Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Luxemburgse groothandelaar succesvol met uitgebreid convenience-aanbod

"Convenience-handel met afstand het moeilijkste"

De trend in de richting van gesneden producten en convenience producten ziet men overal in Europa in de fruitbranche terug. Ook de leveranciers van de Duitse markt focussen zich in toenemende mate op producten waar men weinig werk aan heeft en die eenvoudig te bereiden zijn. De Luxemburgse groothandelaar Grosbusch richt zich met een uitgesproken en veelzijdig aanbod voor een groot deel op Duitse klanten in de regio Trier. Ondanks de vele uitdagingen in de convenience handel wint het traditierijke bedrijf geleidelijk aan aan betekenis binnen de Duitse vakhandel. Sinds afgelopen jaar snijdt het bedrijf niet alleen fruit maar ook groenten op wens van de klant, zo bevestigt directeur Goy Grosbusch.


Directeur Goy Grosbusch bij de beursstand op de afgelopen Fruit Logistica

Kwaliteit
Net als in Duitsland heeft de oorspronkelijk uit de VS stammende convenience-trend ook in Luxemburg toegeslagen. Over het algemeen is het Amerikaanse aanbod tegenwoordig echter nog steeds duidelijk groter dan in Europa, zegt Goy. "We hebben onze FreshCut-afdeling al meer dan acht jaar en zijn afgelopen jaar begonnen om naast fruit ook groenten te snijden. Deze afdeling is tegenwoordig met afstand de lastigste, met producten die niet lang houdbaar zijn, verhoogde kosten en waar extreem veel geïnnoveerd moet worden.'' Door het zogenaamde sourcing van nieuwe telers in de meest uiteenlopende landen lukt het het bedrijf om de klanten een verrassend en kwalitatief uniek productassortiment aan te bieden. Hierbij gaat de smaak voor de prijs, bevestigt de vakhandelaar.

Hoewel de hoofdvestiging van het bedrijf zich in Luxemburg bevindt, onderscheidt deze markt zich op slechts enkele punten van de handel in de buurlanden. Door de hoge koopkracht in Luxemburg wordt de verkoop van premiumartikelen hier duidelijk gestimuleerd. Voor de rest heeft circa de helft van de inwoners buitenlandse wortels waardoor de groothandel een internationaal c.q. veelzijdig productaanbod moet presenteren. Daarvoor heeft het bedrijf ook een afzonderlijk biomerk: Grosbusch bio. "Ook in dit segment proberen we constant nieuwe producten aan te bieden en werken we veel met gemengde producten in een samengestelde verpakking. Met onze eigen merken geven we onze klanten de zekerheid dat ze met de keuze voor onze producten altijd een uitstekende kwaliteit hebben: zowel qua smaak als qua uiterlijk.''


Links: de eigen merken zijn al in de hele regio vertegenwoordig.
Rechts: het personeel in de eigen Fresh'Cut-afdeling

Jonge generatie
Om zowel kwaliteit alsook kwantiteit te garanderen, is het bedrijf haar telers uiterst trouw en hecht men waarde aan jarenlange betrekkingen, zowel in de conventionele alsook in de biologische sector. In plaats van op zogenaamde 'one-shots' bouwt Grosbusch op vertrouwen en een goede communicatie met de partnerbedrijven. Goy: "In Luxemburg zijn we helaas tamelijk beperkt wat betreft de producten en diens kwantiteit, aangezien er maar weinig Luxemburgse telers zijn. Als gevolg daarvan werken we onder andere met Duitse telers samen; ook in het biosegment waar Duitsland unieke mogelijkheden aanbiedt.''

De passie voor de fruitbranche is heel belangrijk voor Goy en zijn familie. Desondanks hebben veel bedrijven en de handel in z'n algemeenheid grote moeite om de jongere generatie enthousiast te maken voor de vershandel. Dat heeft ook de firma Grosbusch gemerkt. "We hebben vastgesteld dat de know-how progressief van het toneel verdwijnt en dat willen we voorkomen. Daarom proberen we jonge mensen te motiveren om weer in de landbouw actief te worden door hen te ondersteunen en hebben we de zogenaamde Grosbusch Academy opgericht. Dat is de eerste groenten- en fruitschool in Luxemburg. Hier kunnen mensen een vakopleiding volgen en een stabiele basis voor de handel vormen.'' Het enthousiasme voor verse producten moet echter reeds in de jeugd geschept worden, aldus de filosofie van Goy. Daarom heeft hij enkele jaren geleden 'Grosbusch Kids' in het leven geroepen, waarbij kinderen al op de basisschool op speelse wijze over gezonde voeding en de herkomst van groenten en fruit leren.


De hoofdvestiging van het bedrijf in Ellange, Luxemburg

De beste in de regio
De firma Grosbusch is een volwaardige groothandel die sinds 1917 bestaat en haar hoofdvestiging in het Luxemburgse Ellange heeft. De firma wordt tegenwoordig door de vierde generatie gerund en brengt door middel van drie eigen merken (Grosbusch, Grosbusch Fresh'Cut en Grosbusch bio) een veelzijdig productpalet op de markt: van lokale producten tot exoten. Het leveringsgebied omvat heel Luxemburg, evenals buitenlandse regio's in Frankrijk (Metz) en Duitsland (Trier en Saarbrücken). Het overgrote deel van de producten komt eveneens van telers uit de buurlanden: daarvoor werkt Grosbusch met talrijke telers uit de regio's samen die vanwege hun werk en buitengewone producten geselecteerd zijn.


In het magazijn van de firma Grosbusch

Verdere informatie:
Grosbusch Fruit & Vegetables
Directeur: Goy Grosbusch
10-11 Zone d'Activités Economiques Le Triangle Vert 
L-5691 Ellange, Luxemburg
Tel : +352 403 703 
Fax : +352 490 080 
Publicatiedatum: