Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Koelcontainers blijven schaars dit jaar

De logistieke keten van beperkt houdbare producten zou nog steeds de effecten kunnen gaan ondervinden van de schaarste van gekoelde containers in 2015. 2018 lijkt namelijk opnieuw een jaar van herstel voor de sector te worden. Volgens persberichten is de beschikbaarheid van uitrustingen schaars. Dit vraagt om een betere intermodale toegang om koelcontainers sneller van daar waar een overschot is te verplaatsen naar plekken waar ze nodig zijn. 

De meningen over wie verantwoordelijk is voor deze beperkte voorraad zijn verdeeld. Sommigen zeggen dat de consolidering van de industrie de schuldige is. Anderen wijzen echter op "de financiële tegenslagen van de industrie", samen met "de specifieke beslissingen van iedere individuele rederij met betrekking tot het gaan voor het kopen of het huren van de uitrusting". Dat zei Robert Sappio, algemeen directeur van SeaCube Containers, tegen JOC Newswire.

Slechte financiële resultaten in de hele industrie hebben ook niet geholpen. In 2017 werd het eerste 'goede jaar' sinds 2010 geregistreerd. Daartussenin was er een periode waarin de resultaten zwak waren. Dat zorgde ervoor dat de rederijen ingrijpende beslissingen moesten nemen met betrekking tot waar en hoe ze hun kapitaal zouden investeren. Weinig geld werd bestemd voor koelcontainers.

Daling aantal koelcontainers
In het afgelopen decennium produceerde de sector meer dan 200.000 TEU per jaar aan koeltransportsystemen. In 2015 kromp de handel in bederfelijke goederen echter met 2 % wereldwijd, uitkomende op ongeveer 144,4 miljoen ton.

De schaarste van koelcontainers is ook het gevolg van een verandering in de gekoelde lading industrie. Van gespecialiseerde schepen is men overgegaan op 'normale' containerschepen, hetgeen de vraag naar koelsystemen heeft doen toenemen.

De markt herstelde zich in 2016 met een groei van bijna 3,5 %, en er wordt verwacht dat deze blijft groeien, met een toename van 4 % in 2017.

In 2016 werd er nauwelijks 114 duizend TEU aan gekoelde inhoud geproduceerd, gevolgd door 160.000 - 180.000 TEU in 2017. Dit is zeker een toename, maar het staat nog ver af van het peil van het afgelopen decennium. De meest omvangrijke bestellingen van gekoelde containers werden gedaan door Hapag-Lloyd, met 21.600 TEU/11.400 eenheden, waarvan 1000 met gecontroleerde atmosfeer technologie, en door MOL, met 4200 TEU/2200 eenheden, waarvan 2000 met gecontroleerde atmosfeer technologie. De belangrijkste fabrikanten zijn China International Marine Containers (CIMC) en Maersk Container Industry (MCI).

Consolidatie in de scheepvaart speelde ook een belangrijke rol. Grote verliezen, en het 'Hanjin spook', dwongen de bedrijven tot schaalvergroting van hun transacties, door middel van samenwerkingsverbanden, fusies en overnames. In april 2018 zal de wereldwijde vloot bestaan uit vijf grote geconsolideerde rederijen, plus MSC en Evergreen, die onafhankelijk opereren. De zeven rederijen beheren een vloot koelcontainers van 1.780.000 TEU, terwijl de capaciteit 3.320.000 TEU is, ongeveer 1,9 keer zoveel als de beschikbare containers.


Bron: MundoMaritimo

Publicatiedatum :



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018