Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Inzicht veranderend consumptiegedrag NL en VK

Ontwikkelingen online en biologisch, winnaars en verliezers in het assortiment, prestaties van de retail en toekomstverwachtingen. Dit waren enkele ingrediënten van een goed bezochte marktdata bijeenkomst van GroentenFruit Huis op donderdag 15 maart. De 70 aanwezigen lieten zich informeren en inspireren door presentaties van GfK en Kantar over de consumentenmarkt in Nederland en het Verenigd Koninkrijk. 

Ontwikkelingen Nederland
De consumentenmarkt is sterk in beweging. Henri van Hassel van GfK Nederland ging in op de ontwikkelingen online. Artikelen binnen de persoonlijke verzorging en frisdrank scoren hoog bij de online aankopen. Veel verscategorieën blijven achter, maar AGF vormt binnen vers een uitzondering. Inmiddels wordt 3,5 procent van de aankopen AGF online gedaan. Albert Heijn en Jumbo hebben hierin een voortrekkersrol, maar ook Picnic en Plus doen goede zaken. Het zijn vooral welgestelde huishoudens met kinderen en jonge alleenstaanden die online kopen. De promotiedruk binnen AGF ligt hoger dan gemiddeld en is in 2017 sterk gegroeid. In de Top-10 uitgaven groenten zijn paprika en bloemkool in 2017 de sterkste stijgers; bij fruit, druiven en mandarijnen.



Weinig groenten buitenshuis
Bas van Eekelen van GfK gaf inzicht in het veranderend consumptiegedrag thuis en buitenshuis. De consumptie van groenten en fruit buitenshuis ligt bij jongere generaties duidelijk hoger. Bovendien valt op dat veel jongeren dit zien als routine. Het belang van groenten in de consumptie buitenshuis is nog laag. Bijna 85 procent van de geconsumeerde groenten wordt thuis genuttigd. Hier ligt een mooie uitdaging. Snoeptomaat is een uitzondering. Hiervan wordt meer dan de helft op locatie gegeten. Groei van de bevolking, vergrijzing en new retail (o.a. online) bieden veel perspectief voor stijging van de consumptie in de komende jaren.



Rol discounter neemt toe in het VK
Na een stand van zaken over de Brexit door Gert Mulder ging Ed Griffiths van Kantar Worldpanel in op de ontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk. De consumentenuitgaven aan groenten en fruit stegen in 2017 met 5 procent. Deze groei komt vooral door een hogere prijs. In het VK wordt al 7,5 procent van groenten en fruit online gekocht. Het marktaandeel van Aldi en Lidl groeit in het VK stevig door, ten laste van formules als Tesco, Asda en Morrisons. Binnen biologisch neemt het aandeel van groenten en fruit toe. Biologische zuivelproducten en vlees noteerden een daling. Het aandeel van de verkoop door promoties daalt; in 2014 kwam 31 procent van de groenten- en fruitaankopen voor rekening van promoties tegen 26 procent in 2017. Een Brit koopt steeds meer zachtfruit: 5% meer volume en 8% hogere uitgaven. Een andere groeier is avocado: volume +9%, uitgaven +13%.

Voor meer informatie:
GroentenFruit Huis

Publicatiedatum: 16-3-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: