Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

73% van de Belgen eet te weinig groenten en fruit

73% van de Belgen eten te weinig groenten en fruit. Daarom staan deze tijdens de Week van de Diëtist, die loopt van 19 tot en met 25 maart, centraal in de campagne. Het thema is HAP-klaar, dat staat voor Huisgemaakt, Aangepast en Persoonlijk met advies over groenten, fruit en water in het bijzonder. Hieronder de tips van Evi Van den Bossche, zelfstandig diëtiste:

Fruit
Volgens cijfers van de Nationale Voedselconsumptiepeiling eet de Belg (3-64 jaar) gemiddeld 110 gram fruit per dag. Slechts 9 procent van de Belgen haalt de leeftijdsspecifieke richtlijn. De cijfers stammen uit een onderzoek in 2014-2015. Volgens Nelle Dierynck van de Vlaamse Beroepsvereniging van Diëtisten zijn de cijfers de jongste 2 à 3 jaar niet heel veel veranderd en is de trend veeleer dat jongeren juist nog iets minder fruit zijn gaan eten.

De richtlijn is en blijft 2 tot 3 stuks fruit per dag (voor kinderen tussen 3 en 6 jaar 1 tot 2 stuks) van 100 à 150 gram, bijvoorbeeld een grote sinaasappel. "Twee peren en een banaan is bijvoorbeeld oké," zegt Evi Van den Bossche, zelfstandig diëtiste en voedingscoach. "Probeer het fruit over de dag te verdelen en streef naar variatie." Drie appelen zijn ook prima maar dan dreigt de sleur: "Naast de variatie binnen een dag, kun je er ook variatie in stoppen op verschillende dagen van de week."

Van den Bossche heeft ook een andere tip: een kiwi bevat verschillende soorten vezels en is goed om 's morgens te eten om de stoelgang op een goed niveau te brengen. Een banaan is dan weer goed om je magnesium aan te vullen enz.

Groenten
In 2014 aten Belgen tussen 3 en 64 jaar ongeveer 145 gram groenten per dag. De diëtisten denken niet dat dat veranderd is. Ook hier bestaat er een eenvoudige vuistregel, zegt Evi Van den Bossche: "In principe eten we groenten bij één maaltijd van de dag. Dat zouden er best twee worden."
De norm van 300 gram per persoon is hoog en soms moeilijk te halen. "Zorg ervoor dat een groot bord half gevuld is met groenten, twee keer per dag. Je kunt gaan voor een kwart van de ene groente en een kwart van de andere. Zo kun je er variatie in brengen."
Nog twee tips: "Als je pasta met bolognaise saus maakt, zou je de hoeveelheid pasta en de hoeveelheid groenten in de saus gewoon kunnen omdraaien. En stel dat je puree met groenten maakt, dan zou je bij 50% aardappelen en 50% groenten het aandeel van de groenten kunnen optrekken."
Een algemene tip voor ouders: "Soms zijn die zo met de kinderen en hun groenten bezig, dat ze zichzelf vergeten."

Bron: VRT

Publicatiedatum :



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018