Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Import door Van Ooijen en Jaguar

"Sumo Citrus is moeilijk te telen maar smaakt buitengewoon!"

Op een prachtige winterdag in Californië bracht FreshPlaza een bezoek aan het pakstation en de citrusplantage van Suntreat, dat vooral bekend is vanwege Sumo Citrus dat mooi van lelijkheid is. "Sumo citrus is een moeilijke fruitsoort om te telen," vertelt Brett Burdsal, terwijl we een rondleiding door de plantage krijgen om te zien hoe het fruit geplukt wordt. Het is een zeer kwetsbare citrussoort en om te voorkomen dat het fruit beschadigt worden alle vruchten met de hand geplukt en in zakken in plaats van in grote bakken gedaan. "Het plukteam is goed geïnstrueerd en weet precies welke exemplaren geplukt kunnen worden en welke nog even aan de bomen moeten blijven," vervolgt Bursdal. "Sumo Citrus moet voorzichtig behandeld worden net zoals steenfruit."

Klik hier voor het fotoverslag.


Sumo citrus wordt geplukt met een schaar

Experimenteren met export
Na de pluk wordt het Sumo Citrus naar het pakstation vervoerd waar het wordt gewassen, ontsmet en van een waslaag voorzien. Er is een speciale was ontwikkeld voor Sumo Citrus. Het fruit wordt meteen gedroogd en in de koelopslag geplaatst. "Het duurt ongeveer een week totdat de zuurgraad gezakt is en de juiste balans tussen brix en zuren is bereikt," vertelt Dan Kass van Suntreat. "Hierna is het fruit gereed om verladen te worden. Het grootste gedeelte van het Sumo Citrus blijft in de Verenigde Staten maar er zijn momenteel ook enkele pallets met proefzendingen onderweg van Los Angeles naar Rotterdam," vervolgt Kass. "Ze zijn geïmporteerd door Van Ooijen en Jaguar uit Barendrecht. Het fruit is uitstekend te bewaren dus ik ben er van overtuigd dat de lading zijn bestemming in goede conditie zal bereiken. We hebben ook wel kleine volumes per luchtvracht naar Europa geëxporteerd, via AMS Export, maar de kosten voor luchtvracht zijn vrij hoog. We zijn echter enthousiast over deze proefzending en kijken er naar uit om verder op deze markt te kunnen groeien."

Vraag overtreft aanbod
Hoewel het fruit er op het eerste oog niet erg aantrekkelijk uitziet, is het lang genoeg op de markt om door de consument gewaardeerd te worden voor haar unieke smaak. Nu er ieder jaar nieuwe aanplant productief wordt, kunnen steeds meer consumenten kennis maken met Sumo Citrus. Dit jaar zal 20% van de Amerikaanse consumenten Sumo Citrus in het winkelschap aantreffen en de vraag is nu al groter dan het aanbod.


Brett Burdsal en Dan Kass in een Sumo plantage

Suki nieuwe merknaam Gold Nuggets 
Hoewel Suntreat bekend is vanwege de teelt van Sumo Citrus heeft het bedrijf nog veel meer te bieden. "Over twee weken beginnen we aan de pluk van Gold Nuggets," vertelt Burdsal. "Ons product wordt op een andere manier geteeld en verpakt omdat er maar weinig andere telers zijn die scharen gebruiken en het fruit in zakken doen. Wij zijn echter van mening dat deze voorzichtige oogstmethode en zachte behandeling fruit van hogere kwaliteit oplevert dat ook nog eens langer houdbaar is. Om het product van ander Gold Nugget fruit te onderscheiden heeft Suntreat het product een nieuwe merknaam gegeven. Het nieuwe merk heet Suki, wat 'houden van' betekent in het Japans. Het fruit zal tot begin mei verkrijgbaar zijn. 

Verpakkingslijn Navelsinaasappelen
Navelsinaasappelen vormen ongeveer 50% van het totale citrusvolume van Suntreat. Afgelopen winter heeft het bedrijf een forse investering gedaan in een nieuwe verpakkingslijn voor Navels. Het is een geautomatiseerde verpakkingslijn die uitgerust is met de nieuwste optische sorteertechnologie en uitgevoerd is in roestvrij staal. "De lijn is vervaardigd door MAF en we zijn het eerste bedrijf in Noord-Amerika dat een dergelijke geavanceerde MAF-verpakkingslijn heeft," voegt Kass er aan toe. "We kunnen nu grotere volumes fruit op een efficiëntere manier verwerken."


Verpakkingslijn van MAF Industries voor Navelsinaasappelen

De lijn is uitgerust met Print on Demand van Hurst International. Het Versaprint-etiketteersysteem van Hurst zorgt voor een grotere flexibiliteit en neemt minder ruimte in beslag. "We hebben twee Print on Demand-etiketteertoestellen met een Dual Cassette-systeem waardoor we vier verschillende PLU-stickers tegelijk kunnen afdrukken," aldus Kass. 

Klik hier voor het fotoverslag.

Voor meer informatie:
Brett Burdsal
Suntreat
Tel: (+1) 559-562-4988
Publicatiedatum: