

Mededelingen
Vacaturesmeer »
Tweetende AGF'ers
Laatste reactiesmeer »
- "Ik ben de ogen en oren van mijn klanten" (4)
- Schouten: Duurzaamheid kan ook beloond worden met leveringszekerheid (1)
- 100 jaar Versijp Groenten en Fruit (1)
- Nicole Kersten 40 jaar (1)
- “De AGF-specialist profiteert ook van onze stap naar het retailschap” (6)
- VMP start eigen loods in Poeldijk (4)
- Fruitbedrijven sponsoren twee appels en een peer (1)
- Sappenlijn Eerste Hulp Van Schulp breidt uit met Puur Kersensap (1)
- Kersenteler Janus van Etten zoekt telers met ingeknipte bomen (5)
- Eiwittransitie biedt kansen voor AGF (1)
Top-5 gisteren
Top-5 afgelopen week
Top-5 afgelopen maand
Koerslijstmeer »
Wisselkoersen t.o.v. Euro
Bron: ECB
Weer & verkeer
Ombouw van het aardappelschap in alle 900 winkels
Piepers in de picture bij AH
Tholen – Bij de grote operatie van anderhalf jaar geleden waarbij Albert Heijn de AGF-afdeling een nieuwe look en feel gaf, was de A een beetje vergeten. Dat terwijl het product juist wel een steuntje in de rug kan gebruiken. "Nederland is nog altijd een aardappelland, want het grootste deel van de week staat de aardappel nog steeds op het menu. Uit consumentenonderzoek blijkt dat de consument wil variëren maar niet zo goed weet hoe", vertelde Michelle Belt, category manager bij Albert Heijn van onder andere het aardappelschap. Daarom is het aardappelschap helemaal aangepakt. Geen rolcontainers meer met grootverpakkingen maar een schap met verschillende segmenten, doorzichtige verpakkingen, veel verschillende variëteiten en duidelijke navigatie. "Het schap moet gemak en inspiratie bieden aan de klant", zei Michelle.
Jan van Hoogen (Agrico), Michelle Belt (AH catagory manager aardappelen), Said Belhassan (Unit manager vers AH) en Heero Gramsma (Nedato) brengen een toast uit op het vernieuwde aardappelschap
Vernieuwingen
Uit de aankoopbestedingen blijkt dat met name de aankoop van grootverpakkingen aardappelen daalt en dat specialties wel groeipotentieel hebben. In de nieuwe presentatie is meer keuze in kleinverpakkingen en verkoop losse aardappelen. Het assortiment is ingedeeld in vier groepen: veelzijdige tafelaardappelen (iets) kruimig, vastkokend), toepassingsaardappelen (bijvoorbeeld voor stamppot, friet, poffen en stomen), herkomst en specials (diverse AH Excellent producten en smaakvolle rassen zoals de Friese Borger). Bij de producten hangen kaartjes met informatie over de verschillende aardappelen en de toepassingsmogelijkheden. Er zijn ook een aantal nieuwe producten en rassen toegevoegd, zoals pofaardappelen in een stoomzakje en de AH Excellent Colomba aardappel, die minder calorieën bevat en nieuwe biologische rassen toegevoegd als Carolus en Alouette.
Naast de algehele presentatie is ook de verpakking van aardappelen aangepast. Alle producten hebben een transparante verpakking gekregen zodat de aardappelen goed te zien zijn. Deze verpakking is gemaakt van UV-werend folie dat groenverkleuring tegengaat.

Heero Gramsma van Nedato vertelt over de trends in aardappelconsumptie en -telen
Samenwerking
De vernieuwde presentatie is ontwikkeld in samenwerking met de Nedato en Leo de Kock. "Helaas zien we al een aantal jaar een dalende trend in aardappelconsumptie", zei Heero Gramsma van Nedato. "Uit consumentenonderzoek dat de consument duurzaamheid, minder verspilling en herkomst belangrijk vinden. Daar kunnen wij als telerscoöperatie invulling aan geven. Gegevens delen binnen de telersgroep maakt dat wij steeds betere producten kunnen leveren."
Het partnership tussen AH en leveranciers Nedatao en Leo de Kock bestaat al 50 jaar. Namens Leo de Kock was Jan van Hoogen van Agrico aanwezig. "De aardappel verdient dit, als aardappelgek krijg ik hier kippenvel van", zei hij. Ook omdat er flink veel ruimte is voor biologische aardappelen in het schap. Agrico heeft een roodschillige biologische aardappel ontwikkeld en nieuwe phytoftora resistente aardappelen Carolus en Alouette die in het schap van Albert Heijn te vinden zijn. "Biologisch is een belangrijk marktsegment. Wij werken aan de next generation aardappelen."

Jan van Hoogen (Agrico) en bioteler Anne Willem Maris zijn blij dat biologische aardappelen meer ruimte krijgen in het schap

Telers Paul Versluijs en Gertjan van Dueren met Wim van der Ree van Nedato

Het schap met biologische aardappelen

Door middel van de doorzichtige verpakking is het product beter te zien

Zoete aardappelen per stuk te koop

Aardappelen per stuk te koop

Overzicht van het aardappelschap

Het aardappelschap met verschillende soorten aardappelen en verpakkingen

Verpakte roodschillige oven kriel

In de allerhande van februari wordt veel aandacht besteed aan de aardappel
Publicatiedatum: 20-2-2018
Auteur: Marjet Lubbers
Copyright: www.agf.nl
Reacties:
Supermarkten doen 100% opde inkooprijzen de teler voor frietaardappelen en consumtie aardappelen
0 .3 en consumtie aardappelen 0.10 euro cent
Kostpprijs voor de telers 0.14 c per kg
Agrico en nedato zijn net als de tabaksfabrikanten
Er zijn meerwegen naar rome
jpk, deil
(email) - 20-2-2018 17:14:12
Plaats een reactie:
Ander nieuws uit deze sector: