Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Nieuwe certificatieschema sectorbreed en met focus op milieu

Albert Heijn afwezig bij sectorbrede steun PlanetProof

Tholen – Het certificatieschema PlanetProof, het oude Milieukeur, zal in de toekomst sectorbreed toegepast worden. Dat voorspelde Gijs Dröge gisteren bij de lancering van de nieuwe eisen. Een financiële beloning voor de strengere productie-eisen is echter nog niet in beeld. 

De nieuwe regels zijn in samenspraak met Jumbo en Greenpeace opgesteld. Naast Jumbo zullen ook supermarkten zoals Aldi, Lidl en leden van Superunie de nieuwe standaard opnemen in het inkoopbeleid. Albert Heijn doet niet mee aan PlanetProof, maar heeft wel andere afspraken met Natuur&Milieu gemaakt. Helga van Leur is de ambassadeur van het vernieuwde keurmerk. 


Foto:Twitter PlanetProof

"On the way to PlanetProof wordt dé duurzaamheidsstandaard voor de Nederlandse tuin- en akkerbouwsector", sprak Gijs Dröge van Stichting Milieukeur (SMK) op 1 maart 2018 tijdens de presentatie van het hernieuwde certificatieschema voor plantaardige producten. "Het certificatieschema zal niet langer alleen door koplopers, maar sectorbreed toegepast worden." Op de feestelijke middag in het Naaldwijkse World Horti Center kwamen ongeveer 180 mensen uit de sector af.

Aan de hand van enkele korte presentaties werden de aanwezigen bijgepraat over de aanloop naar de herziening van het certificatieschema en de wijzigingen ten opzichte van het oude Milieukeur. Stephanie de Kool van SMK liet weten dat de herziening van het certificatieschema het gevolg is van de toenemende vraag van consument en retail naar duurzame AGF. De groeiende vraag maakte opschaling noodzakelijk. Met het oog op de 80% export van Nederlandse producten is ook een internationale uitrol van On the way to PlanetProof de bedoeling.

Helga van Leur leidde de paneldiscussie tussen Hilde Stroot van Greenpeace, Ed van de Weerd van Jumbo, Richard Schouten van het GroentenFruit Huis, Ingrid ter Woorst van het Hoogheemraadschap van Delfland.
 
Minstens even ambitieus
Ten opzichte van het oude schema is de focus nog meer dan voorheen verschoven naar milieu. Arbeidsomstandigheden en voedselveiligheid zijn in het nieuwe certificaat niet langer meegenomen. "De sociale poot is losgelaten", aldus Gijs Kuneman van onderzoeks- en adviesbureau CLM. "Per saldo is het nieuwe certificatieschema desondanks minstens even ambitieus. Zowel arbeidsomstandigheden als voedselveiligheid zijn in Nederland al voldoende afgedekt door strenge wetgeving en het label GlobalGAP/GRASP dat vrijwel alle telers in Nederland al hebben."

Geldelijke beloning
In een door Helga van Leur geleide paneldiscussie was er gelegenheid ook enkele pijnpunten aan te stippen. Zo bleken vrijwel alle aanwezigen voorstander te zijn van een al dan niet geldelijke beloning voor de inspanning om gecertificeerd te zijn en te blijven. "In de praktijk heeft het label meerwaarde, maar ook een hogere kostprijs tot gevolg. Wij willen wel verduurzamen, maar zien voorlopig nog geen meerprijs", zo verwoordde een van de aanwezige telers de stemming.



Zowel tijdens de koffie vooraf als tijdens de borrel na afloop was er vervolgens gelegenheid om bij te praten. Naar verwachting zal eind 2018 een nieuwe herziening plaatsvinden op basis van ondervindingen uit de praktijk.











Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:

Reacties:


Natuurlijk weer een prima initiatief, maar wel weer extra. Wij waren jaren Milieukeur gecertificeerd, als enigste bedrijf in de teelt van blauwe bessen, zonder dat dit werkelijk iets ging toevoegen m.u.v. extra kosten. Als je over Milieukeurcertificering sprak was die redelijk onbekend, laat staan dat iemand wist waar dit merk voor stond of onderscheidend was. Nu dit label ook weer een andere naam krijgt, gaat het nog langer duren alvorens dit echte bekendheid krijgt bij de consument. Voorlopig kijken wij eerst even de kat uit de boom, om te zien hoe het zich ontwikkelt.
Theo Douven, Melderslo - 2018/03/02 18:01:25.000



© AGF.nl 2018