Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Thorsten Blasius, directeur van Bratzler & Co

"Veel potentiŽle consumenten voor avocado's"

Tholen - Ondanks het grote aanbod aan mango's en exoten en diens afzet in West-Europa is er nog voldoende ruimte voor meer ontwikkeling. Met nieuwe verkoopconcepten, evenals de lancering van nieuwe soorten zal de exotenhandel in de komende jaren verder groeien, aldus Thorsten Blasius, directeur van het Duitse bedrijf Bratzler & Co. Niet voor niets beschikt de importeur en verkoopspecialist sinds drie jaar over een moderne nieuwe vestiging in het Nederlandse industriegebied ABC Westland, waar avocado's, mango's en kiwi's gerijpt, gesorteerd en verpakt worden. Nieuwe expansiestappen staan reeds op de planning.



Het Chileense avocadoseizoen, dat nu ten einde loopt, was wat betreft productbeschikbaarheid duidelijk meer gespannen dan in het voorgaande jaar. Daar kwam nog bij dat zowel Spanje alsook IsraŽl een zogenaamd 'off-season' met circa 20-30 procent minder volume hadden. De gespannen aanbodsituatie werd geÔntensiveerd door hevige en ongebruikelijke regenval in Spanje en Marokko. Daardoor werd een oogstuitval van circa twee weken veroorzaakt. Thorsten Blasius: "Dit weerspiegelde zich ook duidelijk in de prijsontwikkeling. Er werd een nieuw recordprijsniveau bereikt aangezien ook de vraag verder groeit." Dat zal volgens Thorsten ook in de komende jaren niet veranderen. Hij neemt daarbij de avocado-afzet in ScandinaviŽ als voorbeeld. "De consumptie per hoofd van de bevolking is daar duidelijk hoger dan in Duitsland Ė en we hebben in Duitsland uitgaande van het inwoneraantal een veelvoud aan potentiŽle consumenten. Hierdoor is er wat betreft marktgroei nog duidelijk speelruimte."
 

De logistieke ruimte in Nederland is uitgerust met hoog moderne installaties

Marketingmaatregelen
De kerncompetenties van de firma Bratzler & Co zijn sinds 2003 compleet veranderd. Samen met zijn voormalig zakenpartner Matthias Bratzler transformeerde Thorsten het bedrijf succesvol van een importgroothandel met een compleet assortiment naar een specialist met een beperkt productportfolio - bananen, kiwi's, avocado's en mango's. Een zeer duidelijke beslissing, die na veel rijpingstest in de jaren 2003-2005 tot stand kwam. "Veroorzaakt door de stijgende eisen aan levensmiddelveiligheid, certificeringen en sociale standaarden" hebben we de beslissing genomen om ons te richten op de kerngebieden waar we op dat moment de meeste knowhow over hadden. Deze lagen vooral in de rijping, sortering, verpakking en marketing Ė en werden in de volgende jaren continu verder ontwikkeld en uitgebreid. Een voorbeeld van onze verschillende verkoopconcepten is ons eerste merk 'Iss es' dat we reeds in 2005 op de markt brachten.''
 


Er werden grote investeringen in de vestiging in Karlsruhe gedaan en de eigen import werd opgebouwd. Die Schaffung von langjšhrigen Beziehungen mit Produzenten in Zuid-Amerika, West-Afrika, IsraŽl en AustraliŽ was een belangrijke ontwikkeling voor een geoptimaliseerde toegevoegde waardeketen. Bratzler & Co heeft in de loop der jaren haar naam gevestigd als verkoopspecialist. Thorsten: "Reeds in 2005 zijn we begonnen met het geven van scholing aan de handel en het aanbieden van proeverijen aan de point-of-sale. Voor ons was het belangrijk dat we, indien gewenst, informatie konden geven over onze producten. We hebben brochures met productinformatie en receptboeken ontworpen die zijn toegespitst op de consumenten. Dit instrumentarium hoort nog steeds tot onze marketingmaatregelen, want de consument ontvangt graag informatie over de producten en wil weten waar de producten vandaan komen.
Daarom bieden we verschillende traceerbaarheidssystemen aan: bijvoorbeeld met een QR-code op het etiket, zodat de consument het gehele productproces kan volgen. Eťn van onze hoofdcompetenties is absoluut dat we onze klanten laten zien hoe ze de veelzijdigheid van de afzonderlijke producten naar voren kunnen brengen en een op maat gesneden verkoopconcept aan kunnen bieden.'' 
 

Het team van Bratzler & Co bij de beursstand tijdens de afgelopen Fruit Logistica in Berlijn. Helemaal rechts staat directeurs Thorsten Blasius.

Constante expansie
Bratzler & Co (voorheen Gebr. Bratzler) werd tijdens de jaren '20 door de gelijknamige familie als groothandelsbedrijf opgericht en beschikte over een bananenrijperij evenals een pindabranderij. Vanaf 2003 vonden de de eerste tests plaats met het doel om gerijpte kiwi's in ready-2-eat kwaliteit aan te kunnen bieden. Circa twee jaar laten introduceerden Matthias Bratzler en Thorsten Blasius het eigen merk 'Iss es' en er werden naast kiwi's ook avocado's en mango's in toenemende hoeveelheden op de markt gebracht. Ter verbetering van de gehele procesketen en vanwege de korte afstand tot de Rotterdamse haven nam Bratzler & Co een nieuwe grote vestiging in Poeldijk in gebruik, in het industriegebied ABC-Westland. Hier staan momenteel 19 rijpkamers voor het rijpen van avocado's, mango's en kiwi's evenals meerdere automatische sorteer- en verpakkingsinstallaties ter beschikking. De volgende expansiestap is onder andere de verdere ontwikkeling van de zogenaamde Caribische avocado-variŽteiten als aanvulling op het bestaande aanbod. Onder andere vanwege de prijs en de beschikbaarheid gaat het momenteel echter nog om een nicheproduct, benadrukt Thorsten.


De vestiging in het Nederlandse industriegebied ABC Westland

Verdere informatie:
Bratzler & Co. GmbH
Weinweg 43
76137 Karlsruhe
Tel.: +49 (0)721 . 96185 . 0
Fax: +49 (0)721 . 96185 . 99

Vestiging Nederland
Bratzler & Co. B.V
ABC Westland 574
NL Ė 2685 DG Poeldijk
Tel: +31 (0) 174 . 700 . 800

Publicatiedatum: 19-3-2018
Auteur: Hugo Huijbers
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: