Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Duitsland belangrijkste exportbestemming voor diepgevroren zachtfruit

De Europese Unie is de belangrijkste markt voor de export van diepgevroren  zachtfruit. Duitsland is de belangrijkste bestemming geworden, met 17 %. Daarmee is het aandeel van Duitsland groter dan dat van landen als Frankrijk en België, waar respectievelijk 7,4 % en 5,6 % heen gaat.


Hoewel Servië de belangrijkste leverancier van deze producten is, bevindt Chili zich op de tweede plek. Er bestaan bovendien aantrekkelijke mogelijkheden voor Chili om meer terrein te winnen op de Duitse markt. Dat wordt meegedeeld in een recent rapport van het kantoor van ProChile in Hamburg.


"Het grootste deel van het bevroren zachtfruit wordt herverpakt voor de detailhandel, waar het vervolgens op verschillende manieren verkocht wordt, apart of gemengd met ander fruit", vermeldt het rapport. Het rapport specificeert verder dat de helft van het fruit dat bevroren aankomt in de EU, opnieuw verpakt wordt.


Een van de trends die zorgt voor een toename in de populariteit van ingevroren zachtfruit in Duitsland, is dat het steeds gebruikelijker is om het te gebruiken in zelfgemaakte sappen of smoothies. Dit is met name onder vrouwen en jonge consumenten het geval. In de periode dat er geen vers zachtfruit aanwezig is, kan Chili daar profijt van hebben.


Het fruit wordt onder andere ook gebruikt voor verwerking in geconcentreerde sappen, zuivelproducten, ijs en voedingssupplementen.


Kansen voor Chili

Tot 2010 groeide de export van ingevroren frambozen en moerbeien vanuit Chili naar Europa, zodat Chili de op een na grootste leverancier werd. Het rapport waarschuwt echter dat Chili in de afgelopen jaren terrein verloren heeft, met een daling van 6 % in de leveringen, waar andere landen, zoals Oekraïne en Mexico, groeien.

In die landen is een van de meest aantrekkelijke eigenschappen de mogelijkheid tot de export van biologisch zachtfruit. De markt daarvoor wordt namelijk steeds groter en de prijzen liggen hoger. Fairtrade certificeringen en dergelijken zijn minder relevant.

"In Duitsland hebben consumenten een enorme invloed op de beslissingen die worden genomen door de retailketens", vermeldt het rapport van ProChile.

Voor Chili valt er nog winst te behalen door de consumenten op de hoogte stellen van de goede hygiënische omstandigheden waarin het Chileense zachtfruit geteeld wordt. Dat is namelijk iets wat importeurs en distributeurs vaak wel weten, maar de uiteindelijke klanten niet.

"Dat is een voordeel van de Chileense producten, de fytosanitaire omgeving waarin het fruit groeit. De omstandigheden waarin het Chileense product geteeld wordt zijn speciaal, een gegeven waarmee telers hun positie op de markt kunnen bevorderen en versterken", zegt het rapport.

Het rapport doet ook de suggestie dat Chileense telers van zachtfruit gebruik kunnen maken van communicatiemiddelen als internet en sociale netwerken om hun producten gemakkelijker te kunnen presenteren aan Europese importeurs.


Bron: El Mercurio

Publicatiedatum: 11-4-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: