Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Meer oog voor bramen, frambozen en nieuwe productiegebieden

Fotoreportage Global Berry Congress

Tholen - De zachtfruitcategorie schrijft al jaren groene cijfers. De consumptie blijft stijgen mede door relatieve nieuwkomers als frambozen en bramen. Wereldwijd is er meer aandacht voor het zachtfruit, door een groeiende consumptie, een hogere productie of een combinatie daarvan. Dat lijkt een luxe situatie, maar uitdagingen zijn er genoeg. De opmars van internetverkopen voor het fruit is er daar één van.

Net als de sector groeit ook het Global Berry Congress. Elk jaar wordt het programma op de schop genomen het enige wat al enkele jaren hetzelfde blijft is de locatie: Rotterdam. Met meer onderwerpen dan andere jaren koos de organisatie voor een programma uit drie pijlers. Verdeeld over drie podia werd de laatste kennis over bewaring, groeiende consumptie en opkomende productielanden gepresenteerd.


Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Geroezemoes en koptelefoons
Rondom de podia, verdeeld over de Rotterdam zaal van het WTC, was het grotere aantal stands te vinden. Een opstelling met meer ruimte voor netwerken, wat zich vertaalde in een constant geroezemoes dat gecompenseerd werd door het publiek een koptelefoon te geven om de sprekers goed te verstaan. De reacties op de nieuwe opstelling waren positief. Hoewel aan het begin van de dag nog een enkele wenkbrauw zorgelijk gefronst werd over het rumoer in de zaal, verdwenen die zorgen met de koptelefoons. Ook de standhouders hadden door deze opzet de hele dag aanloop.

Onder de standhouders zijn het de substraatleveranciers en verpakkingsbedrijven die het meest vierkante meters vullen, gevolgd door de veredelingsbedrijven. Dat illustreert meteen een van de grootste uitdagingen van de sector: de productie. De aardbeienproductie staat op eenzame hoogte, maar de focus van de sector ligt duidelijk op het andere zachtfruit. In die producten is nog veel ruimte voor groei. Blauwe bessen doen het al jaren goed, frambozen en bramen zijn rijzende sterren aan het firmament, al zijn er ook nog knelpunten in de logistiek voor dit kwetsbare fruit.

Emotie in zachtfruit
Om die groei te realiseren zijn de ogen gericht op de productie. Meer volume is nodig, vraag is er genoeg. In het programma was dat terug te zien in de onderwerpen, waarbij opvallend veel nieuwe productiegebieden gepresenteerd werden: Slovenië, Roemenië en Noord-Afrika zijn drie voorbeelden. Oude vertrouwde teeltgebieden werden niet genegeerd. Mexico, Chile en Argentinië en natuurlijk Spanje passeerden de revue.

Aardbeien, frambozen, bramen en blauwe bessen; het zijn producten die een emotie oproepen bij consumenten. "Consumenten identificeren zich meer met de voeding die ze kopen," vertelt Marieke Appel van Driscoll's. "Door emotie toe te voegen aan het zachtfruit kunnen we meer consumenten aantrekken." Daarvoor is samenwerking met de retailers noodzakelijk, want de aardbeien en frambozen staan zelden op het boodschappenlijstje. Zachtfruit is bij uitstek een impulsaankoop, daarom moet de presentatie in de winkels optimaal zijn.

Merken vervangen keurende consument
"Een consument die regelmatig zachtfruit koopt, besteed gemiddeld meer in de supermarkt dan een consument die geen zachtfruit koopt," weet Marieke. Dat maakt de categorie ook aantrekkelijk voor de supermarkten. Die positie van het zachtfruit als impulsaankoop maakt online verkopen lastig, maar die markt groeit wel. Dat vraagt om aanpassingen. "We moeten bijvoorbeeld de verpakkingen aanpassen zodat ze via online kanalen verkocht en thuis bezorgd kunnen worden."

Jason Fung van het Amerikaanse Oppy sluit hierbij aan. Vanuit de Amerikaanse markt weet hij dat de traditionele supermarkten de laatste jaren hun marktaandeel zagen slinken. Nieuwe concepten, waaronder online kanalen, gemakswinkels en detaillisten, snoepten marktaandeel af van de supermarkten en hypermarkten. Toch geeft 64% van de consumenten aan groenten en fruit voor de aankoop zelf te willen controleren. Dat maakt online verkopen lastig, maar een oplossing ligt wellicht in labels. "Een label moet het keuren van de producten door de consument vervangen," vertel Jason. Dat betekent dat een label een garantie voor kwaliteit moet zijn zodat de consument blindelings kan vertrouwen op het merk.

"De markt voor fruit met een merk groeit sneller dan de algemene markt voor fruit," vervolgt Jason. Tussen 2011 en 2016 zagen merken in fruit hun marktaandeel groeien van 28% tot 37%. Ook de private labels groeiden in marktaandeel van 10% naar 12%. Die groei ging ten koste van de merkloze artikelen.