Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Amerikaanse horeca schakelt over op bio

Sinds biologische producten zoals boerenkool populair werden, is er een dramatische toename geweest in de vraag naar biologische groenten en fruit. Biologische producten in supermarkten zijn er al lang, maar nu ontstaat er een verschuiving richting foodservice. De horeca vraagt nu over het algemeen meer biologische AGF.

Consumenten stuwen de toename van bio in foodservice
Deze verandering wordt volgens Devan Backstrom van Charlie's Produce aangewakkerd door het koopgedrag van bedrijfsleiders zelf. Zij beginnen zich af te vragen waarom ze niet meer biologische voeding hebben aangeboden in hun eigen bedrijf. Een langlopende klantrelatie van Charlie's, die zelf een cateringbedrijf heeft voor bedrijfskantines, merkt op dat sommige van zijn klanten soms zelfs twee keer per dag, alle dagen van de week de meerderheid van hun maaltijden bij hem nuttigen. "Ik kan ze ongezonde voeding voorzetten en dan gaat hun productiviteit naar beneden of ik kan ze gezonde dingen aanbieden en dan verbetert hun productiviteit en gezondheid. Dit gebeurt dusdanig dat het positief bijdraagt aan het succes van het bedrijf waarin ons restaurant zich bevindt," zegt ze. "Deze bedrijven willen graag dat hun personeel gezonder eet en de koks begrijpen welke rol ze daarin spelen."


Charlie's Produce heeft een eigen biologisch merk dat Farmer's Own heet. Meer dan 140 soorten groenten en fruit worden landelijk verpakt en afgezet via aangesloten telers, waaronder zeven verschillende soorten aardappelen, witte, rode en gele uien, Walla Walla uien, appelen, zoete aardappelen en yam. Backstrom zegt dat een grotere bewustwording rond de praktijk van de conventionele teelt de vraag naar biologisch versterkt. De meerderheid van hun telers zijn in het noordwesten, waar het Farmer's Own merk begonnen is, maar met de toename van de afzetlocaties van Charlie's Produce is er ook verbreding gekomen in de spreiding van aangesloten telers. Alle telers bevinden zich binnen een dag rijden van de supermarkten.

Kansen voor kleine telers om uit te breiden
Een goede partnerteler zou iemand zijn die mogelijkheden zoekt om hun afzet te verbreden en bereid is om de sprong te maken van een farmer's market naar de groothandel. "Daarnaast is ook de kwaliteit van hun teeltproces belangrijk," zegt ze. De meeste telers hebben al 20 tot 25 jaar voor het Farmer's Own merk geproduceerd. "Met dat de algemene vraag naar bio toeneemt bij de gewone consument, gaan ook retailers en foodservice bedrijven meer en meer verschuiven in hun selectie van biologische AGF."

Op dit moment zijn alle items goed voorradig en Backstrom stelt dat ze ieder jaar de selecties verder uitbreiden gebaseerd op de trends. "Boerenkool werd vroeger gebruikt om gewasrotatie te borgen, maar nu IS het de rotatie en de vraag overstijgt altijd het aanbod," zegt ze. Het volgen van de trends is ook belangrijk in het gesprek met de telers. "We helpen hen om de overstap te maken, zodat wat zij telen ook aansluit op de vraag. Of anderzijds helpen we hen wanneer producten uitfaseren."


Voor meer informatie:
Devan Backstrom
Charlie's Produce
Ph: 206.577.9796


Publicatiedatum: 6-3-2018
Auteur: Andre van der Wiel
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: