Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Rene Noordam: "Single box ananas valt in de smaak"

Nederlanders starten met Dominicaanse fruittelers export naar Europa op

Tholen - Drie jaar geleden startte Rene Noordam in samenwerking met De Jong Fruit Leerbroek de import van ananas op vanuit Costa Rica. Omdat de leveranciers niet de gewenste kwaliteit ananas stuurden, weken de Nederlanders uit naar de Dominicaanse Republiek. Nadat de eerste zendingen ook wat tegenvielen, gingen de fruithandelaren zelf op bezoek naar het land en zagen ze de potentie die het land heeft. Inmiddels is Dominican Gold Fruit opgestart in samenwerking met de lokale fruitspecialist Edmundo Guzman.



"We zagen al snel dat de Dominicaanse Republiek veel potentie had voor de fruitteelt. Het land produceert echt een superkwaliteit fruit, alleen gaat er veel product in de bewaring verloren door fouten met het koelen en verpakken", vertelt René. "We kwamen in contact met een Dominicaanse ananasteler en zijn ingestapt in zijn teeltproject. Inmiddels hebben we hoogwaardige ananas voor de Europese markt beschikbaar. De Dominicaanse Republiek heeft dan voordelen. Zo is de transittijd vier dagen korter dan vanuit Costa Rica en is er voldoende fruit beschikbaar."



Om zich te onderscheiden op de markt introduceerde Dominican Gold Fruit tijdens de beurs in Berlijn een single box om de ananas de juiste uitstraling te geven. "Deze viel erg in de smaak en zo kunnen we onze naam gelijk goed neerzetten in de markt, zowel bij de supermarkten als bij de groothandels. Verschillende retailers hebben al de toezegging gedaan om bij een jaarrond aanvoer van constante kwaliteit in te stappen. Daar ligt nu de grootste uitdaging", vertelt Rene.



Inmiddels ruikt het ananasavontuur ook naar meer. "We zien grote kansen om telers die geen exportervaring hebben te helpen hun product in de markt te zetten. Het land is er zelf ook op gebrand om de export op gang te krijgen en daardoor ontvangen we alle support van de teelt- en exportorganisaties. Zowel voor producten als mango's, avocado's, gember en bananen zijn die kansen er volop. Daarvoor voeren we nu gesprekken met de telers. Zelf ga ik elke twee maanden naar de Dominicaanse Republiek om te controleren hoe de teelt verloopt."

rene@dominicangoldfruit.com
www.dominicangoldfruit.com