Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Esperanza Rodriguez, Tropical millenium:

"Spaanse avocado onmisbaar geworden in Europa"

De afgelopen 6 jaar heeft zich de grootste groei in de vraag naar avocado in Europa voorgedaan met stijgingen in de dubbele cijfers. Esperanza Rodríguez, van de commerciële afdeling van het bedrijf Tropical millennium in Malaga, geeft een toelichting. "Vroeger was de avocado betaalbaarder. Toch is de vraag toegenomen. Dat komt door de goede marketing die dit product dankzij zijn positieve kwaliteiten heeft via verschillende communicatiemiddelen en sociale media. Dat, en het steeds beperktere aanbod in Spanje, hebben ervoor gezorgd dat het product steeds meer gewaardeerd wordt". 



De telers zijn dit jaar eerder begonnen met oogsten en bovendien zijn de opbrengsten op het land lager. Dit zal, samen met de grote vraag die er is, zorgen voor een geanticipeerd einde van het seizoen. Normaal gesproken kunnen de avocado's tot mei aangeboden worden, maar dit jaar zal het in maart afgelopen zijn.

"De prijzen blijven hoog, omdat de Spaanse avocado de meest gewaardeerde in Europa is. Hoewel sommige kopers klagen over de prijzen, blijven ze het product toch kopen. Mexico biedt ook avocado's van goede kwaliteit aan, hoewel de prijzen wat lager zijn dan die van de Spaanse avocado. De Mexicaanse exporteurs beginnen nu in Europa ook een strategische markt te zien", vertelt Esperanza. "Tussen het verwachte einde van de levering vanuit Spanje en het begin van het seizoen in Peru zou er een klein gat op de markt kunnen ontstaan, dat Mexico ongetwijfeld zal opvullen", voegt ze toe.

Volgens de producent en exporteur is er in de afgelopen drie jaar vanuit de Europese retailers sprake van een opwaartse trend in de vraag naar het Spaanse product. "Spanje is een soort 'à la carte' tuin voor de Europese retailers: ze kunnen specifieke hoeveelheden bestellen, van een bepaalde rijpheid en met specifieke afmetingen zonder een volledige container met producten van onregelmatige kwaliteit te hoeven kopen. De versheid van de Spaanse avocado is beter vanwege de nabijheid uiteraard en bovendien wordt de ecologische voetafdruk verkleind. Om dergelijke redenen zetten de retailers steeds meer in op producten van dichtbij en zo wordt Spanje een steeds noodzakelijkere bron van herkomst in Europa".

"Supermarktketens zijn boven alles gevoelig voor de prijs en tegelijkertijd zoeken ze een product dat iets meer brengt dan alleen de vereiste kwaliteit. Maar boven de kopers zijn er de consumenten, die steeds meer kwaliteit eisen bij zulke hoge prijzen. Zij zijn ook degenen die beslissen of ze een product kopen of niet. De Europese retailers weten dat ze een risico nemen met de geïmporteerde overzeese avocado's, terwijl ze met de Spaanse avocado's, al zijn die dan duurder, voor zekerheid gaan. De Europese ketens van wie het inkoopbeleid verder gaat dan de normale kwaliteitsparameters, kunnen niet meer zonder Spanje".


Voor meer informatie:
Vanesa Moreno
Tropical millenium
Camino del Higueral. s/n. Apdo 136. -La Axarquía.
Vélez Málaga. 29700. España.
T: (+ 34) 952 549 881
vanesa.m@tropicalmillenium.com
www.tropicalmillenium.com

Publicatiedatum: