Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Co-op schaft rij aan kassa af

Amazon bevestigt plannen voor Frankrijk

China: Minder groei in 2017 voor Sun Art
Sun Art Retail had in 2017 een omzetgroei van 1,9% tot RMB102,3 miljard (€13,0 miljard). De winst steeg met 2,9%. De omzettoename is echter relatief traag geweest. De gemiddelde omzettoename tussen 2012 en 2016 kwam neer op 6,6%. Sun Art heeft in 2017 achttien hypermarkten geopend, waarvan een onder het merk van Auchan en zeventien onder het merk RT-Mart. Per 31 december 2017 had Sun Art 461 hypermarkten in China. In het komende jaar heeft het bedrijf zevenentachtig locaties vast gesteld voor mogelijke uitbreidingen. De kleinere supermarktketen die Sun Art onder de naam HiAuchan! beheert laat aanhoudend sterke groei zien. Zowel de omzet als het klantenverkeer is in 2017 jaar op jaar toegenomen met 30%.
Bron: retailanalysis.igd.com  

Rusland: Dixy werkt met Alipay
Om meer Chinese consumenten aan te trekken gaat Dixy als eerste Russische retailer gebruik maken van het Chinese betaalsysteem Alipay. Het bedrijf heeft vorige maand in vestigingen in Moskou en Sint Petersburg een proefperiode gedraaid met de technologie van Alipay. Het bedrijf is nu van plan om het systeem bij nog eens honderdvijftig vestigingen toe te passen. Uiteindelijk wil Dixy Alipay bij al zijn winkels implementeren. Ook wordt het systeem toegepast bij de Victoria-supermarktketen, waar het systeem momenteel nog in een testfase zit.
Bron: esmmagazine.com   

VK: Co-op schaft kassarijen af
De keten Co-op wordt de eerste Britse supermarktketen die er een beleid van maakt om kassarijen zoveel mogelijk weg te werken. Consumenten kunnen simpelweg hun boodschappen uitzoeken en de winkel verlaten. Het nieuwe initiatief heet "Shop, Scan and Go" en laat consumenten voor hun boodschappen betalen via een mobiele app, zonder dat er verder een bezoek aan een kassa nodig is. Het concept wordt op dit moment nog getest bij een grote vestiging van Co-op in Manchester, maar zal aan het begin van deze zomer ook bij andere vestigingen worden ingezet.
Bron: mirror.co.uk

België: Carrefour promoot online thuisbezorging
Carrefour Belgium heeft de prijs verlaagd voor het leveren van online bestellingen. Bestellingen die door Carrefour via PostnL of Parcify worden bezorgd, kosten nu €9,50, terwijl deze prijs eerder nog op €19,15 stond. Bij een bestelling aan boodschappen van meer dan €150 wordt er gratis bezorgd. Voor bestellingen die niet om boodschappen draaien geldt de gratis bezorging vanaf €50. Carrefour heeft verder aangegeven voor het einde van 2018 zeventig nieuwe Drive-afhaalpunten in België op te willen zetten. In de eerste twee maanden van dit jaar opende Carrefour twaalf nieuwe afhaalpunten. Aan het einde van 2017 stond het aantal afhaalpunten al op een netwerk van 179. Via de afhaalpunten en de online bezorgdienst hebben klanten van Carrefour de beschikking over ongeveer 15.000 verschillende producten.
Bron: retailanalysis.igd.com  

DIA investeert in Portugal
De CCO van het Spaanse DIA, Amando Sánchez Falcón, heeft aangegeven dat zijn bedrijf in het komende jaar meer gaat investeren in Portugal. DIA plant in Portugal een investering van meer dan €25 miljoen. Het geld wordt gebruikt voor nieuwe winkels en voor het renoveren van meer dan 100 bestaande vestigingen. Ook wil de retailgroep zijn buurtwinkelnetwerk in Portugal uitbreiden. Het bedrijf gaat daarom meer winkels onder het Minipreço Express-merk openen. Een eerste pilotwinkel met dit concept is al in Lissabon in bedrijf gegaan. Verder is het voor DIA van belang dat het zijn positie als marktleider in het buurtwinkelsegment verstevigt, nu Mercadona in 2019 van plan is om de Portugese markt op te gaan.
Bron: retailanalysis.igd.com  

