Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Weinand van Kesteren, Verpakkings Industrie Veenendaal:

"Meer milieuwinst in afvalreductie dan bio-afbreekbare verpakkingen"

Tholen - Met de intrede van de lente is Verpakkings Industrie Veenendaal (VIV) weer druk met het verpakken van de Hollandse tomaten en paprika's. "Groenten- en fruitverpakkingen leveren we al jaren, alleen zien we de laatste jaren wel een duidelijke trend van het blanco folie naar de bedrukte verpakkingen", vertelt directeur Weinand van Kesteren.


 
VIV in Veenendaal is een familiebedrijf dat in 1953 van start ging als een groothandel in verpakkingsmaterialen. Toen Weinand van Kesteren en zijn broer Herman in de jaren '80 bij het bedrijf kwamen werken en vervolgens ook het roer van hun vader overnamen, zagen ze hoe polypropyleen snel aan populariteit won als verpakkingsmateriaal. "We besloten onze activiteiten uit te breiden richting flexo drukken en slaagden er op die manier in om uit te groeien tot de Europese nummer één in bedrukte bloemenfolie –en papier."
 
"Drukken is een belangrijke activiteit van ons bedrijf. We verzorgen het hele proces van design tot drukklaar maken en verzorgen ook de stempels (polymeerplaten ) in eigen huis", vertelt Weinand. "Groenten en fruit vormen voor ons een belangrijke markt, maar we leveren een paar honderd miljoen bedrukte meters folie per jaar, voor de gehele foodsector. Binnen de AGF-sector zien we door de opkomst van de vele merken het aantal kleine ordertjes ook enorm toenemen. Dat is logisch, want de blanco bedrukking ging in veel grotere oplages. Tegenwoordig zien we dat veel partijen de keuze maken voor fullcolour bedrukking."


 
Hoewel verschillende retailers en organisaties oproepen tot een verpakkingsreductie, ziet Weinand de grote interesse in biologisch afbreekbare verpakkingen nog niet omgezet worden naar orders. "Wij kunnen beide verpakkingen leveren, maar wat wij bio-afbreekbaar drukken, is momenteel nul. Op het moment dat wij bio-afbreekbare verpakkingen aanbieden, blijkt het toch een ontzettend dure aangelegenheid. Al met al wordt er veel over gepraat, maar wordt er weinig geschakeld."
 
"Er is veel om deze discussie te doen en iedere stroming heeft zijn eigen opvatting. Ik volg deze discussie nauwgezet en wil er mijn ogen zeker niet voor sluiten. Zo ben ik onlangs naar de zogeheten verpakkingsvrije supermarkt in Amsterdam geweest, maar het eerste dat je ziet is een groot zeil op de deur en je breekt zowat je nek over het bio-afbreekbare plastic. De grote vraag is of de folie dan ook daadwerkelijk afbreekt of alleen onder bepaalde omstandigheden."


 
VIV is een pionier geweest met het digitaal drukken op een flexo pers, door Van Kesteren omgedoopt tot het 'Smart Digital Flexo' concept. Door gebruik te maken van een standaard inktserie in zeven kleuren (CMYK plus oranje, groen en violet), is Smart Digital Flexo (SDF) in staat zo'n 90 procent van alle Pantone kleuren te emuleren. Op die manier hoeft VIV dus geen inkten te mengen om speciale kleuren te kunnen drukken. Dat bespaart niet alleen tijd, kosten en materiaal, maar maakt het ook mogelijk om verschillende opdrachten slim te combineren binnen een drukorder: "Zo streven we ernaar onze klanten snellere levertijden te bieden tegen scherpere prijzen. En dat is in de AGF-sector van groot belang! Dat levert ook nog eens een flinke afvalreductie op. Dat staat bij ons bovenaan de agenda en levert in onze optiek veel meer milieuwinst op dan de zogenaamde bio-afbreekbare verpakkingen."



Voor meer informatie:
Weinand van Kesteren
Verpakkings Industrie Veenendaal (VIV)
Wageningselaan 98
3903 LA Veenendaal
Tel: +31 (0)318-550333
wvk@viv.nl
www.viv.nl

Publicatiedatum :
Auteur:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018