Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Manfred Berbel, commercieel directeur van Zumex:

"Versgeperst sinaasappelsap maakt grote groei door ten opzichte van andere categorieën"

Sinaasappelsap blijft het meest gevraagde sap, zowel op de nationale als op de internationale markt. Manfred Berbel, commercieel directeur van Zumex Group, legt uit:

"We danken onze oprichting aan sinaasappelsap, aangezien Zumex is voortgekomen uit de ontwikkeling van een innovatief systeem voor het persen van citrus, ons Original System®. Dat maakte het voor ons mogelijk de eerste professionele automatische citruspers voor de horeca op de markt te brengen. Daardoor zijn we ons vanaf het begin internationaal gaan richten op de ontwikkeling van innovatieve technologieën voor het persen van fruit en groenten." In die zin zijn de verschillende modellen van citruspersen, of ze nu bestemd zijn voor sinaasappels, grapefruits, citroenen of mandarijnen, nog steeds de 'sterproducten' van Zumex.


De speciale aandacht die er is voor het aanmoedigen van een gezond voedingspatroon en de "healthy" stroming die is opgekomen in Angelsaksische landen en in centraal en noordelijk Europa, hebben het consumeren van groente -en fruitsappen echter gepromoot. "Er bestaat een 'sapcultuur' die zich uitbreidt en die vraagt om een ander soort oplossingen, zoals MULTIFRUIT, onze reeks van professionele blenders, of MASTERY, onze cold press machine", vertelt de commercieel directeur.

Volgens Manfred Berbel wijzen de voedingsdeskundigen er op dat sappen, vooral vers uitgeperste sappen, een uitgebreide verzameling van antioxidanten en biologische stoffen bevatten. Dit maakt dat sappen een gezonde optie zijn om de geadviseerde hoeveelheid fruit binnen te krijgen, binnen een gevarieerd en evenwichtig voedingspatroon. "De heilzame werkingen voor de gezondheid en in het voorkomen van onder andere hart -en vaatziekten, kanker en neurodegeneratieve processen, zijn talrijk. Sinaasappelsap is bijvoorbeeld rijk aan mineralen en vitaminen (vitamine C, Kalium, Foliumzuur...), wat het geschikt maakt als onderdeel van welk evenwichtig voedingspatroon dan ook.

In die zin, met de huidige levensstijl waarin het gezonde en het onmiddelijke onze consumptiegewoonten markeren, maakt vers geperst sinaasappelsap een grote groei door ten opzichte van andere categorieën. Het is een "healthy" trend die gesteund wordt door campagnes die een inname van tenminste 5 stuks fruit en groente per dag aanraden. Een glas met 100 % puur sinaasappelsap vormt er daar immers al één van."

Dit alles heeft geleid tot een groeiende vraag naar fruit, zoals appel, peer, ananas, perzik, rode vruchten, of exotische vruchten als de mango, maar ook tot het verschijnen van groenten en tuinbouwproducten in détox sappen of green juices. Biet, selderij, spinazie, peen, komkommer of sla, zijn enkelen van de ingrediënten die regelmatig te vinden zijn in smoothie bars.


Stijgende lijn in consumptie van natuurlijke sappen, nu niet alleen meer voor de retailer en de horeca

"De trend van het consumeren van natuurlijke sappen vertoont een stijgende lijn. Bij Zumex hebben we er al meer dan een decennium op zitten sinds het introduceren van het concept van vers geperst sap in de grote distributieketens wereldwijd. Deze nieuwe levensstijl is meer dan een trend en we geloven dat het om iets blijvends gaat. Daarom bieden we vanuit Zumex oplossingen aan retailers en horeca vestigingen voor het tegemoetkomen aan deze nieuwe vraag", geeft Berbel aan. "Meer nog, we zijn pioniers geweest in het ontwikelen van integrale oplossingen in de sap business. In die zin hebben we het concept van het vers geperste sap, gemaakt door de consument, gestimuleerd. We hebben de retailers geholpen om de nieuwe consumptie drijfveren te analyseren, waarin mensen steeds meer geïnteresseerd zijn in het kiezen van gezonde producten en zich bewust zijn van hun voedingspatroon, om zo de groei van de sector te maximaliseren".




Hoewel de grootdistributie en de horeca de belangrijkste klanten van Zumex zijn, groeit de verkoop van de machines, en diversificeert deze zich ook naar andere segmenten, zoals kantoren, opleidingscentra en sportfaciliteiten.

"We hebben nog veel te doen in de wereld van de grootdistributie, maar met onze verkoopautomaten oogsten we ook grote successen op openbare plaatsen met een grote toestroom van mensen, zoals vliegvelden, stations, sportruimtes en bedrijven. Een snelgroeiende branche."

"De retailers van de mediterraanse landen hebben zich later aangesloten"

"Sinds meer dan een decennium zijn we aanwezig in veel ketens van grote retailers in veel landen. Ketens als Albert Heijn in België en Nederland, Coop in Zwitserland, Edeka in Duitsland en Carrefour en Auchan in Frankrijk, hebben al sinds vele jaren onze oplossingen voor het persen van vruchten in hun schappen."

In Europa is de markt in de sector van de verse, net geperste sappen, rijper dan in het Mediterraanse gebied, waar deze trend pas later gekomen is. "De grootste groei vinden we in de noordelijke landen, in Centraal-Europa en in de Angelsaksische landen. Paradoxaal genoeg heeft in het Middellandse-Zeegebied, waar zich de beste grondstoffen bevinden, de 'sapcultuur' pas laat zijn intrede gedaan. De vraag naar vers geperst sap in supermarkten is pas in de laatste jaren ontstaan. Zo ook in Spanje, waar men, hoewel we wel al een tijd met een aantal retailers werken, wat meer heeft gedraald dan andere Europese landen met het wedden op deze trend.

Waar zijn klanten naar op zoek als het gaat om de sapmachines?

"In het geval van de klanten van onze machines, gaat het om een professioneel publiek dat inzet op oplossingen voor het persen met een functioneel en tegelijkertijd taai ontwerp. Ze willen dat de machine gebruiksvriendelijk is en een hoog rendement oplevert. Daarnaast willen ze begeleiding waarbij technische service en premium garantie ingesloten zijn. In het geval van de consumenten van onze vers geperste sappen, is het van belang dat het sap de beste smaak heeft en dat het vrij is van etherische oliën. Daarnaast is men echter ook op zoek naar een zintuiglijke ervaring, die we helpen te bewerkstelligen door het ontwikkelen van specifieke ruimtes voor onze klanten", licht Manfred toe.

Voor meer informatie:
Gloria Peris-Mencheta y Paula Cid
T: +34 96 394 33 14
gperismencheta@atrevia.com
pcid@atrevia.com
www.zumex.com
Publicatiedatum: