Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Joost van Veen (Vision Kitchen):

"Medestanders in AGF gezocht om voedingssysteem positief om te buigen!"

"Het gedrag van consumenten is met geen miljoenencampagne te beïnvloeden, maar met een veel kleinere investering kunnen we het wel proberen te hacken. Decennialang wordt met marketing, packaging en communicatieconstructies de waarheid achter voeding verdoezeld. Zelfs voor 'well informed' consumenten is het steeds moeilijker om erachter te komen wat slimme keuzes zijn in voeding,'' aldus Joost van Veen Vision Kitchen. "Deze ontwikkelingen, versterkt met een aantal schandalen in (verse) voeding, hebben de afgelopen jaren geleidt tot een grote mate van achterdocht bij consumenten jegens alle voedingsproducenten en (semi)overheidsinstellingen op dit gebied.''

Technologische ontwikkelingen
Uit eerste onderzoeken uitgevoerd door Vision Kitchen naar de toepassing van bepaalde technologische ontwikkelingen, is gebleken dat het technisch mogelijk is consumenten gemakkelijker, verantwoorde keuzes te laten maken.
Door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie in combinatie met design thinking, kan er zonder enige inmenging van belanghebbende partijen, een systematiek ontwikkeld worden waarmee consumenten in één oogopslag kunnen zien welk product ze het beste kunnen kiezen als ze voor het winkelschap staan.

Virtuele informatielaag over het schap
Door gebruik te maken van deze applicatie wordt een virtuele informatie laag over het supermarktschap gelegd die producten simpelweg classificeert met: groen (geen restricties), oranje (beter niet te veel), rood (kies beter voor een alternatief).
Op deze manier wordt er juist op het cruciale moment van aankoop informatie beschikbaar gesteld aan de gebruiker. Door deze technologie kan de het door alle consumenten, in elke willekeurige winkel gebruikt worden.
Door Vision Kitchen is inmiddels een team samengesteld met field experts op het gebied van kunstmatige intelligentie (deep learning) en human centered design waarmee de eerste testen zijn gedaan. De resultaten laten (weliswaar in een experimentele fase) zien dat het mogelijk is om de consument op een zeer laagdrempelige manier te laten zien wat de betere keuzes zijn in de supermarkt. 


De applicatie classificeert de producten met een kleur

Kansen voor vers
Doordat er bij diverse producten een negatief advies uit de scan zal komen, kan er via een functionaliteit in de applicatie een gezonder (eenvoudig zelf te maken) alternatief worden aangeboden. Hier liggen hele interessante kansen voor AGF en zal het een positief effect kunnen hebben op de verhoging van de groenten en fruit consumptie. 

Meedoen?
Voor het haalbaarheidsonderzoek en de ontwikkeling van deze applicatie is in deze fase veel kennis, onderzoek en budget nodig. Hiervoor is Vision Kitchen op zoek naar medestanders die bij willen dragen aan de ontwikkeling van deze tool waarmee het huidige voedingssysteem positief beïnvloed kan worden.

Voor meer informatie:
Joost van Veen
Vision Kitchen
06-22696476
Publicatiedatum: