Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Van kleine snijkeuken tot grote leverancier

Het bedrijf ontstond 32 jaar geleden toen de schoonvader van Simone Varekamp zijn supermarkt in Rozenburg verkocht en de nieuwe eigenaar de grote snijkeuken niet wilde overnemen. Hij kocht toen een oude kippenschuur op, zette daar de snijmachines in en richtte Tuinderij Vers op. Van hieruit leverde hij vers gesneden groentenmixen aan verschillende supermarkten in de omgeving. Daarbij gaf hij de supermarkten 100% retourrecht voor alles wat ze niet verkochten omdat hij ten volste overtuigd was van de kwaliteit van zijn producten. En met succes: wat begon op 25 vierkante meter is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met een werkoppervlak van straks 11000 vierkante meter en 360 personeelsleden.

Efficiënte logistiek
Zeven dagen in de week maakt Tuinderij Vers ongeveer 350 verschillende producten van verse groenten. Elke dag leveren ze die aan grote supermarktketens en andere klanten in Nederland, maar ook in België, Duitsland en Denemarken.

Met de groei en professionalisering van het bedrijf is er ook in de logistiek heel wat veranderd. Simone: 'Waar we vroeger met gekoelde busjes alle klanten individueel tot aan de deur beleverden, rijden we nu eigenlijk altijd naar een distributiecentrum en leveren daar de producten af. Dat is vaak ook een wens van de klanten, want meerdere keren per dag beleverd worden, is tijdrovend en kostbaar voor beide partijen.'


De groenten worden verpakt

Klantbehoeften staat centraal
De innovatie binnen het bedrijf is vooral gericht op het uitbreiden van het aantal momenten dat mensen groenten eten op een dag. Simone: 'Zo zijn we vorig jaar begonnen met het maken van frieten van zoete aardappel, pastinaak, biet of winterpeen. Maar ook bijvoorbeeld spaghetti van pompoen in plaats van deegwaren. Hiermee eten mensen veel meer groenten dan normaal zonder dat ze daar veel moeite voor hoeven te doen.'

De basis van het bedrijf ligt nog steeds bij de gesneden groentenpakketten zoals soep- en wokgroenten of slamixen. Maar er is inmiddels ook een proefkeuken waarin bijvoorbeeld ook verse soepen, stamppotten en kant-en-klare maaltijden gemaakt en ontwikkeld worden. Op de vraag hoe ze tot productinnovatie komen, zegt Simone: 'Het is altijd een samenspel tussen wat je zelf ziet en leest en wat de klant, in dit geval de supermarkt, wil. Supermarktketens doen uitgebreide marktonderzoeken, hebben grote marketingafdelingen en stoppen veel energie in R&D. Zij vragen ons om voor bepaalde klantbehoeften producten te maken.' Het innovatieve van een product zit hem soms in het soort groente gebruikt wordt of de specifieke samenstelling of snijwijze. 'Je kunt een bekende groente op een andere manier snijden en verwerken en zo een heel nieuw product maken.'


De gesneden groenten

'De markt voor panklare producten groeit nog steeds. Soms komt het voor dat de verkoop van een nieuw product ten koste gaat van de verkoop van een eerder product, maar dat is onderdeel van het in beweging blijven en vernieuwen,' aldus Simone Varekamp, Tuinderij Vers.

Innoveren op basis van vertrouwen
Met alle samenwerkingspartners gaat Tuinderij Vers in principe lange termijn-relaties aan. 'Zo groei je samen naar nieuwe dingen toe en bouw je het vertrouwen op om met elkaar te experimenteren en verder te ontwikkelen.' Op de vraag of de ontwikkeling van steeds maar nieuwe producten niet ten koste gaat van het bestaande assortiment zegt Simone: 'De markt voor panklare producten groeit nog steeds. Soms komt het voor dat de verkoop van een nieuw product ten koste gaat van de verkoop van een eerder product, maar dat is onderdeel van het in beweging blijven en vernieuwen.' Ten opzichte van de concurrentie in dit deel van de markt heeft Tuinderij Vers een duidelijke keuze gemaakt. 'We leveren geen bulkartikelen, maar altijd producten die net wat meer aandacht nodig hebben.'


De verwerkingshal

Voordeel van lokale samenwerkingspartners
De basis voor elke innovatie van Tuinderij Vers is het product, dat meestal seizoensgebonden is. Simone: 'Als we met lokale partners kunnen samenwerken heeft dat eigenlijk altijd de voorkeur, mits ze natuurlijk het volume aankunnen. Er groeien heel veel mooie producten in de buurt. Bovendien is het makkelijker schakelen als je toeleveranciers dichtbij zitten.' Ook de toeleveranciers houden zich bezig met innovatie. 'Soms komen ze zelf met nieuwe producten zoals paarse boerenkool. Dan kijken we in overleg wat we daarmee kunnen maken en testen we of dat aanslaat.' Sommige producten komen daarentegen toch uit het buitenland. 'Paprika's en tomaten komen in de winter bijvoorbeeld ook uit Spanje. Dat is een kwestie van aanbod, prijs en kwaliteit.'


Het eindproduct

Uitdaging van explosieve groei
Een van de grootste uitdagingen van de toekomst voor Tuinderij Vers is hoe ze omgaan met de enorme groei die ze doormaken. Simone: 'Ons personeelsbestand is in twee jaar tijd verdubbeld in omvang en die groei gaat nog steeds door. Omdat we geen bulkbedrijf zijn, zullen we nooit alles kunnen automatiseren en hebben we dus altijd mensen nodig. Van de 360 personeelsleden is ongeveer de helft in loondienst en de helft uitzendkracht. Die mensen komen uit Voorne Putten, maar ook uit Goeree-Overflakkee en Rotterdam. Voorlopig hebben we voldoende fysieke ruimte om te kunnen blijven groeien.'

Bron: Rotterdam Food Cluster

Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018