Japan stabiele markt voor Belgische groenten
Een chef-kok trakteerde de bezoekers tijdens Foodex op Vlaamse klassiekers.
Foodex 2018 was opnieuw een succes en lokte dit jaar 72.428 bezoekers naar de Makuhari Messe in Tokio. De VLAM-stand maakte deel uit van het Belgische paviljoen dat georganiseerd werd door FIT, Awex en Brussels Invest & Export. De groenten stonden zo in goed gezelschap van andere Belgische specialiteiten als chocolade, bier, frietjes, koekjes …VLAM pakte er uit met een mooie productpresentatie van witloof in verschillende maten, prei, knolselder, spruitjes, asperges, pastinaak, bietjes… Deze trokken opnieuw veel aandacht van de Japanse bezoekers en werden veelvuldig op de Japanse fotolenzen vastgelegd.
Op het VLAM-menu: witloofsoep, gestoofd witloof & prei, knolseldersoep, knolselderslaatje, warme spruitjes met mosterdsausje...
Vlaamse klassiekers in Japan
Japanners kennen witloof vooral in koude bereidingen. Daarom schakelde VLAM een chef-kok in, die hen verraste met een witloofsoep en hen ook liet kennismaken met gestoofd witloof. Daarnaast werden voorbijgangers getrakteerd op knolseldersoep, een knolselderslaatje, gestoofd prei, warme spruitjes met mosterdsausje. Vlaamse klassiekers dus die de Japanners wel wisten te smaken.
De productpresentatie van Vlaamse groentenspecialiteiten
Potentieel voor verse groenten
De Belgische export van verse groenten en fruit naar Japan speelt zich uitsluitend af in het segment van verse groenten. Voor vers fruit heeft België nog geen toelating om naar Japan te exporteren. Japan is een stabiele markt voor Belgische groenten en toont veel potentieel. Vooral Belgische prei en witloof zijn bijzonder populair in Japan. Sinds 2014 vertoont de export van beide Belgische groenten een licht stijgende trend. Ook selderij en kool worden met kleine, maar licht groeiende, volumes afgezet op de Japanse markt. Het geëxporteerde volume groenten vanuit België naar Japan bedroeg in 2017 zo'n 323 ton. Hiermee haalde Japan een aandeel van 1,4% in onze export naar derde landen. Ondanks dit kleine aandeel is het wel een groeiende markt. Het aandeel van Japan in onze prei-, witloof- en selderijexport is opmerkelijk groter. Voor prei kaapte Japan in 2017 een aandeel van maar liefst 41% weg in onze export naar derde landen. Het aandeel voor witloof bedroeg in 2017 5% en voor selderij 7%. Ook kool wordt in toenemende mate afgezet op de Japanse markt. Die was in 2017 goed voor een aandeel van 3%.
Voor meer informatie:
Leen Guffens
VLAM
Tel +32 2 552 80 75
leen.guffens@vlam.be
www.vlam.be