Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Een directeur met diesel in zijn bloed

De vader van Karel Hermans had een transportbedrijf. Je zou dus kunnen zeggen dat Karel diesel in zijn bloed had. Toch kreeg hij een negatief studieadvies voor de Vervoersacademie in zijn woonplaats Venlo. Maar het bloed kroop waar het niet gaan kon: in 2000 kon Karel aan de slag bij Kempen Transport BV, het bedrijf waar hij eerder als weekendchauffeur via een uitzendbureau had gewerkt. Inmiddels is Karel directeur en samen met  Gerard Kempen en diens dochter Nancy aandeelhouder van het bedrijf. Gerards vader richtte het bedrijf op in 1928. Destijds verbond Kempen Transport de Tegelse kleiwarenindustrie met de Mosa-fabrieken in Maastricht. Later kwam de focus steeds meer te liggen op het geconditioneerd vervoer van groenten en fruit. Het verbaasde daarom niemand dat Kempen in 1986 naar Fresh Park Venlo verhuisde.

Betrokken
Ruim twee jaar geleden nam de transporteur zijn intrek in het voormalige ZON Sorteren en Verpakken. Inmiddels heeft Kempen Transport het pand vergroot en gemoderniseerd. Karel: 'De meeste tijd van de dag breng je hier door. Daarom wilde ik een gebouw waar iedereen zich thuis voelt, waar je licht hebt, waar iedereen ziet wat er gebeurt en bij elkaar betrokken is. Verder wilde ik een industriële look met hoge plafonds.'

Op dit moment bestaat het wagenpark van Kempen Transport uit 150 trailers en 110 eigen auto's. Daarnaast maakt het bedrijf gebruik van een aantal charters van eigen rijders. De werkgelegenheid is 170 fte, plus circa 70 uitzendkrachten.
Ondanks de problemen op de arbeidsmarkt kiest Kempen Transport er bewust voor om met Nederlandse en Duitse chauffeurs te blijven rijden. 'We betalen hen volgens de Nederlandse cao. Je kunt misschien wat besparen op personeelskosten door met buitenlandse chauffeurs te werken, maar wij vinden het belangrijk dat onze chauffeurs met de klanten kunnen communiceren. We werken met nette tarieven en willen daar ook een fatsoenlijke service voor leveren. Communicatie is daar een wezenlijk onderdeel van.'

Groei
De hele crisis door groeide Kempen Transport met ongeveer 10 procent per jaar. De laatst vijftien jaar is het bedrijf in omvang ruim verviervoudigd. Karel: 'Ik zeg altijd dat we groot zijn geworden door 'ja' te verkopen. Nu is verder groeien lastig, omdat het personeelsaanbod dramatisch is. Het is heel frustrerend om om die reden 'nee' te moeten verkopen. Dat zal ook wel weer bijtrekken, maar nu wil niemand chauffeur worden en dat remt de groei in het transport.' 

Waar was die enorme groei door te verklaren?
'Bij ZON zie je een enorme verschuiving. Waar wij vroeger bij de veilingstonden te wachten, staan we nu direct bij de teler te laden. Vroeger hadden we eigenlijk alleen maar klanten hier in de regio, dus op het veilingterrein en wij zaten veel op de veiling bij Mechelen. Op een gegeven moment zijn we de markt opgegaan en nu hebben we elke dag een vijftigtal auto's in Nederland en België zitten om product op te halen. Hier op Fresh Park Venlo zijn Frankort & Koning, Staay en ZON opdrachtgevers waar we heel regelmatig voor werken. Wij hebben ruim vijfhonderd opdrachtgevers die 's morgens hun bestellingen doorgeven. Alle bestelde producten gaan wij collecteren in Nederland en België. We halen dat allemaal hier naar Venlo en 's avonds beginnen we dat op route uit te venten. De bulk bestaat uit tomaat, paprika, komkommer, appels, peren, ananas, druiven. Daarnaast een heel groot aantal producten in kleinere volumes. Wat Kempen Transport bij de klanten – vaak gastronomische bedrijven – levert zijn daarom veelal mixpallets.'

Cross docking
De meeste producten zijn binnen 24 uur op bestemming. Feitelijk heeft Kempen Transport zijn loods maar enkele uren per dag nodig. Karel: 'Vanaf een uur of vijf 's middags komen de meeste producten hier binnen en om tien, elf uur 's avonds is de loods alweer leeg. Dus de producten worden hier alleen maar gecrost. Maar ik heb ook Italiaanse en Spaanse klanten voor wie wij hier product opslaan totdat zij daar een afnemer voor hebben en wij het daar met ons vervoer naartoe brengen. Met Duitsland als achterland ligt Venlo natuurlijk geweldig voor zo'n warehousefunctie.'
  
Via Venlo gaan de producten vooral richting Duitsland en Zwitserland. Als de wagens leeg zijn, probeert de transporteur via internetportalen wat vervoer terug te vinden. Dat kan van alles zijn: diepvriesproducten, maar ook non-food als drukwerk, hygiënepapier. Karel: 'Dat is de slagroom op de taart.'

De directeur is blij dat ZON een paar jaar geleden besloot om de klok nieuw leven in te blazen. 'Want als je het hart uit de veiling haalt, is de kick van de veiling deels weg. Daarom ben ik blij dat de klokverkoop in een modern jasje weer een wezenlijk verkoopkanaal is. Toch is het anders dan voorheen. Ooit zaten de kopers allemaal fysiek aan de klok. Ik snap dat dat in dit internettijdperk niet meer noodzakelijk is. Maar in de digitale handel zit geen emotie. Vroeger konden kopers 's ochtends even een kop koffie of een borrel met elkaar drinken. Ik vind het jammer dat dat sociale aspect nu ontbreekt. Want we hebben elkaar allemaal nodig.' 

Puntjes op de i
Welke ambities heeft Kempen Transport nog?
Karel: 'Vooral continuïteit en optimalisatie. Tijdens de snelle groei van de afgelopen jaren is de organisatie daar wat achteraan gehobbeld. Om dat in te halen hebben we twee jaar geleden een nieuw computersysteem ontwikkeld. We proberen nu de puntjes op de i te zetten. Verduurzaming zal de komende jaren een punt van aandacht zijn. We hebben in ieder geval niet de intentie om door te groeien naar vijfhonderd auto's. Ik vind het niet erg om zeven dagen per week te werken – dat doet een tuinder ook – maar het moet wel overzichtelijk en leuk blijven, ook voor het personeel.'

Bron: ZON Magazine


Publicatiedatum: 2-3-2018

 



 

Plaats een reactie:

U kunt niet (meer) reageren op dit artikel