Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mark Peyres:

“Zuidelijk halfrond kan tekorten Europese appelmarkt niet opvangen”

Tholen – De Europese appelmarkt staat voor uitdagende maanden. Door de vorst in april vorig jaar viel de oogst lager uit. Naar verwachting zal voor verschillende rassen de laatste appel in april op de markt komen. Aanvoer vanuit het zuidelijk halfrond is onvoldoende om de gaten die in de markt vallen op te vangen.


Het team van Blue Whale tijdens de Fruit Logistica 2018.

"We hebben meer dan 60% van de voorraad al verkocht," vertelt Marc Peyres, export marketing manager van Blue Whale. "De vraag is momenteel hoger dan het aanbod. Het is een goed seizoen voor de telers." Voor de komende twee maanden voorziet hij een markt met een sterke vraag. "Veel Europese landen ronden hun seizoen af in de komende maanden, waarna een gat ontstaat tot het volgende seizoen."

Tekorten verwacht

Het zuidelijk halfrond, dat over enkele weken aan de markt komt met nieuwe oogst appelen, zal niet in staat zijn om de tekorten op de Europese markt op te vangen, voorspelt Marc. De eerste kleine volumes van het zuidelijk halfrond worden eind maart in Europa verwacht. "Voor de Franse markt verwachten we een gat in de aanvoer, omdat er simpelweg onvoldoende fruit beschikbaar is en het zuidelijk halfrond dit gat niet kan vullen."

De afgelopen jaren is er dankzij betere bewaringsfaciliteiten een steeds grotere overlap ontstaan tussen de seizoenen op het noordelijk en zuidelijk halfrond. "Vroeger had je twee seizoenen van zes maanden, tegenwoordig overlappen die seizoenen," legt Marc uit. Het zuidelijk halfrond verloor de afgelopen jaren aan marktaandeel op de Europese markt. "De belangrijkste oorzaak daarvoor is dat de appelen van het zuidelijk halfrond niet concurrerend waren. De prijzen waren te hoog, mede door de hoge transportkosten. Daardoor waren deze appelen niet concurrerend genoeg."


Proeverij van de Nova appelen in een Aziatische supermarkt.

Moeizame markt Azië en Midden-Oosten
Voor de Europese appelen was de internationale markt ook moeizaam. Marc vertelt dat de resultaten in Azië en het Midden-Oosten tegenvallen. "We zien de gevolgen van de sterkere euro. De afgelopen jaren hebben we geprofiteerd van een gunstige wisselkoers, nu zien we dat de markt weer lastiger wordt."


Promotie op de winkelvloer in Vietnam.

Op de Aziatische markt was eind vorig jaar weinig ruimte voor de Europese appelen. "Het zuidelijk halfrond was tot december aan de markt in Azië, dat is veel langer dan normaal," legt Marc uit. "Daardoor viel de Chinese markt tegen en moesten we nieuwe markten zoeken voor het fruit." Hoewel veel Europese exporteurs naar China kijken, zal dit een nichemarkt blijven, verwacht Marc. "Er wordt veel over gepraat, maar het zal een nichemarkt blijven. China produceert zelf 45 miljoen ton appelen, dus is er al veel beschikbaar in de markt. Daarnaast heeft Europa niet altijd de juiste kwaliteit en het juiste ras beschikbaar. We zijn daar al enkele jaren actief, maar het is alleen een markt voor premium producten." De Chinese consument heeft een voorkeur voor een zoet, sterk en crunchy appel, een combinatie die in Europa weinig geteeld wordt. "In het Midden-Oosten is de situatie hetzelfde als in Azië."


Proeverij van de Nova appelen in een Aziatische supermarkt.

De afgelopen jaren zijn er steeds meer rassen bijgekomen en is de markt verder open gegaan. "Tegenwoordig zijn er 20 tot 25 verschillende rassen beschikbaar, dus wordt het steeds lastiger om een goed nieuw ras te vinden. We hebben binnen de clubrassen Pink Lady en Rockit. Binnenkort komen we met een nieuwe appel in het Fuji-segment van de hele zoete rassen, die is ook geschikt voor de Aziatische markt." Van dit nieuwe ras heeft Blue Whale de marktrechten gekocht. "Het is een georganiseerde productie, zoals er meer georganiseerde rassen komen. In de toekomst zal het alleen maar moeilijker worden om nieuwe rassen te ontwikkelen. Die moeten echt goed zijn, ze moeten een groot verschil hebben en iets toevoegen aan het huidige aanbod."

Meer informatie:
Blue Whale
Marc Peyres
Tel: +33 (0) 563 21 56 56
Skype: marcpeyres
Email: marc@blue-whale.com
www.blue-whale.com