Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
“We verwachten promootbare volumes avocado”

Avocadomarkt dit jaar beter in balans

Tholen – Vorig jaar ging de avocado de boeken in als een jaar met tekorten met alle gevolgen van dien. Zoals het er nu naar uitziet, wordt 2018 een jaar met een betere aanvoer. Of, zoals Robb Bertels van Mission Produce de markt typeert: "we verwachten promootbare volumes." Samen met collega's James C. Donovan en Brent L. Scattini ziet hij de markt voor avocado's groeien.

Dit jaar worden betere volumes verwacht uit onder andere Colombia, Peru, Mexico en Zuid-Afrika. "Vorig jaar was er te weinig aanbod voor de vraag," vertelt Robb. "Dit jaar verwachten we dat vraag en aanbod beter in balans zijn." Collega Brent voegt toe: "We hebben een fenomenale markt gehad rond het superbowl-weekend, waardoor er iets meer druk op de markt kwam, maar we verwachten promootbare volumes voor de rest van het jaar."



Geen einde aan groei
De Europese markt is in de wintermaanden traditioneel rustiger, maar daarna trekt de markt altijd aan. Japan en China worden getypeerd als "booming." Ook de Amerikaanse markt blijft groeien. Naar verwachting zal er dit jaar tien procent meer avocado's geconsumeerd worden in de VS dan vorig jaar. "In 2017 daalde de consumptie iets, maar dat had vooral te maken met het kleinere volume dat beschikbaar was," weet Brent.

Europeanen consumeren fors minder avocado's dan Amerikanen. De gemiddelde consumptie in de VS staat op ongeveer 3 kilo. In Europa is dat ongeveer de helft. Daarmee is er nog veel ruimte voor groei in de Europese markt, maar ook in Azië is de markt volop in ontwikkeling. "In China kenden ze twintig jaar geleden de avocado nog niet," voegt James toe. "We richten ons in campagnes in China op uitleggen wat een gerijpte avocado is en hoe je die gebruikt. De vraag in China verandert." Met alleen al de ruimte die Europa en Azië bieden zien de drie mannen voorlopig geen einde aan de groei van de markt. Brent vat hun visie samen: "Ik zie de stijgende vraag in de komende tijd niet afvlakken. Tot dat gebeurt, zal de vraag vooruit blijven lopen op de aanvoer."

Productie kan vraag niet bijhouden
Maar met de toenemende consumptie is het de vraag of de productie deze explosieve groei kan bijbenen. Wereldwijd wordt veel geïnvesteerd in uitbreiding van het areaal, maar er zijn ook berichten over lange wachttijden voor jonge avocadobomen. Dat remt de groei van de productie. "Dat klopt," geeft James toe. "De ontwikkelingen bij de kwekerijen zijn een beperkende factor." In Zuid-Afrika loopt de ontwikkeling bij kwekerijen 5 tot 6 jaar achter op de vraag, in Colombia is de achterstand met 1 tot 2 jaar minder ernstig. "Het is per ras en regio verschillend," vertelt Brent. "De vraag groeit met dubbele cijfers terwijl de aanvoer met enkele cijfers stijgt."



Rijpen vraagt om kennis
De exponentiële groei van de avocadomarkt is mede te danken aan het ready-to-eat segment. Niet elke consument is echter tevreden met de kwaliteit van de gerijpte avocado's, die van tijd tot tijd een overrijpe of een keiharde avocado in de ready-to-eat categorie aantreft. De wisseling in de seizoenen, en daarmee de verandering in rijpeigenschappen, maakt het rijpen tot een vak apart. Daar zijn James, Robb en Brent het over eens. "Het is eenvoudig om een partij te ver te rijpen. Je kunt in een aantal uren een partij vernietigen," illustreert Brent hoe nauw het rijpen van het fruit luistert. James voegt toe: "Een slechte consumentenervaring kun je maar moeilijk terugverdienen. Zoals het spreekwoord zegt: vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Je kunt maar één keer een eerste indruk maken, dus het is erg kostbaar om een fout te maken."



"Het is niet eenvoudig om de hele keten te managen," voegt Robb toe. "In de VS doen we dit al jaren, maar je kunt de avocado niet pushen." Het rijpcentrum in Nederland is volledig gebouwd voor het rijpen van de exoot. "We gebruiken geen bananenrijpkamers, hebben getraind personeel en we gebruiken de laatste rijptechnieken," vervolgt hij. In totaal heeft Mission Produce elf rijpcentra waardoor het bedrijf kort op de markt zit.

Meer informatie:
Mission Produce
James C. Donovan
T: 805 981 3650
jdonovan@missionproduce.com

Robb Bertels
T: 805 288 8165
rbertels@missionproduce.com

Brent L. Scattini
T: 805 981 3655
bscattini@missionproduce.com