In tegenstelling tot bij andere appelrassen hadden Pink Lady-telers nauwelijks te maken met slechte weersomstandigheden en vorstschade. De reden hiervoor is omdat Pink Lady-appelen vrij laat in het seizoen worden geoogst. De kracht van het merk en de uitzonderlijk grote vraag vanuit Europa zorgen ervoor dat de waarde van de Pink Lady hoog is. Daarom hebben veel telers een groot volume vastgehouden voor de lokale markt in plaats van deze te exporteren.
"De omstandigheden rondom het aanbod aan Pink Lady-appelen van dit jaar zorgde ervoor dat er sprake was van een merk dat breed beschikbaar was, terwijl het voor andere merken en appelrassen moeilijk was om genoeg aanbod te leveren," zegt Craig Chester van APAL. "De marktomstandigheden voor het merk waren met name sterk in Europa. Dit zorgde er echter ook voor dat het moeilijk was om genoeg aanbod aan Pink Lady te vinden voor de toenemende vraag in markten in Azië, het Midden-Oosten en Zuid-Amerika. We hebben daar een aantal klanten die graag Pink Lady in willen kopen, maar het was lastig om daar aan genoeg volume te komen."
Sommige organisaties verwachten dat het seizoen op het noordelijk halfrond eerder afloopt dan in vorige jaren, hoewel wordt toegegeven dat dit niet zeker is en dat er wordt gespeculeerd. Als deze prognose echter klopt en er qua seizoen een overschakeling van halfrond moet worden gemaakt, geeft dat een forse uitdaging om het gat in het aanbod voor de nieuwe markten op te vullen. Een bijkomende factor is dat er rekening moet worden gehouden met de transporttijden van teeltgebieden in het zuidelijk halfrond naar bepaalde markten elders op de wereld.
Craig Chester focust zich op de continuïteit in aanbod. Het is voor hem van groot belang dat in de retailsectoren van de nieuwe markten genoeg ruimte in de schappen wordt behouden voor Pink Lady-appelen.
"Pink Lady is het grootste appelmerk ter wereld," zegt Chester. "In het Verenigd Koninkrijk, wat een van onze grootste markten is, hebben we een marktaandeel van 15%. Dat is dus een aanzienlijk aantal schappen bij grote retailers. Deze retailers gaan daarom er terecht vanuit dat ze het hele jaar rond Pink Lady-appelen aan kunnen bieden. De retailers maken gebruik van programma's die het hele jaar door lopen, waarbij het aanbod van het noordelijk halfrond wordt aangevuld met dat van het zuidelijk halfrond en waarbij de beste methodes voor opslag worden gebruikt. In nieuwe markten hebben wij als taak om een positief klimaat voor handel te creëren in combinatie met ondersteuning van ons merk. Op deze manier kunnen nieuwe markt qua vraag concurreren met gevestigde markten zoals het Verenigd Koninkrijk."
De eerste teeltgebieden op het zuidelijk halfrond waarvandaan Pink Lady-appelen naar Europa worden geëxporteerd, zullen aan het begin van mei waarschijnlijk Zuid-Afrika en Chili zijn. Volgens Chester is het belangrijk dat er in situaties zoals deze, wanneer er veel vraag aan het begin van het seizoen is, voldoende discipline wordt uitgeoefend binnen de leveringsketen.
"Voor ons merk is het de uitdaging om gedisciplineerd te blijven en vast te blijven houden aan onze wereldwijde kwaliteitsstandaard," zegt Chester. "Dankzij deze standaard binnen ons gehele netwerk hebben we kunnen zorgen voor consistente kwaliteit en promotie. Dat is de reden voor het enorme succes van ons merk. Hoewel we ervan uitgaan dat we dit succes voort kunnen zetten, moeten we wel waakzaam zijn in situaties zoals nu."