Spanje: Covirán heeft positieve resultaten voor 2017
De Spaanse coöperatie Covirán heeft zijn resultaten voor 2017 en zijn plannen voor 2018 bekend gemaakt. Directeur Luis Osuna heeft aangegeven dat het doel in 2018 is om 15% aan groei ten opzichte van 2017 te bereiken. In 2017 had Covirán een sterke omzetgroei van 6,3% tot €1,34 miljard. Van deze omzet was €1,22 miljard afkomstig van de Spaanse thuismarkt en €120 miljoen van Portugal. Het winkelnetwerk van Covirán komt nu op het Iberisch schiereiland neer op 3.300 vestigingen. Een belangrijk onderdeel van het succes van de keten heeft te maken met het feit dat Covirán relatief weinig concurrentie in zijn markten heeft. In 17% van alle gemeenten met minder dan 10.000 inwoners is Covirán de enige supermarktketen. Bij gemeentes met minder dan 2.000 inwoners geldt dat voor 31%.
Bron: retailanalysis.igd.com

Finland: K-Group installeert terminals voor pakketten
De Finse retailer K-Group is een pilot begonnen met geautomatiseerde terminals voor pakketten. Hierdoor kunnen consumenten online bestellingen van over de hele wereld plaatsen, die vervolgens bij een terminal bij een K-group-vestiging worden afgeleverd. De geautomatiseerde terminals kunnen door elke bezorgdienst worden gebruikt en zijn sinds 1 maart beschikbaar bij een K-Citymarket en een K-Supermarket in Tampere.
Bron: ecommercenews.eu  

Frankrijk: Carrefour begint blockchain voor voedingsmiddelen
Carrefour heeft een mijlpaal behaald voor zijn hervormingsplannen van 2022, door als eerste Europese supermarktketen blockchaintechnologie toe te passen. De technologie wordt nu al gebruikt voor scharrelkippen, maar wordt nu ook ingezet voor productcategorieën als eieren, kaas, melk, sinaasappelen, zalm, tomaten en rundvlees. Blockchain-technologie is een systeem dat is opgezet om producten zo goed mogelijk traceerbaar te maken. Een blockchain is een veilige digitale database, waarin alle informatie wordt opgeslagen die door de gebruikers van de database wordt ingevoerd.
Bron: finchannel.com  

VS: Target heeft meer vergelijkende winkelomzet 
Target had dankzij investeringen in het afgelopen jaar in de eigen bedrijfsvoering een goed vierde kwartaal. Hierdoor zijn de vergelijkende winkelomzet, de online omzet en de winst toegenomen. De omzet van het vierde kwartaal steeg met 10% tot $22,8 miljard (€18,4 miljard) ten opzichte van de $20,7 miljard (€16,7 miljard) in het jaar ervoor. Dit kwam met name door de extra week in het vierde kwartaal van 2017, de stijging in vergelijkende winkelomzet van 3,6% en de omzet van pas geopende winkels.
Bron: progressivegrocer.com  

Amazon bevestigt plannen voor Frankrijk
Amazon heeft via zijn Franse CEO Frédéric Duval duidelijk gemaakt wat zijn plannen zijn voor de Franse supermarktsector. De Amerikaanse e-commercegigant is van plan om ook in Frankrijk aan de slag te gaan. Volgens Duval zal Amazon hier echter wel zijn tijd voor nemen en zijn er voor uitbreiding in Frankrijk forse investeringen nodig. Desalniettemin meldde de supermarktgroep Système U onlangs nog dat het bedrijf in gesprek met Amazon is over een mogelijke samenwerking.
Bron: retaildetail.eu  

Publicatiedatum: 8-3-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: