Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fotoverslag PMA Fresh Connections: China

China: De toekomst van retail, premium merken en groeiende binnenlandse productie

Op 21 maart vond in de Zuid-Chinese stad Shenzhen Fresh Connections: China plaats. 

Fresh Connections: China is een conferentie die jaarlijks door PMA (Produce Marketing Association) wordt georganiseerd om belangstellenden te informeren over de veranderende AGF-sector in China, maar ook wereldwijd, en is bedoeld om een grote groep internationale vertegenwoordigers uit de sector samen te brengen. 

De conferentie is hoofdzakelijk gericht op de ontwikkelingen in de Chinese AGF-sector en het leggen van verbanden tussen deze ontwikkelingen en heersende trends in de internationale sector. 



Het programma bestond uit diverse lezingen en paneldiscussies door een scala aan internationale sprekers. 

Onder de sprekers waren vooraanstaande Chinese en internationale marktleiders en deskundigen uit verschillende segmenten van de sector. 

Fresh Connections: China
De ochtendsessie bestond uit een verslag over de 'Toestand van de sector' dat gepresenteerd werd door Cathy Burns, directeur van PMA. In haar toespraak liet ze diverse markttrends aan bod komen die voortvloeien uit nieuwe ontwikkelingen zoals 'the internet of things'. Tot deze ontwikkelingen behoren bijvoorbeeld slimme koelkasten die van binnen uitgerust zijn met camera's en buurtsupers waar de kassa's niet meer bemand zijn. De uitdagingen waar de sector mee te maken krijgt, zoals het tekort aan arbeidskrachten en het aantrekken van jongeren, werden ook besproken. De noodzaak om vooruit te komen is groot nu mensen steeds vaker kiezen voor een plantaardige voeding en er een verschuiving plaatsvindt naar de consumptie plantaardige eiwitten en maaltijden. 

Ed Treacy van PMA en Dan Sun van Harvestmark presenteerden een overzicht van de nieuwste technologische ontwikkelingen, door middel van hun gezamenlijke presentatie over blockchain-technologie. Het tweetal gaf een korte uitleg van deze technologie en liet zien hoe deze nu al in de sector wordt toegepast en in de toekomst nog belangrijker zal worden. "Denk eens na hoe blockchain uw bedrijf kan helpen effieciënter te worden en bepaal welke partners onderdeel van uw blockchain zullen vormen. Bespreek welke informatie u wilt delen en bepaal als bedrijf uw eigen beleid omtrent welke gegevens u bereid bent te verstrekken en aan wie," luidde de belangrijkste boodschap die het duo de aanwezigen meegaf. 

Het belang van merken en het aanbieden van premium fruit, en het succes hiervan op de Chinese markt, waren het onderwerp van een paneldiscussie onder leiding van Lisa Cork van Fresh Produce Marketing, met bijdragen van Qidong Zhu van Pagoda, Jade Shan van Mr. Avocado en Mike Preacher van Domex Superfresh Growers. 


Met de klok mee van boven naar onder; Cathy Burns, PMA, Eric Li, Yiguo, Steve Barnard, Mission Produce en Jade Shan, Mr. Avocado.

Voor het fotoverslag, klik hier

"Consumenten onthouden smaak," vertelde Qidong Zhu. "Sterke en smaakvolle rassen zijn daarom belangrijk voor de verkoopcijfers van Pagoda en de merkherkenning." Jade Shan legde uit hoe de rijpprogramma's van Mr. Avocado de afzet van verse avocado's in China een duw in de rug heeft gegeven. "Rijpen lost een aantal problemen binnen de toeleveringsketen op; de leverancier heeft meer controle, retailers minder voorraden en de consument krijgt een hogere kwaliteit," aldus Jade. "Problemen zoals die op traditionele groothandelsmarkten voorkomen, zoals slechte klantervaringen en het verkleuren van fruit bij de klant thuis, voorkomen we dankzij onze rijpprogramma's."

De komende weken zal Freshplaza aan een aantal een aantal speeches en sessie nog meer artikelen wijden. 

De binnenlandse fruitproductie in China neemt toe en wordt ook beter. Lu Fangxiao, voorzitter van de China Fruit Marketing Association, besteedde aandacht aan een aantal trends op het gebied van de teelt en de prijzen. De totale Chinese fruitproductie blijft groeien maar nieuwe uitdagingen steken de kop op, zoals prijsschommelingen en onderbrekingen in de koelketen. 

Op het bovenstaande werd nader in gegaan tijdens de sessie "The Impact of China's Increased Domestic Production", onder leiding van Darren Keating, directeur van PMA Australië-Nieuw-Zeeland. Tot de sprekers behoorden Mau Wah Liu, voorzitter van de directie van Joy Wing en Jae Chun, vice-directeur voor Azië-Pacific bij Driscoll's China. "We waren er van overtuigd dat we beter zachtfruit voor de Chinese markt konden telen," legde Jae Chun uit. "Het succesvol lokaal telen van zachtfruit is alleen mogelijk wanneer de totale waardeketen op één lijn staat om de consument de beste kwaliteit te bieden. Het is onze ervaring dat de vraag naar kwaliteit enorm toegenomen is."

Mau Wah Liu verwees hierbij naar de vele veranderingen op het gebied van de fruitconsumptie in China. "De middeklasse is sterk in opkomst en de ontwikkelingen van de e-tail en overige retail jagen de Chinese fruitconsumptie aan. Consumenten kunnen nu online zoeken, winkelen en betalen." Hij is zeer positief over de vooruitzichten voor de sector. "De fruitconsumptie in China loopt achter bij die in de rest van de wereld en heeft de potentie nog te verdubbelen." Een andere bemoedigende trend is dat de waarde van importfruit blijft stijgen per ton. 

Voor het fotoverslag, klik hier


Mau Wah Liu is de oprichter en momenteel de voorzitter van de raad van bestuur bij Joy Wing Mau. Hij merkt op dat de totale fruitsector in China nog altijd in snel tempo groeit. De Chinese fruitconsumptie blijft achter bij de in de rest van de wereld en de gemiddelde fruitconsumptie per hoofd van de bevolking kan nog verdubbelen. 

De dag werd afgesloten met de sessie 'Thinking like a Global CEO'. onder leiding van Cathy Burns, directeur van PMA. Het panel bestond uit David Marguleas van Sun-World, Tim Riley, van Giumarra Companies, Steve Barnard, Mission Produce en Adrielle Dankier van Nature's Pride. Grote vraagstukken werden hier openlijk besproken, zoals 'hoe richt ik een bedrijf op dat de grens over kan?'en 'waar lig je 's nachts van wakker?'. 

Veranderende retail
Op de dag voorafgaand aan de conferentie werd er een rondleiding georganiseerd langs een aantal van China's snelstgroeiende en toonaangevende retailers in Shenzhen. De excursie was vooral bedoeld voor internationale bezoekers die een beeld wilden krijgen van de huidige retailmarkt in China. Er werden vestigingen bezocht van Ole (onderdeel van de keten CR Vanguard), Sam's Club, Yonghui Superstores, Pagoda en Hema Fresh. 


Groepsfoto van de internationale deelnemers die in Shenzhen aanweizg waren voor de PMA Fresh Connections: China en deelnamen aan de rondleiding langs retailers op de dag voor de conferentie. 

Het samengaan van e-commercie en fysieke winkels is een duidelijke trend in China die aangejaagd wordt door internetreuzen, waaronder Alibaba en JD.com, maar ook door grote retailers zoals Wallmart. Tijdens de conferentie vond er onder leiding van Patrick Vizzone van ANZ Bank, Eric Li van Yiguo en Mike Li van JD.com een sessie plaats die in het teken stond van deze trend. 

Voor de foto's, klik hier


Terry Chan, Dole China, in gesprek met Jose Antonio Gomez, Camposol, in een winkel van Olé, onderdeel van de keten CR Vanguard.