De VS is de grootste papaja-importeur ter wereld en gaf alleen vorig jaar al meer dan €87 miljoen uit aan verse papaja's. Uiteraard ging een deel van dit fruit verloren als gevolg van bederf, in de supermarkt maar ook bij de consument thuis. Dit komt omdat telers niet met zekerheid aan kunnen geven welke exemplaren het eerst verkocht en geconsumeerd dienen te worden.
De visuele herkenningssoftware die nu ontwikkeld is, kan papajatelers helpen hun opbrengsten te maximaliseren door ervoor te zorgen dat de rijpste papaja's naar de lokale markt gaan, terwijl de minder rijpe vruchten voor de export gereserveerd kunnen worden.
Onderzoeker Douglas Fernandez Barbin van de Capinas Universiteit in Sao Paulo legt uit dat door middel van kunstmatige intelligentie een goede toeleveringsketen bereikt kan worden die garandeert dat het product de eindgebruiker in goede conditie bereikt. Dit zal de relatie tussen de teler en consument ten goede komen. Uit testen is gebleken dat het algoritme om de rijpheid van fruit te meten een nauwkeurigheid van 94,7% heeft.
Met de soft- en hardware deden zich nauwelijks problemen voor. Er werd zelfs gebruik gemaakt van consumentenapparatuur zoals een gewone digitale camera die in speciale doos met een lamp werd geplaatst. Voor de software kozen de onderzoekers voor een bestaand machine learning-algoritme met de naam forest classifier.
Toepassingsmogelijkheden
Dit betekent de ontwikkeling van een applicatie die toegang tot het algoritme biedt, bijvoorbeeld via een clouddienst. Op deze manier kan de gebruiker eenvoudig een foto van de papaja uploaden voor analyse op basis waarvan bepaald kan worden of het fruit geschikt is voor de export of beter op de lokale markt verkocht kan worden.