Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Verrijkte groenten en fruit, wat vindt de consument?

Tholen –In plaats van een vitamine D-supplement kunnen consument straks ook een portie champignons nemen. Eind dit jaar verwacht Banken Champignons dat vitamine D bevattende champignons te koop zijn voor de consument. Hoe kijken consumenten eigenlijk aan tegen verrijkte groenten en fruit? De Wageningen University & Research (WUR) deed onderzoek naar de consumentenperceptie van met vitamine C verrijkte tomaten, paprika en aardbei. Bijna de helft van de ondervraagde consumenten ziet dat als een positieve ontwikkeling, een groot deel van de consumenten staat er (nog) neutraal tegenover. "Eigenlijk weten die niet zo goed wat ze ervan moeten vinden", zegt onderzoekster Siet Sijtsema van WUR.



Voer voor discussie
Het onderwerp verrijking van groenten en fruit roept in elk geval veel discussie op. Dat bleek tijdens de opstart van het onderzoek al. "Binnen het consortium lagen de meningen uiteen tussen "Dit is de toekomst" tot "Dit moeten we niet willen", vertelt Siet. "Binnen de focusgroepen van consumenten gaat het vooral over veiligheid. Er heerst een taai wantrouwen. Consumenten willen weten hoe die stoffen dan in het product terecht komen of het wel natuurlijke producten zijn."

Twijfels over veiligheid
Dat er twijfels zijn over de veiligheid van voedsel blijkt ook uit de neutrale vraag aan consumenten of ze groenten veilig, lekker, voedzaam of gezond vinden. Bijna 90% vindt groenten gezond, 86% zegt groente ook voedzaam te vinden, lekker scoort ook hoog (81%). Met de stelling Groente is veilig is 58,8 procent het eens.
Niet alle consumenten zijn vertrouwd met voedingsstoffen die groenten kunnen bevatten. Vitamine C is verreweg het bekendste, 80 procent van de respondenten denkt dat groente het bevat, de wetenschappelijke term voor vitamine C, ascorbinezuur, is veel minder bekend (20%). Rond de 50 procent van de consumenten denkt dat groenten ook vitamine D en E bevatten, gewasbeschermingsmiddelen scoort even hoog. Over het algemeen geldt: hoe wetenschappelijker de term, hoe minder bekend.

Interesse in voedingswaarde
Ongeveer 48% van de consumenten is geïnteresseerd in de voedingswaardetabel. Ze letten dan vooral op de hoeveelheid suikers, gevold door zout en energie. Deze mensen geven aan bij groenten en fruit te zullen letten op suikers en vitamines.
De houding tegenover met vitamine C verrijkt groenten en fruit is gemiddeld positief te noemen, zegt Siet. "Verrijkte tomaat scoort op alle kenmerken net iets positiever dan paprika en aardbei. Gemiddeld genomen staat ongeveer 10 % van de onderzochte groep er negatief tegenover, de rest van de groep was neutraal of positief. Maar neutraal kan wijzen op gemengde gevoelens."

Kennis helpt niet in beeldvorming
Kennis over de technieken (rassen of teeltwijze) om groenten en fruit te verrijken helpt niet veel in de beeldvorming. Over het algemeen is de houding ten opzichte van de verschillende teeltwijzen neutraal tot licht positief. Bij teelt onder LED licht staan consumenten er neutraal dan wel negatief tegenover. "Daarbij speelt twijfel over hoe energiezuinig het is een rol. In vergelijking met reguliere belichting is het energiezuiniger, maar consumenten hebben soms voorkeur voor onbelicht, zonder zich te realiseren dat jaarrond teelt dan niet mogelijk is", aldus de onderzoekers.

Relatie met leefstijlgroepen
De onderzoekers hebben tevens de relatie tussen leefstijlgroepen en houding ten opzichte van verrijking onderzocht. Door consumenten in te delen in deze groepen, is het mogelijk gerichter marketingbeleid op te zetten. De leefstijlgroepen Gemak Georiënteerd en Gezonde Denker laten de meest positieve houding zien, Gezonde Eters zijn kritischer en laten de minst positieve houding zien.



De hamvraag
Tot slot de hamvraag. Zit de consument te wachten op verrijkte groenten en fruit? Met de stelling Groente is al gezond, het hoeft niet nog gezonder is ruim 50% het eens, 30% neutraal. Ruim 40% van de consumenten geeft aan met voedingsstoffen verrijkte groenten te gaan eten wanneer zij die voedingsstoffen nodig hebben, bijvoorbeeld door een aandoening of door ziekte.

Conclusies
Grofweg zijn consumenten 50-50 verdeeld maar een potentieel grote groep die er nu neutraal tegenover staat kan nog worden overgehaald om verrijkte groenten en fruit aan te kopen. Het risico daarbij is het wantrouwen dat speelt rondom voedselveiligheid. Communicatie is dus belangrijk en de onderzoekers bevelen aan om deze vooral op de specifieke doelgroepen af te stemmen, zoals de leefstijlgroepen. "Let ook op over welke voedingsstof je communiceert en hoe je die vermeldt", besluit Siet.


Voor meer informatie:
Wageningen University & Research

Wageningen Economic Research
Siet Sijtsema
T 0317 487 47 91
Siet.sijtsema@wur.nl

Business Unit Glastuinbouw
Carline Labrie
T 0317 48 57 47
Caroline.labrie@wur.nl