama, in de steden Jacksonville, Oxford en Pell City. Mitchell Grocery neemt de winkels over namens twee onafhankelijke klanten waar de groothandelaar aan levert, namelijk de retailers Johnson's Giant Foods en The D'Alessandro Organization LLC. Johnson's Giant Foods gaat de vestigingen in Jacksonville en Oxford beheren, terwijl de locatie in Pell City onder het merk Fresh Value in handen komt van The D'Alessandro Organization. Er zijn verder geen financiële details bekend gemaakt.
Bron: winsightgrocerybusiness.com

Publicatiedatum :



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018