Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Supermarktgroei komende jaren vijf keer groter dan speciaalzaken

Supermarkten zullen in 2018 flink harder groeien dan voedingsspeciaalzaken. Economen van ABN Amro denken dat de verkopen bij speciaalzaken een bescheiden groei van 0,3 procent laten zien, supermarkten plussen 1,5 procent. Het gaat om de groei in dit en het komend jaar. Supermarkten gaat steeds meer verse producten verkopen, wat ten koste gaat van de speciaalzaken.
Ten opzichte van 2017 herstellen speciaalzaken zich wel. In 2017 daalden de verkopen van voedingsspeciaalzaken nog met 2 procent. Supermarkten verkochten toen 1,4 procent meer artikelen. ABN Amro denkt dat de speciaalzaken in 2018 en 2019, geholpen door de economische groei, licht groeien. Vergrijzing biedt kansen, zegt de bank, ouderen bezoeken relatief vaker een speciaalzaak.

Abn Amro ziet dat de supermarktsector crisisbestendig is geweest, de onderlinge concurrentie noemen ze 'behoorlijk'. In totaal telt Nederland 4690 supermarkten. Consumenten kunnen gemiddeld in een vaste afstand over de weg van drie kilometer kiezen uit elf grote supermarkten. Ook is het online kanaal een concurrent aan het worden. "Volgens GfK bedraagt het aandeel van internetboodschappen nu 3 procent; wij verwachten een stijging naar 9 procent in 2025", aldus Anb Amro
Concurrentie is 'behoorlijk'

Bron: Abn Amro

Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018