Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wittenberg Gemüse lanceert nieuwe productlijn

"Eerste Luther-paprika's vermoedelijk half april verkrijgbaar"

Het Duitse teelt- en distributiebedrijf Wittenberg Gemüse komt na het succes van de tomaten nu ook met paprika's uit de eigen kas. Begin dit jaar werd er geplant en vanaf kalenderweek 16 verwacht het bedrijf voor het eerst te kunnen oogsten. In totaal gaat het om een oppervlakte van 7,5 hectare, zo meldt bedrijfsleider Kevin van IJperen. 


Het kassencomplex in de regio Wittenberg

"In onze kas vind je alle kleuren: geel, groen, oranje en rood. Bovendien telen we ook snackpaprika's: kleine, langwerpige paprika's die we uitsluitend op de lokale markt verkopen. Denk daarbij aan de lokale retail en gastronomie, maar ook de groothandel in Berlijn en Leipzig", aldus Kevin. De reden voor de bouw van een speciale paprikakas was de stijgende vraag naar paprika's vanuit de retail, die reeds door Wittenberg Gemüse van tomaten voorzien werd. Keven: "Vergeleken bij tomaten en komkommers zijn er nog steeds niet veel aanbieders van kaspaprika's. Hier bestaan nog duidelijke groeimogelijkheden."


Voor de teelt onder glas staat hoog moderne techniek ter beschikking

Afzet & uitbreiding
Het afgelopen kasgroentenseizoen verliep voor Wittenberg tevredenstellend, zowel wat betreft de afzet als wat betreft de kwaliteit van de producten. Eén van de vier rassen werd definiet door een nieuw tomatenras vervangen. "In plaats van Bellastar hebben we de zogenaamde Angelle op de markt gebracht. Dat is ook een kleine snoeptomaat die in bekertjes verpakt wordt en qua smaak ongeveer met de Bellastar te vergelijken is. Ook de trostomaat Capricia ontwikkelt zich verder met het doel om een hogere brixwaarde en een betere smaak te krijgen", legt Kevin uit. De twee andere rassen die in de kas staan zijn de cocktailtomaat Brioso en de premium-trostomaat Lyterno. 




De uitbreiding van de kas tijdens de bouwfase

Samen met de in 2013 geopende tomatenkas beschikt Wittenberg Gemüse momenteel over zo'n 22 hectare grond. Ondanks de grote concurrentie is het het bedrijf in slechts vijf jaar gelukt op een goede positie op de Duitse markt te krijgen. De bekende merknaam Luther – een verwijzing naar de bekende reformator Martin Luther, die in Wittenberg gewerkt en gewoond heeft – heeft hier zeker aan bijgedragen. Verder biedt de standplaats van de megakas in Duitsland goede mogelijkheden voor een uitbreiding. Keven: "We willen in de komende jaren nog verder uitbreiden. Aangezien we de restwarmte van de nabijgelegen kunstmestfabriek gebruiken, hebben we geen extra energie nodig. Deze synergie bespaart ons hoge productiekosten en is pure winst ten opzichte van de concurrentie."



Nederlandse wortels
Wittenberg Gemüse is een partnerschaft tussen de Nederlandse Van Gog Kwekerijen en het Duitse Elite Frische Service. Na de eerste contacten in 2009 volgde de bouw van de tomatenkas, die in 2013 gereed was. Vanaf de eerste oogst richt het bedrijf zich op de lokale markt en zijn natuurvriendelijke teeltmethodes heel belangrijk. Potentieel is er in Wittenberg een areaal van in totaal 45 hectare beschikbaar.





Verdere informatie:
Wittenberg Gemüse GmbH
Hans-Heinrich-Franck-Straße 5
D-06886, Lutherstadt Wittenberg
Tel. (+49) 03491 - 50 62 50
Fax (+49) 03491 - 50 62 511 

Publicatiedatum: