Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Taco vrijdag' blijft avocado-afzet Zweden aanjagen

In veel Zweedse gezinnen worden er op vrijdagavond taco's gegeten. Deze zogenaamde 'Taco Friday' heeft de laatste jaren een enorme impact op de afzet van avocado's gehad want guacamole vormt natuurlijk een onmisbaar onderdeel van de taco-maaltijd. De grote Zweedse retailketen ICA zag zijn avocadoverkoop ook in 2017 weer toenemen, met een groei van 8%. 



"De avocado is één van de populairste producten op Zweedse AGF-afdelingen. De vraag naar avocado's blijft toenemen. In Zweden hebben we de op drie na hoogste avocadoconsumptie in Europa. Voor ICA is het de zevende grootste categorie waarvan de afzet de afgelopen tien jaar verdubbeld is," vertelt Maria Wieloch van ICA. 

De sterke vraag op andere markten heeft de prijzen opgedreven maar Maria vertelt dat dit geen gevolgen van betekenis heeft gehad op de afzet in Zweden, hoewel consumenten wel steeds vaker lijken te kiezen voor losse in plaats van verpakte avocado's vanwege de lagere prijzen. 

In de winterperiode zijn Spanje, Israël en Chili de belangrijkste leveranciers voor ICA, gevolgd door Peru en Zuid-Afrika. Hoewel er in de overgangsperiode wat kwaliteitsproblemen voor kunnen komen, laat de retailer weten dat het aantal klachten niet toegenomen is.



Vorig voorjaar kondigde ICA een campagne aan om sommige biocategorieën, waaronder avocado's, te voorzien van laseretiketten. Wanneer haar gevraagd wordt hoe deze campagne verloopt, antwoordt Maria dat ICA tot haar spijt gestopt is met het programma voor laseretikettering van avocado's. In sommige gevallen was het etiket op de avocado te moeilijk te lezen en slecht zichtbaar voor de kassamedewerkers die de biologische exemplaren vervolgens aansloegen als conventionele avocado's. "We blijven doorgaan met ons laserprogramma voor overige productcategorieën zoals zoete aardappelen en kiwi's, waarmee we tot dusver goede resultaten hebben geboekt."


Voor meer informatie:
Maria Wieloch
ICA Sverige AB
Tel: +46 (0)768 – 03 10 49
Fax: +46 (0)42 – 39 18 69
Maria.wieloch@ica.se
www.ica.se
Publicatiedatum: