Nederlanders durven niet af te dingen
Jongeren onderhandelen liever anoniem
Vooral voor jongeren (18 tot 30 jaar) voelt onderhandelen ongemakkelijk, slechts veertig procent doet het face to face. Wanneer de handelsomgeving anoniemer wordt, voelen zij zich vrijer. Online (55%) en op vakantie (63%) proberen jongeren vaker iets af te dingen. Vijftigplussers hebben significant minder moeite met onderhandelen dan jongeren (35% versus 16%) en schamen zich er minder voor (25% versus 11%).
Mannen voelen minder schaamte dan vrouwen
Mannen voelen zichzelf zelfverzekerder over hun onderhandelvaardigheden. Dertig procent vindt zichzelf een goede onderhandelaar, versus zeventien procent van de vrouwen. De schaamte om te onderhandelen is bij vrouwen ruim twee keer hoger dan bij mannen (22% versus 9%).
Drentenaren zijn de beste onderhandelaars
De inschatting over onderhandelingsvaardigheden wisselen ook per provincie. In de provincie Drenthe vindt ruim een derde (33%) dat hij of zij goed kan onderhandelen. Zeeuwen vinden zichzelf de slechtste onderhandelaars (14%). Limburgers voelen zich met 41 procent het meest ongemakkelijk als er onderhandeld moet worden, de Drentenaren hebben daar significant minder last van (12%).
Dol op voordeel
"Nederlanders zijn dol op voordeel. Toch vinden we het lastig erom te vragen", vertelt Ton Timmerman, directievoorzitter van SNS. "Juist bij grote uitgaven loont het om toch eens de onderhandelaar in onszelf naar boven te halen. Op jaarbasis kan dit meer opleveren dan bezuinigen op wekelijkse boodschappen. Zonde dus dat we onszelf door een ongemakkelijk gevoel buiten spel zetten. Een goede, open sfeer maakt onderhandelen stukken minder ongemakkelijk. Wees dus zelfverzekerd en kom voor jezelf op. Vertel waarom je een andere prijs verwacht. Zo weet je meteen of er over de prijs valt te praten. Deze en meer onderhandeltips hebben wij op onze website verzameld om Nederlands te helpen met het besparen op grote voorjaarsaankopen."
Het onderzoek dat SNS liet uitvoeren staat aan de basis van hun nieuwe reclamecampagne. Bart, een 'typische Nederlander' probeert een deal te maken maar voelt zich duidelijk ongemakkelijk.