Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Polen: goede markt voor Chinese kool
Na een witte koolseizoen dat door een Poolse exporteur als 'dramatisch' werd omschreven, lijken de omstandigheden voor Chinese kool wat beter te zijn.
"De situatie voor witte kool blijft slecht en er zijn nog grote volumes in bewaring. In heel Europa is de vraag zwak en dat heeft tot lage prijzen geleid. De markt voor Chinese kool ziet er wat beter uit, in ieder geval voor exporteurs. Er is een ruime beschikbaarheid aan product van hoge kwaliteit en onze prijzen zijn aantrekkelijker voor andere markten dan die van Nederland, Denemarken en Duitsland," vertelt Kornelia Lewikowska van Greenbest.
Kornelia vertelt dat de situatie voor telers minder gunstig is. Ondanks het feit dat de vraag groter is dan vorig jaar, zijn de prijzen die telers ontvangen met €0,07 gedaald ten opzichte van het voorgaande seizoen.
"We hebben te maken met een overaanbod aan groenten in Europa. Januari en februari zijn de maanden waarin we doorgaans de grootste volumes Chinese kool exporteren. Het is echter zo dat er momenteel minder Chinese kool beschikbaar is dan rode of witte kool. Dit zou kunnen verklaren waarom de situatie voor deze soort wat beter is," legt Kornelia uit.
De tijd zal moeten leren hoe de situatie eind april is, wanneer de nieuwe oogst beschikbaar komt. Kornelia vertelt dat de oude voorraden die dan nog in bewaring zijn naar verwerkers gaan en dat producten die niet meer te verhandelen zijn, weggegooid worden.
Op de vraag of de veranderende eetgewoonten van consumenten van invloed zijn op de huidige koolmarkt antwoordt Kornelia: "De andere eetgewoonten hebben zeker effect op de vraag naar traditionele groenten maar Chinese kool blijft populair. Jonge mensen kopen vaak de wat meer 'trendy' groenten maar er is ook nog steeds een groot aantal consumenten dat traditionele groenten koopt. Nieuwe trends beïnvloeden het koopgedrag maar de groentenmarkt verandert niet zo snel. Het zal nog wel wat jaren duren voordat er duidelijke veranderingen op de markt zichtbaar worden."