Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Meer mensen kopen mango's maar voorlichting blijft nodig

Raming Mexicaans mango-oogst hoger dan vorig jaar

Zowel de productie als consumptie van mango's groeit. Consumenten hebben meer belangstelling voor deze fruitsoort, waaronder ook nieuwe kopers. Momenteel beleeft het Peruaanse mangoseizoen nog steeds haar piek maar zal binnen nu en zes weken geleidelijk aflopen. In de Mexicaanse regio's Oaxaca, Chiapas en Michoacán is men begonnen aan het exportseizoen en de volumes uit deze regio's zullen de komende maanden verder groeien. 

Mexicaanse oogstraming hoger dan vorig jaar
De prognose voor de Mexicaanse mango-oogst staat momenteel op 29 miljoen dozen tot week 20, vertelt Angela Serna van het National Mango Board (NMB). Vorig jaar bedroeg het verladen volume in deze periode 27 miljoen dozen, wat dus neer zou komen op een geschatte groei van 5% voor dit jaar. Vorig jaar groeiden de Mexicaanse volumes tegen het einde van het seizoen naar een totaal van 79 miljoen dozen. In het seizoen 2016 werden er 73 miljoen dozen geproduceerd. Serna legt uit dat deze toename te danken was aan Noord-Sinaloa, een regio waar geen fruitvlieg voorkomt. 



Overgangsperiode producerende landen
Het seizoen in Peru bereikt momenteel haar piek en zal nog tot de laatste week van maart duren. In Nicaragua is men vorige week pas aan het seizoen begonnen dat nog tot eind april zal duren. In Guatemala vangt het seizoen binnen nu en twee weken aan.

Onderzoek en ontwikkeling
Het NMB is van plan om de projecten die vorig jaar gestart zijn ook in 2018 voort te zetten en een aantal nieuwe projecten op te zetten. In 2018 zal het NMB investeren in nieuwe onderzoeksgebieden om het gunstige effect van het eten van mango's op de huid, het geheugen en de darmflora verder te onderzoeken. Vorig jaar heeft het NMB een supplychain-monitoring- en evaluatieproject voor het vervoer van verse gesneden mango's uitgevoerd in de Verenigde Staten. Het resultaat hiervan is een Best Management Fresh-Cut Practices predicaat dat volgens Serna snel zal worden toegekend. "Dit jaar werken we samen met Postharvest Quality Consultant LLC om in contact te komen met Amerikaanse mangoverwerkers om zo een alliantie te vormen en de consumptie van verse gesneden mango's te verhogen." Het rijpen van mango's is de nieuwe standaard geworden met elf Amerikaanse retailers en bijna 7.000 winkels die gerijpte mango's inkopen.



Meer nieuwe klanten maar voorlichting over keuze noodzakelijk
In de retail worden er meer mango's verkocht. Het percentage consumenten dat nooit eerder mango's kocht daalde van 40% naar 33%. "het is een goed teken dat de populariteit van de mango toeneemt en meer mensen deze fruitsoort kopen. Toch zijn de redenen om dit fruit al dan niet te kopen hetzelfde gebleven," legt Serna uit. "Er is nog steeds sprake van een bepaalde mate van intimidatie omdat 78% van de niet-kopers het fruit niet durft te kopen omdat zij niet weten hoe ze een rijp exemplaar kunnen herkennen. In de foodservice kwam de mango volgens Serna vorig jaar op de negende plaats van meest voorkomende fruititems op de menukaart. 

Tijdens de Southern Exposure vakbeurs zal het NMB reatilpartners blijven benaderen en voorlichtingsmaterialen presenteren. Serna vertelt dat de NMB ook informatie over eetrijpe mango's blijft delen. Ook zullen er op de beurs nieuwe displaydozen voor mango's gepresenteerd worden. 


Voor meer informatie:
Angela Serna
National Mango Board


Publicatiedatum :



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018