Mededelingen

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Meer weer in Nederland

Indiase onderzoekers verlengen houdbaarheid tomaten

Onderzoekers van het Indiase Technologisch Instituut (IIT) in Hyderabad hebben met succes tomaten 30 dagen lang vers en zonder microbieel bederf kunnen bewaren. Dit was mogelijk door de verpakking die is ontworpen door twee onderzoekers van het Department of Materials Science and Metallurgical Engineering, onder leiding van Dr. Mudrika Khandelwal. Het materiaal van de verpakking is gemaakt van bacteriŽle cellulose dat geÔmpregneerd is met zilveren nanodeeltjes.

De bacteriŽle cellulose werd eerst gemaakt door de Gluconacetobacter xylinus bacterie te gebruiken om semikristallijne cellulose nanovezels te produceren uit een standaard glucose media. "We kunnen ieder fruitsap gebruiken dat rijk is aan suiker, of zelfs gefermenteerde bier of wijn om bacteriŽle cellulose te produceren," zegt Dr. Khandelwal.

Tomaten die verpakt werden in deze samenstelling bleven, op kamertemperatuur bewaard, 30 dagen vers, zelfs zonder rimpels of microbieel bederf.

"Dit komt omdat, naast de anti-microbiŽle activiteit, het composiet ook zorgt voor de juiste aan- en afvoer van gassen en vocht. De waterhoudende capaciteit van het composiet helpt om een optimaal vochtgehalte vast te houden. Het composiet gedraagt zich ook als een ethyleen blokker, waardoor overmatige rijping van vruchten voorkomen wordt. Het zorgt ervoor dat fruit langzaam veroudert."

Tomaten, die in polyetheen waren gewikkeld, begonnen overigens in de eerste week al te verschrompelen en microbieel bederf werd binnen 15 dagen waargenomen. Binnen 30 dagen waren de tomaten helemaal verrot.  In het geval van polypropyleen bleven de tomaten een hele week vers. Binnen 15 dagen waren er eerste tekenen van veroudering te zien en na ongeveer een maand werden de tomaten zacht en rimpelig.

Publicatiedatum: 23-4-2018