Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Susie Daly, Daly Potato Co

"Wij veranderen aardappelen in gemaksproducten"

Toen consumenten op zoek gingen naar gemakkelijke voeding werden basisproducten zoals aardappelen steeds minder populair. Pasta- en rijstmerken ontwierpen aantrekkelijke verpakkingen en deden goede zaken, terwijl de alledaagse aardappel hetzelfde bleef en marktaandeel begon te verliezen. 


Het kant-en-klare aardappelassortiment

"Mensen zijn de aardappel uit het oog verloren en vergeten hoe veelzijdig deze groente eigenlijk is," legt Susie Daly van het Tasmaanse Daly Potatoes uit. "Op school krijgen kinderen geen kookles meer en veel mensen weten dan ook niet hoe ze aardappelen moeten bereiden. Bovendien hebben mensen het tegenwoordig steeds drukker waardoor ze geen tijd hebben om aardappelen te schillen en koken. Daarnaast hebben ze vaak ook behoefte aan wat aparts."


Nog meer uit het kant-en-klaar assortiment

Susie stuitte op dit gat in de markt toen ze zocht naar manieren om tweede keus aardappelen te verwerken. 

"Mijn man en ik zijn zo'n dertig jaar geleden begonnen met het telen van aardappelen. We begonnen klein maar zijn in de loop der jaren langzaam gegroeid. Ongeveer vijftien jaar geleden hebben we een wasfaciliteit gekocht en zijn we begonnen met het wassen en verpakken van aardappelen voor de grote supermarktketens in Australië. We ontdekten dat dit bijproduct opleverde, bijvoorbeeld gekneusde aardappelen die verder van prima kwaliteit waren. Ik begon te zoeken naar manieren om deze aardappelen toch te kunnen gebruiken in plaats van ze aan de koeien te voeren."


Een greep uit het aardappelsalade-assortiment van Daly

"Naast ons fijnproevers aardappelsalade-assortiment, dat al een aantal jaar op de markt is, stelden we een lijn eenvoudige aardappelgerechten samen die binnen enkele minuten bereid kunnen worden. Ze kunnen in de magnetron of oven worden opgewarmd en hiermee hebben we van aardappelen een gemaksproduct gemaakt."

Bij het echtpaar Daly draait alles om smaak. "We gebruiken natuurlijke smaakstoffen en echte boter. We selecteren bovendien de beste aardappelrassen voor de verschillende gerechten. We hebben een premium assortiment aardappelschotels samengesteld met onze huiskok Russell Crook en we gebruiken hiervoor uitsluitend echte aardappelen." 


Daly heeft geïnvesteerd in een nieuwe aardappelschilmachine die 200 kilo aardappelen per uur kan verwerken

Het bedrijf heeft geïnvesteerd in een high-care faciliteit waar de aardappelsalades en kant-en-klare aardappelgerechten worden bereid. Deze faciliteit wordt nog steeds uitgebreid en uitgerust met hoogwaardige, moderne apparatuur. Ook heeft het bedrijf een distilleerderij waar afvalproduct tot wodka en gin wordt verwerkt. Susie's dochter Ruby is verantwoordelijk voor dit onderdeel van Daly. 


Iedere aardappel wordt gecontroleerd en ontpit

De Hell Fire wodka en gin zijn erg populair en Susie's dochter Ruby runt dit onderdeel van het bedrijf. Vorig jaar nam ze deel aan een handelsbeurs in Hongkong waar ze versteld stond van de grote belangstelling voor haar product. Het grootste probleem bij het leveren aan dit soort markten is voldoende kunnen produceren om aan de orders te voldoen. Momenteel worden de Hell Fire producten verkocht op de Australische markt waar ze erg in de smaak blijken te vallen.


De aardappelen worden gestoomd nadat ze in blokjes gesneden zijn. Het stomen zorgt dat de smaak optimaal behouden blijft

"We altijd in deze regio gewoond en we zijn blij dat we werkgelegenheid creëren voor de lokale bevolking. Dit betekent veel voor ons, zeker na de grote bosbranden van vijf jaar geleden, waarbij veel mensen hun huis, baan of soms zelfs hun hele bezit verloren."


De aardappelblokjes worden vervolgens gekoeld

Daly Potatoes heeft vijfentwintig mensen in dienst, drie in de distilleerderij, twee op de markt en nog eens twaalf in de verwerkingsfaciliteit. Alle werknemers komen uit de buurt en zijn zeer toegewijd en hardwerkend, vertelt Susie. 


Susie Daly en Russell Crook - De fabriek is de laatste maanden twee keer zo groot geworden 

Tot nu toe was alleen het aardappelsalade-assortiment van Daly Potatoes op de markt maar dit is een vrij zomers product. Het bedrijf wilde ook iets voor de wintermaanden introduceren om de werkgelegenheid veilig te stellen en hun faciliteiten ten volle te kunnen benutten. 


De aardappelen worden gemengd met smaakmakers en verpakt

"We zijn maar een familiebedrijf dus het is een enorme onderneming voor ons geweest en ik moet toegeven dat er periodes zijn geweest dat ik wenste dat we niet zo veel hooi op onze vork genomen hadden. Toch is het geweldig goed uitgepakt en houdt het ons scherp," lacht Susie.

"We willen ons bedrijf uitbreiden door verschillende markten te betreden. Ons nieuwe kant-en-klare aardappelassortiment voegt echt waarde aan onze aardappelen toe, die we nu van akker naar bord brengen. Al onze aardappelen zijn door ons zelf en lokaal geteeld."


De individuele bakjes worden automatisch gevuld

Het bedrijf heeft in relatief korte tijd veel bereikt. In het begin werden de saladebakjes met de hand gevuld maar nu wordt dit machinaal gedaan, wat niet alleen hygiënischer maar ook kosten efficiënter is. De etiketten werden ook handmatig aangebracht maar worden inmiddels rechtstreeks op de verpakking geprint.

"Gnocchi is één van die producten waar ik heel blij van word," vervolgt Susie. "Veel mensen die niet van gnocchi hielden, hebben de onze geprobeerd en zijn er weg van. Al onze producten zijn vrij van gluten en we hebben ook vegetarische alternatieven. De reacties die we op onze salades hebben ontvangen, zijn tot dusver overweldigend geweest."


Iedere bak gaat door een metaaldetector en wordt voorzien van de datum en het tijdstip van verpakken

Daly biedt een breed scala aan producten aan en waar de meeste bedrijven zouden beginnen met maar een paar verschillende gerechten, om het risico tot het minimum te beperken, meent Susie dat Daly over het personeel en de faciliteiten beschikt om het tegenovergestelde te doen.

Alle potentiële producten worden aan strenge smaaktesten en houdbaarheidstesten onderworpen. Daly wordt twee keer per jaar gecontroleerd om aan de retail te mogen blijven leveren. 

De bakjes aardappelsalade worden in dozen verpakt

"We willen het Tasmania merk gebruiken om onze producten te promoten omdat dit merk alom bekend staat vanwege de veilige en gezonde producten. We zijn ook op zoek naar exportmarkten voor onze salades en kant-en-klare aardappelgerechten. De aardappelproducten zijn onlangs geaccepteerd door een grote retailketen en zullen daar binnenkort in de schappen liggen. We denken ook dat onze producten in de smaak zullen vallen bij de opkomende middenklasse op Aziatische markten waar consumenten lang niet altijd vertrouwen hebben in lokaal geproduceerde voedingsmiddelen."



Voor meer informatie:
Susie Daly
Daly Potato Co
Tel: +61 407535425
Email: susie_daly@yahoo.com


 

Publicatiedatum: 15-2-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: