Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eduardo Costa, directeur van IMG:

"Kopers nemen graag het hele bio-assortiment af van een bedrijf"

De vraag naar biologische producten blijft de stijgende lijn van de afgelopen jaren doorzetten. Hierom neemt ook het aantal producenten toe dat zich erop wil toeleggen. Bovendien stijgt ook het productaanbod, maar blijken de winstmarges zich daarmee aan te passen naar beneden.



"Spanje is wereldwijd de eerste producent van biologische producten. Desondanks ligt het marktaandeel van biologische producten in Spanje zelf tussen de 5 en 7 procent. In landen zoals Duitsland en Zweden bereikt het aandeel tussen de 25 en 30 procent, terwijl in Canada zelfs 40 procent van de producten biologisch is," aldus Eduardo Costa, directeur van IMG Growers.



"Er bestaat nog steeds veel ruimte voor groei in de bio-sector, maar we moeten ons daarbij bedenken dat hoeveel groter het aanbod van biologische producten ook wordt, de prijzen zullen stevig blijven en eveneens de vraag van de kant van de consument zal erin blijven versterken, omdat het altijd de voorkeur blijft genieten om producten te consumeren die vrij zijn van beschermingsmiddelen en die goed zijn voor onze gezondheid," meent Costa.

Het Valenciaanse IMG Growers, dat afgelopen jaar haar CAECV certificaat haalde voor de afzet van biologische producten, heeft de diversiteit van haar productaanbod nog verder vergroot om daarmee het complete assortiment aan te kunnen bieden, zowel biologisch als conventioneel. 



"Kopers gaan het in toenemende mate waarderen verschillende producten méér af te kunnen nemen van een enkele leverancier. Op basis van deze marktobservatie hebben we ons erin gespecialiseerd om zowel standaard dozen als speciale verpakkingen aan te kunnen bieden van het complete assortiment biologische producten. Daarbij werken we met producenten uit heel Spanje, die hun producten verpakken onder een gemeenschappelijk merk: BIO SSANISSIMOSS," legt Eudardo Costa verder uit.



Onder het merk BIO SSANISSIMOS kun je alle soorten biologische groenten en fruit aantreffen, inclusief bananen, bessen en tropisch fruit. En dit aanbod blijft zich ook maar verbreden dankzij de deelname van steeds nieuwe producenten aan het project. Bovendien is het merk beschikbaar in alle soorten verpakkingen, in dozen, in net, in punnets, flowpack, shrinkwrap of welke verpakking dan ook door de klant gewenst wordt. 



Deze groenten en dit fruit wordt geproduceerd door telers en coöperaties uit heel Spanje. Daarbij zijn er veel telers en coöperaties die zich beginnen te interesseren in de teelt van biologisch product, ondanks dat ze doorgaan met voor het grootste gedeelte convenctonele teelt toe te passen. Toch zijn er elke dag meer telers die ervoor kiezen zich exclusief te gaan richten op de teelt van biologisch. De vraag is natuurlijk of het biologisch product ook in de toekomst een sterkere prijs kan handhaven dan conventioneel. 



"Het is niet eenvoudig om op biologische teelt over te stappen, wanneer je bedenkt hoelang het duurt eer dat de grond af is van de middelen die erin terecht gekomen zijn. Hier zijn drie tot vier jaar voor nodig. En in de tussentijd kan er in de markt van alles veranderen. Maar zonder gewasbeschermingsmiddelen zijn de opbrengsten lager. Daarom zijn er veel telers die zijn begonnen over te stappen op biologisch en daarna toch weer teruggegaan zijn naar conventioneel. Op het moment krijgen biologische producten over het algemeen nog een betere prijs, maar met de toename van het aanbod verschuift de winstmarge wel naar beneden. Uiteindelijk zou de prijs van biologisch wel eens gelijk kunnen worden aan die van conventioneel, maar wanneer dat gaat gebeuren, weten we nog niet," besluit Eduardo Costa.


Voor meer informatie:
Eduardo Costa
IMGrowers
T: +34 627958600
imgrowers@gmail.com
www.imgrowers.com

Publicatiedatum: