Mededelingen

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Meer weer in Nederland

DNA-merkersysteem om aardappelen langer vers te houden

Een door de EU gefinancierd team wetenschappers heeft genetische merkers ontdekt die het mogelijk maken aardappelen te selecteren die bewaard kunnen worden bij lage temperaturen, zodat deze verser blijven en het gebruik van chemische middelen tegen de vorming van uitlopers overbodig wordt.

Ierland is in de hele wereld beroemd vanwege de aardappelteelt. Toch kampen Ierse aardappelverwerkers met een tekort aan lokaal geteelde aardappelen vanwege problemen met de langdurige opslag. Dit betekent dat zij jaarlijks ruim 50.000 ton aardappelen moeten importeren.

Aardappelen die verwerkt worden tot chips en frites worden doorgaans bij een temperatuur van 8 graden bewaard om te voorkomen dat het zetmeel wordt omgezet in glucose en fructose. Om de vorming van uitlopers tegen te gaan wordt er vaak gebruik gemaakt middelen zoals chloorprofam, een chemische stof die de EU vanwege gezondheidsbezwaren geleidelijk wil uitbannen.

In de hoop een alternatief te vinden, heeft het door de EU gesubsidieerde GENSPI-project (Genomic Selection for Potato Improvement) een genetisch merkersysteem ontwikkeld om aardappelplanten die weerstand hebben tegen de vorming van glucose en fructose in kaart te brengen. De aardappelen van deze planten kunnen bij 3 tot 4 graden worden bewaard en dat is laag genoeg om de groei van uitlopers gedurende een langere periode te voorkomen.

"De vorming van glucose en fructose geeft een donkere kleur bij het frituren en zorgt dat chips en frites bitter smaken. Ook kan de vorming van suikers de opbouw van acrylamide veroorzaken, een stof die mogelijk kankerverwekkend is," legt Dan Milbourne uit, coördinator van het GENSPI-project.

Langzame verzoeting
GENSPI heeft nieuwe genomische veredelingsmethodologieën ontwikkeld die aardappeltelers in staat stellen om rassen te kiezen die resistent zijn tegen verzoeting bij lage bewaartemperaturen.

De onderzoekers verzamelden hiervoor een grote collectie aardappelplanten en frituurden duizenden aardappelen, een hoeveelheid die overeenkomt met 10.000 zakken chips, die bij verschillende temperaturen bewaard waren. Vervolgens beoordeelden zij de kleur van het gefrituurde product om het verband tussen de mate van verkleuring en genetische variatie van de planten vast te kunnen stellen.

Milbourne legt uit dat de beste benadering om dit te doen het scannen van het genoom op variaties was. De onderzoekers maakten gebruik van de modernste technieken voor genoomsequenties om 100.000 regio's in het genoom aan te tonen waarin de DNA-sequentie tussen de planten verschilde. Zij combineerden de gegevens over het fenotype van de aardappel en het genoom om statistische modellen op te stellen waarmee de kleur na het bakken kon worden voorspeld.

"Van de 100.000 regio's die genetische variatie tussen de kweeklijnen aantonen, konden we een paar DNA-merkers identificeren die het ons mogelijk maakten de bakkleur te voorspellen. Dit betekent dat we een goedkope DNA-test kunnen ontwikkelen die gebruikt kan worden voor 10.000 planten in het veredelingsprogramma," vertelt onderzoeker Stephen Byrne.

Van oudsher kruisen aardappelveredelaars rassen waarna zij gedurende een periode van tien jaar de slechts presterende rassen elimineren. Rassen die bestand zij tegen de vorming van glucose en fructose kunnen pas aan het einde van dit proces geïdentificeerd worden wat betekent dat veel potentiële rassen dan al niet meer in het veredelingsprogramma opgenomen zijn.

GENSPI voerde het onderzoek uit in samenwerking met een commercieel aardappelverdedelingsprogramma dat geleid wordt door Denis Griffin. De laatst ontwikkelde techniek maakt het mogelijk resistente planten eerder in het tienjarig veredelingstraject te herkennen. Het team hoopt dat het project zal leiden tot het op de markt komen van één of meer rassen die een optimale bakkleur geven zelfs na bewaring bij lage temperaturen en zonder de toepassing van chemische middelen tegen de vorming van uitlopers. "We hopen dat deze rassen in de loop van de komende vijf jaar beschikbaar zullen komen," aldus Griffin.

Publicatiedatum: 21-2-2018