Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Jonge Chinezen steeds vaker naar speciaalzaak

Tholen - In China kan Jiutai 2.600 supermarkten tot haar klantenkring rekenen. Daarnaast is het bedrijf op acht groothandelsmarkten te vinden, levert aan e-commerce, wordt het fruit uitgedeeld in de vliegtuigen van verschillende vliegmaatschappijen en onder de groep valt ook de keten van speciaalzaken Kaopu.
 

Henry Wang en Michal Glijer van Jiutai Modern Agriculture.

"De e-commerce is groot in China. We leveren aan bedrijven als JD.com," vertelt Henry. Deze bedrijven ontvangen de producten bij een aantal distributiecentra waarna het fruit wordt omgepakt en verkocht. Een andere opmerkelijke klant zijn de vliegmaatschappijen. Jiutai importeert wekelijks 20 tot 30 containers bananen, waarvan een groot deel in vliegtuigen wordt uitgedeeld. Daarnaast vinden de bananen hun weg naar de supermarkten in China.


Kaopu Specialty Store trekt consumenten aan.

Proeven is kopen
"De afgelopen jaren waren de prijzen voor bananen laag, maar nu stijgen de prijzen snel," ziet Henry. Oorzaak ligt in de beperkte aanvoer uit landen in de regio. Vietnam, Laos, Cambodja, Indonesië en de Filipijnen hebben minder product beschikbaar. "Dat weet iedereen, dus zoekt iedereen naar nieuwe markten," legt Henry uit. "Het is lastig om bananen van een hoge kwaliteit te vinden." Hoewel TR4 in Zuidoost-Azië al langere tijd een probleem is voor de bananenteelt, nuanceert Henry dat beeld. "De schaal van de problemen is nog niet zo groot, in Vietnam of op de Filipijnen zijn de gevolgen groter."



Speciaalzaken als de keten Kaopu zien het aantal klanten snel stijgen. "Jonge mensen kopen graag de producten in de winkel," ziet Henry. "Daar ligt veel potentieel om meer fruitwinkels te openen in de steden." Ondanks de groei is er ook sprake van hevige concurrentie onder detaillisten. "Concurrentie is ook goed voor de sector," betoogt Henry. "Je hebt een goede kwaliteit producten nodig en tegen goede prijzen."



Een andere belangrijke motivatie om de speciaalzaken te openen, is het directe contact met de klant. "We opereren in een proef-economie," betoogt Henry. Daarmee bedoelt hij dat de smaak van de producten belangrijk is. "Dat we de producten kunnen laten proeven is één van redenen om de speciaalzaken te openen," vervolgt hij. Online kan kennis over de producten verspreid worden, maar offline speelt de smaak een belangrijke rol.



Verser product door kortere keten
Consumenten in China spenderen minder geld om veilig en gezond voedsel te kopen. Bij voorkeur kopen de Chinezen zo dicht mogelijk bij de bron. "Daar spelen we met de eigen winkels op in. We hebben minder tussenpersonen en een kortere keten, daardoor hebben we een verser product in het schap." Daarnaast is er een focus op nieuwe producten, zoals nieuwe rassen passiefruit.

Tot slot heeft Jiutai eigen merken voor bijvoorbeeld het citrus. "Ons belangrijkste merk is 178 Fresh Orange," legt Henry uit. Net als voor de sinaasappelen is ook het meloenenmerk 25 Degrees Honey Melon gericht op de Chinese markt. "Citrus en meloenen zijn onze belangrijkste producten," vertelt Henry. Daarnaast bestaat het assortiment uit producten als kokosnoot, durian, mangistan, pomelo, longan en dragonfruit. Het bedrijf heeft eigen teeltlocaties in Thailand en China, maar importeert ook uit de regio. "Uit Vietnam importeren we de rode dragonfruit. Onder jonge consumenten wordt dit product populair. We zien ook de markt voor durian in China groeien.

Meer informatie:
Jiutai Modern Agriculture
Henry Wang
T: +86 591 8376 5275
M: +86 136 8503 3992
E: henry@chinajtny.com
W: www.chinajtny.com